Bekijk eens de volgende drie exacte zoekwoorden en zoekwoordgroepen in AdWords.

[waterproof zonnebrandcrème]     "hoezen voor motoren"     [eenkops, koffiezetter]


Bekijk nu de volgende twee rijen met zoekopdrachten:

1. waterproof zonnebrandcrème     hoezen voor motoren kopen     eenkops koffiezetter
2. waterpoof zonnebrandcrème      hoeze motoren kopen                eenkop koffiezetter




Momenteel worden alleen de zoekopdrachten in de bovenste rij (1) beschouwd als overeenkomst waarmee advertenties worden geactiveerd die in de zoekresultaten kunnen verschijnen. De varianten in de onderste rij (2), worden door AdWords niet beschouwd als overeenkomst, ook al bedoelt de gebruiker daar eigenlijk hetzelfde mee. 

Dit gaat binnenkort veranderen. Vanaf half mei worden ook sterk gelijkende varianten van zoekwoordgroepen en exacte zoekwoorden als overeenkomst beschouwd, inclusief spelfouten, enkelvouds-/meervoudsvorm, vervoegingen, verbuigingen, accenten en afkortingen. Op basis van onderzoek en tests zijn we van mening dat zowel gebruikers als adverteerders van deze veranderingen kunnen profiteren. 

De bedoeling van de gebruiker als uitgangspunt

Mensen zijn geen perfecte spellers of typisten. Ten minste zeven procent van de zoekopdrachten bevat een spelfout en hoe langer de zoekopdracht is, hoe hoger dit percentage ligt.

Zelfs met een perfecte spelling zullen twee mensen die hetzelfde zoeken, vaak kleine variaties gebruiken, zoals 'kinderfiets' en 'kinderfietsen' of 'bamboevloer' en 'bamboevloeren'.

De organische zoeksystemen van Google sporen spelfouten en sterk gelijkende varianten op en houden daar rekening mee. Zie in de onderstaande afbeelding een voorbeeld hiervan.


We weten dat gebruikers het prettiger vinden zoekresultaten te krijgen die hun bedoelingen weergeven en die hen helpen hun gewenste actie te bereiken, ook als het geen exacte overeenkomst is van wat ze hebben getypt. Daarom passen we dit uitgangspunt nu ook toe op advertenties. 

Voordelen voor veel adverteerders, controle voor iedereen

Onze experimenten hebben aangetoond dat door dit nieuwe matching-gedrag het aantal klikken in het AdWords-zoeknetwerk gemiddeld met 3 procent toenam, met een vergelijkbare CPC, bij accounts die een derde of meer van hun klikken ontvangen via zoekwoordgroepen en exacte zoekwoorden. Houd er rekening mee dat resultaten per adverteerder kunnen verschillen.

We hebben deze nieuwe verbetering getest met adverteerders en deelnemers zagen positieve resultaten. "Voorheen kostte het ons veel tijd om honderden versies van spelfouten van merknamen en meervoudsvormen van al onze zoekwoorden toe te voegen", aldus Dana Freund, Senior SEM Manager bij GameDuell. "Met de verbeteringen op het gebied van exacte zoekwoorden en zoekwoordgroepen hoeven we ons geen zorgen meer te maken over deze zoekwoorden. We krijgen meer relevante vertoningen voor een kleiner aantal zoekwoorden en bovendien vormt dit een aanzienlijke tijdbesparing voor ons." 
Als u liever geen gebruikmaakt van de kans op meer klikken en het huidige matching-gedrag in uw campagne wilt behouden, kunt u daar nog steeds voor kiezen. De komende weken gaan we mogelijkheden beschikbaar stellen waarmee u opties voor zoekwoorden kunt aanpassen. Zodra deze online zijn, meldt u zich aan bij AdWords en selecteert u het tabblad met campagne-instellingen. Selecteer Opties voor zoekwoorden onder 'Geavanceerde instellingen': 



Zoals gezegd, deze mogelijkheden worden in de komende weken beschikbaar gesteld in alle AdWords-accounts. Maar voor alle duidelijkheid: het nieuwe matching-gedrag zal pas vanaf half mei daadwerkelijk beschikbaar zijn.

Meer informatie over het matching-gedrag van zoekwoorden, rapportagewijzigingen en andere veelgestelde vragen vindt u in het Helpcentrum van AdWords.

Geschreven door Jen Huang, Product Manager voor AdWords

Gepost door Anass, Inside AdWords Team

(Geef hieronder uw rating voor het artikel, deel het met anderen of laat commentaar achter. Zo kunnen we de inhoud op de blog aan uw wensen aanpassen.)