In november had het Benelux Google Grants team het genoegen om meer dan 30 verschillende non-profit organisaties te verwelkomen op de allereerste Google Grants Dag in Amsterdam. Google Grants is een uniek donatieprogramma dat gratis AdWords-advertentiemogelijkheden biedt aan geselecteerde liefdadigheidsorganisaties. Goede doelen kunnen met Grants hun website via advertenties op Google promoten en hiermee de gestelde marketingdoelstellingen bereiken.



De aanwezigen op de dag vormen een mix van bestaande Google Grants gebruikers, ook wel Grantees genoemd, en non-profit organisaties die nog niet bekend waren met het Grants programma. Het evenement begon met een reeks workshops en eindigde met een aantal lezingen over verschillende aspecten van online marketing.

De workshops voor onze bestaande Grantees begon met een hands-on optimalisatiesessie, waar de Grantees de kans kregen om te brainstormen met onze AdWords-specialisten over hoe ze het meeste uit hun Grants account om de online marketingdoelstellingen van hun organisatie te bereiken. De optimalisatieworkshop werd gevolgd door een sessie over YouTube en een workshop over hoe non-profit organisaties het beste waardevolle en relevante informatie uit Google Analytics kunnen te halen.

Voor de goede doelen die nog geen deel uitmaakten van het Grants programma, was er een speciale verrassing: we hebben ervoor gezorgd dat elk van hen die dag een gloednieuw Grants account ontving! Tijdens de workshop kregen deze non-profits de kans om hun account op te zetten, kennis te maken met de AdWords-interface en alles te leren over de grondbeginselen van SEM. Het volstaat te zeggen dat deze nieuwe Grantees de Grants Dag blij verrast verlieten!

Na deze productgerichte en praktische workshops, boden de lezingen de Grantees de mogelijkheid om na te denken over online marketing vanuit een breder perspectief. Twee sprekers van Google spraken over onderwerpen die varieerden van Search Engine Optimization en het Google Centrum voor Webmasters tot Google Earth Outreach en het projectwerk dat Google doet via Google.org zoals Google Crisis Response. Vervolgens liet Jeroen den Tex, Chief Marketing Officer bij het Rode Kruis Nederland, de aanwezigen zien hoe het Rode Kruis alles uit de online omgeving haalt.

Na de sprekersessies was er gelegenheid voor de Grantees om de andere goede doelen beter te leren kennen onder het genot van een hapje en een drankje. We waren blij te horen dat iedereen het zeer nuttig vond om met collega’s adviezen en best practices uit te kunnen wisselen. We hopen dan ook via dit evenement een waardevolle samenwerking tussen non-profits aan te moedigen in de toekomst!

De aanwezigen waren zeer enthousiast om meer te leren over Google Grants en de verschillende producten van Google voor non-profits. Wij willen graag alle Grantees bedanken voor het bijwonen van de Grants Dag en alle Googlers voor hun hulp om van dit evenement een groot succes te maken! We hopen een dergelijk evenement te kunnen herhalen in 2011!Anne-Christine Polet, DCS Benelux