We investeren in veel manieren om gebruikers controle te geven over de advertenties die ze te zien krijgen. Op YouTube geven onze TrueView-advertentieproducten gebruikers de mogelijkheid videoadvertenties over te slaan. Op Google Zoeken kunt u klikken op 'Waarom deze advertentie?' en ervoor zorgen dat sites waarin u niet bent geïnteresseerd, geen advertenties aan u vertonen. Met onze pagina Beheer van advertentievoorkeuren, die met één klik op het AdChoices-pictogram bij advertenties in het Google Display Netwerk beschikbaar is, kunt u uw interessecategorieën bewerken of u afmelden voor alle op interesses gebaseerde advertenties (inclusief remarketingadvertenties) in ons Display Netwerk.  

In de komende paar weken introduceren we een kleine [x] die wordt weergegeven in de hoek van bepaalde display-advertenties in het Google Display Netwerk. Wanneer een gebruiker op de [x] klikt, krijgt hij of zij geen advertenties uit die campagne meer te zien. We geven de [x] als eerste weer in advertenties die zijn gebaseerd op remarketing en interessecategorieën.










Gebruikers die op de [x] bij een advertentie klikken, krijgen een bevestigingspagina te zien waarop wordt uitgelegd dat de advertentie is verborgen, samen met een link naar de pagina 'Beheer van advertentievoorkeuren'. Met behulp van deze feedback kunnen we onze advertenties in de loop der tijd ook verder verbeteren.

Het verbergen van advertenties is geen garantie dat de gebruiker de betreffende advertentie nooit meer te zien krijgt. Dezelfde advertentie kan bijvoorbeeld worden weergegeven door een ander reclamebedrijf of de marketeer kan een afzonderlijke campagne weergeven die specifieke webinhoud target.  We denken echter dat het een goede eerste stap in de juiste richting is om gebruikers meer controle over advertenties te geven en marketeers en websites te helpen bij het leveren van advertenties die beter presteren.

We denken dat deze functie voordelen heeft voor het volledige ecosysteem: gebruikers beschikken over een manier om hun ervaring te beheren en kunnen aangeven dat ze niet zijn geïnteresseerd in bepaalde advertenties; adverteerders betalen niet meer om advertenties weer te geven aan mensen die niet zijn geïnteresseerd; en uitgevers ontvangen advertenties die beter presteren (en potentieel waardevoller zijn) en besteden minder tijd aan het filteren van advertenties die volgens hen niet interessant zijn voor hun doelgroep.

Online adverteren is een belangrijk onderdeel van internet en ondersteunt miljoenen bedrijven. Online adverteren is al uniek door de mate van controle die gebruikers kunnen krijgen. We bevinden ons in de beginfases van deze innovaties en er komt nog veel meer in de komende maanden en jaren.

Geschreven door Michael Aiello, Product Manager

Geplaatst door Anass, Inside AdWords Team