Velen van u gebruiken contexttargeting in het Google Display Netwerk om potentiële klanten te bereiken terwijl ze webinhoud lezen die rechtstreeks betrekking heeft op uw producten of services. Tot nu toe was dit mogelijk door een combinatie van zoekwoorden op te geven waarmee uw advertenties worden weergegeven op relevante webpagina's. Vanaf deze week kunt u ook onderwerpen opgeven om uw advertenties contextueel in het Google Display Netwerk te targeten.

Met deze aanvullende optie voor contexttargeting kunt u meer dan 1750 onderwerpen en subonderwerpen selecteren om uw advertenties te targeten, zodat u in het gehele web snel een grote doelgroep kunt bereiken die actief betrokken is bij de inhoud die op uw bedrijf betrekking heeft.

Onderwerpen of zoekwoorden gebruiken om uw advertenties te targeten:

Als u onderwerpen gebruikt om uw advertenties contextueel te targeten, resulteert dit in een brede doelgroep en een groot bereik. Dit is een goede manier om snel veel personen te bereiken en gemakkelijk naamsbekendheid te creëren of aankopen te stimuleren. Bij targeting op onderwerp kijkt ons systeem naar alle termen op een pagina om het onderwerp van de pagina te bepalen, en is dus minder afhankelijk van specifieke zoekwoorden. Aan de andere kant kunt u bij het contextueel targeten met zoekwoorden uw advertenties laten weergeven op een meer specifieke groep pagina's in het Display Netwerk, aangezien u afzonderlijke zoekwoorden gebruikt om een thema in uw advertentiegroepen te ontwikkelen. Beide targetingopties kunnen echter samen worden gebruikt om op een efficiënte manier in het Google Display Netwerk een doelgroep te bereiken. Ter illustratie geven wij een voorbeeld.

Stel dat u digitale camera's verkoopt. U kunt dan als volgt een combinatie van zoekwoord- en onderwerptargeting gebruiken om verschillende campagnedoelen te behalen, zoals het genereren van naamsbekendheid en het stimuleren van aankopen.

1. Maak een advertentiegroep waarmee het subonderwerp Nieuws en actualiteiten >> Technologisch nieuws wordt getarget met een display-advertentie om uw camera's onder de aandacht te brengen van technologieliefhebbers.
2. Vervolgens target u het subonderwerp Foto en video >> Camera's met een display- of rich media-advertentie (bijvoorbeeld een video) om mensen die geïnteresseerd zijn in camera's te informeren over de functies en voordelen van uw producten.
3. Tot slot maakt u een aparte advertentiegroep met contexttargeting op basis van zoekwoorden, waarbij u zoekwoorden gebruikt die zijn afgestemd op een specifiek merk of cameramodel. Vertoon vervolgens een tekst- of display-advertentie die een speciale aanbieding of korting voor uw camera bevat om de verkoop te stimuleren onder gebruikers die recensies over dat merk of model lezen.

Dit is slechts één voorbeeld van hoe u contexttargeting op basis van een combinatie van onderwerpen en zoekwoorden kunt gebruiken om de naamsbekendheid te vergroten, de kennis over mogelijkheden uit te breiden en de verkoop te stimuleren.

Ook kunt u onderwerpen en subonderwerpen uitsluiten om uw targeting te verfijnen.

Evenals bij andere targetingopties in ons Display Netwerk worden bij contexttargeting voor onderwerpen zowel alle advertentie-indelingen, zoals tekst, display en rich media, als biedopties, zoals kosten per klik (CPC), kosten per duizend vertoningen (CPM) en kosten per acquisitie (CPA), ondersteund. Verder heeft u nog steeds toegang tot rapportage op URL-niveau en andere hulpprogramma's, zoals Conversion Optimizer.

Als u wilt weten of dit voor u de juiste targetingoptie is, verwijzen wij u naar onze praktische tips. Voor verdere informatie wordt u verwezen naar onze Helpcentrum-artikelen.

Gepost door Eronne, Inside Adwords Team