Fez, Marokko. Fez is om verschillende redenen bekend: de oudste universiteit ter wereld (de universiteit van Al-Karaouine) staat in deze stad, er is een hoofddeksel naar vernoemd en in het oude gedeelte van de stad zijn bekende leerlooierijen gevestigd. Het indrukwekkendste aan Fez is misschien echter wel dat de stad het grootste voetgangersgebied ter wereld is. 'Er zijn allemaal smalle straatjes, en dat maakt Fez uniek: het is de grootste autovrije stad ter wereld. De stad is in dat opzicht echt afgezonderd van de moderne wereld,' vertelt Frederic Sola.

Frederic Sola en Cathy Bellafronto begonnen in 2005 met het restaureren van een 17e eeuwse riad (een traditioneel Marokkaans huis) in Fez. Dit gebouw was daarvoor in handen van een ministerie. De restauratie nam anderhalf jaar tijd in beslag. In die tijd werkten 40 tot 50 bouwvakkers en vak- en ambachtslieden dagelijks aan het pand. Het resultaat is Riad Laaroussa, een prachtig boetiekhotel dat gasten een warm welkom en een uniek verblijf biedt.

Google AdWords integreren

Na het bouwen van de website stelde de webmaster van Fred and Cathy hen een interessante oplossing voor hun marketing- en advertentieproblemen voor: Google AdWords. Ze waren in eerste instantie niet geheel overtuigd, maar besloten het toch te proberen. In het begin ontvingen ze vooral meer klikken op hun advertenties, wat tot een groter aantal bezoekers aan hun website leidde. Deze klikken werden al snel omgezet in daadwerkelijke conversies van klanten van over de hele wereld, onder andere uit Frankrijk, Spanje, Italië, Australië en de VS. Fred en Cathy ontdekten al snel dat Google AdWords alles bood wat ze nodig hadden om hun advertentiedoelen te realiseren en zetten al hun andere offline marketingactiviteiten stop. Fred zegt er dit over: 'We werken op basis van het eenvoudige principe dat een hogere rangschikking op Google tot meer zichtbaarheid leidt, wat ons meer bezoekers aan onze site en daarmee meer reserveringen oplevert.'

Blik op de toekomst

In de drie jaar dat Riad Laaroussa Google AdWords nu gebruikt, hebben ze hun advertentiebudget met 25 procent verhoogd: zo effectief bleek Google AdWords voor hen te zijn. AdWords heeft bijgedragen aan de groei van het hotel, zowel wat de omzet als het klantenbestand betreft. Cathy vat het als volgt samen: 'We zijn van plan onze marketingstrategie verder te verfijnen door zoekwoorden te selecteren waarmee we de grootste kans hebben onze potentiële klanten te bereiken. We zijn daarnaast ook bezig uit te breiden naar andere talen. We adverteren regelmatig in het Frans en Engels, maar nu voegen we ook Spaans, Italiaans en Duits toe.'

Dankzij Google AdWords kunnen de eigenaren van Riad Laaroussa niet alleen hun advertentiedoelen bereiken, maar ook winst maken. Hun hele bedrijf is afhankelijk van het feit dat klanten hen moeten kunnen vinden, en Google AdWords helpt hen daarbij. Gebruikers van over de hele wereld kunnen dit hotel vinden, of dit nu via de website is of hun locatie in Google Maps. Het feit dat de eigenaren hun advertentiebudget voor Google AdWords nog verder willen uitbreiden, is een duidelijk bewijs van de grote effectiviteit van dit advertentiemedium. Bekijk hier de video over dit Adwords succesverhaal.

Gepost door Eronne, Inside Adwords Team