Waarschijnlijk ben je na de eerste drie posts inmiddels wel overtuigd van hoe belangrijk het is om ook op mobiel aanwezig te zijn via AdWords. Maar hoe pak je dat aan? Deze week delen we onze Best Practices voor adverteren via AdWords op Google Search met je.

Mobiel-vriendelijke website
Voordat je daadwerkelijk begint met adverteren, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website mobile-ready is. Google heeft hiervoor een hele handige Mobile-Friendliness test ontwikkeld, waarmee je kunt checken hoe mobiel-vriendelijk jouw website al is. Is je website al geschikt voor mobiele weergaven? Perfect! Nog niet helemaal ready? Dan geeft de tool je direct een aantal tips om hier verandering in te brengen. Vergeet daarnaast ook niet te controleren hoe snel je website geladen kan worden op verschillende apparaten; het is belangrijk dat dit snel gebeurt, om te voorkomen dat mensen je site verlaten voordat ‘ie geladen is. Deze PageSpeed Insights tool geeft je hier een goede analyse van.

Wat is je doel?
Zodra je website geschikt is voor mobiel, is het belangrijk om te beginnen met het vaststellen van je Mobile advertising doel(en). De gangbare doelen voor Mobile zijn niet heel verschillend van de doelen van een desktop campagne, maar de beschikbare advertentie types en de interactie vanuit gebruikers is zeker niet hetzelfde. Hieronder zetten we een aantal doelen en toepassingen voor je op een rij.
  • Online aankopen stimuleren. Om succesvol mobiele advertenties te gebruiken met als doel conversies te creëren, is de ervaring op de landingspagina en de rest van je mobiele website essentieel. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de klant zo min mogelijk velden hoeft in te vullen om tot de aankoop over te gaan. Daarnaast kan het helpen om klanten ook als gast een aankoop te laten doen en het niet te verplichten om eerst een account aan te maken. Voor een uitgebreid overzicht over het creëren van betere mobiele websites voor conversies check je Google’s 25 Principles of Mobile Site Design (in het Engels).
  • Inkomende telefoongesprekken stimuleren. Net als bij desktop advertenties kun je een oproepextensie aan je advertenties toevoegen om je telefoonnummer extra onder de aandacht te brengen. Voor mobiele advertenties is het daarnaast mogelijk om alleen-bellen advertenties te creëren. Deze advertenties linken niet door naar je website, maar bieden gebruikers de mogelijkheid om je bedrijf direct te bellen vanaf een apparaat met een telefoonverbinding. Meer informatie over alleen-bellen advertenties en hoe je ze kunt aanmaken vind je hier.
  • In-store aankopen stimuleren. Als mensen on-the-go op zoek zijn naar een bepaalde locatie, zoals een winkel, kunnen locatie-extensies helpen om jouw winkel bij ze onder de aandacht te brengen. Een locatie extensie maakt het makkelijk voor een klant om naar je winkel te navigeren, wat online traffic naar je fysieke offline winkel kan stimuleren. Lees hier meer.
  • App downloads stimuleren. Om mensen op een laagdrempelige manier je app te laten installeren kan een mobiele app-extensie handig van pas komen. Wanneer gebruikers toch al actief zijn op hun mobiele apparaat, is dat het perfecte moment om ze met slechts een druk op de knop jouw app te laten installeren. Klik hier voor meer informatie over app-extensies.
  • Brand awareness stimuleren. Brand awareness kan op mobiel net zoals op desktop het beste gecreëerd worden via het Display en YouTube netwerk. Check voor meer tips & tricks hierover de blog van volgende week, die volledig gaat over mobile ads op het Shopping en Display netwerk!

Beperkte ruimte
De grootte van het scherm van smartphones en tablets heeft een enorm effect op de beschikbare ruimte voor organische en betaalde zoekresultaten. Zo weergeeft Google op mobiele apparaten bijvoorbeeld geen advertenties in balk rechts van de zoekresultaten, waardoor er voor minder advertenties impressies gerealiseerd kunnen worden. Daarnaast is het zoekgedrag van gebruikers anders; mensen scrollen bijvoorbeeld minder, waardoor het op mobiel nog belangrijker is om een hoge advertentiepositie te bereiken. Een consequentie van deze beperkte ruimte is dan ook dat kwaliteitsscore en bod extra belangrijk zijn om het gewenste aantal impressies en conversies op mobiele apparaten te behalen. Een goede manier om je positie ten opzichte van je concurrenten op mobiel te verbeteren is door een mobiele bodaanpassing in te stellen. Als je normaal gesproken op desktop bijvoorbeeld €1,00 voor een klik betaalt, kan een mobiele bodaanpassing van 20% je bod voor klikken vanaf een mobiel apparaat verhogen naar €1,20. Dit zorgt ervoor dat je ook op mobiel een competitief bod uitbrengt, zodat je binnen de beperkte mobiele ruimte een goede advertentie positie bemachtigt. Klik hier om voor jouw account nu direct een mobiele bodaanpassing in te stellen.

Volgende week vertelt Casper je meer over hoe je ook voor het Shopping en Display netwerk je mobiele advertenties kunt optimaliseren!

Geschreven door: Diederik Verdult, AdWords Benelux Support-Team