Uit recent onderzoek is gebleken dat van de populairste online merken er drie gerelateerd zijn aan sociale netwerken, een teken voor de snelle evolutie die sociale netwerken momenteel doormaken.



Wereldwijd wordt momenteel meer dan 110 miljard minuten besteed aan sociale netwerken en blogsites. Dat is bijna een kwart (23%) van alle tijd die online wordt doorgebracht. De gemiddelde tijd die bezoekers op deze sites doorbrengen, is jaarlijks met 66% gestegen. Enkele populaire sites zijn momenteel netwerken als Facebook, Orkut, YouTube, MySpace, Twitter en LinkedIn.



Wat is de kracht van deze penvrienden van de eenentwintigste eeuw?

Niet alleen is de persoon op zich waardevol, maar deze wordt des te belangrijker naarmate hij of zij meer links ontwikkelt, die kunnen worden ingesloten in verschillende potentiële acties, zoals vrienden, video, afbeeldingen, berichten en informatie delen. Deze sites zijn derhalve gebaseerd op het cascade-effect, dat wil zeggen, van een relatie tussen twee individuen tot de links die deze individuen hebben en de opeenvolgende verbinding van niveaus van verschillende typen, waardoor een domino-effect van de verspreiding van de actie ontstaat.

Hoe kunt u met uw online advertenties profiteren van sociale netwerken?

Hoewel per land nog steeds verschillende voorkeuren kunnen worden onderscheiden (Brazilië bijvoorbeeld is vanwege het succes van Orkut daar het land met het hoogste percentage (86%) internetgebruikers dat een sociaal netwerk bezoekt, terwijl in Italië Facebook het grootste bereik heeft vergeleken met de Engelstalige landen), is de algemene trend overal dezelfde. Het potentieel dat sociale netwerken u bieden voor het vergroten van het bereik en de zichtbaarheid van uw organisatie, is zeer aantrekkelijk.

Hoe?

Adverteerders moeten daar zijn waar de gebruikers zijn en waar zij de meeste tijd doorbrengen. Sociale netwerken vormen een extra bron van informatie en trends die u kunt gebruiken om uw weergavecampagnes nog verder te verfijnen. Nu mond-tot-mondreclame via het internet nog veel sneller is geworden, is het noodzakelijk dat u in het Display Netwerk met uw advertenties aanwezig bent. De keuze van beschikbare websites biedt u in combinatie met een ongelooflijke targetingprecisie de mogelijkheid om 'contact te maken' met behulp van het Hulpprogramma voor plaatsingen in AdWords, waarmee u kunt achterhalen waar op internet uw gebruikers zich bevinden. Via zelfgekozen plaatsingen kunt u de precieze pagina's selecteren die u in het Display Netwerk wilt bereiken.

U kunt het hulpprogramma bijvoorbeeld gebruiken om videoplaatsingen te targeten voor een tekstadvertentie op YouTube, om alle websites in een specifieke categorie of over een specifiek onderwerp te targeten of om uw advertentie te targeten op een specifieke plaatsing op een specifieke webpagina die van essentieel belang is voor het succes van uw campagne. Uit recente gegevens is gebleken dat in juni 2010 in de Verenigde Staten meer dan 10,2 miljard video's werden gestreamd, een toename van 1,3 procent ten opzichte van het aantal streams in het jaar daarvoor. In juni 2010 was YouTube het online topmerk voor unieke gebruikers, gevolgd door Yahoo! en Facebook.



Nadat u eenmaal uw gewenste doelgroep heeft geïdentificeerd, komt het er dus op aan deze op het internet te vinden terwijl die naar informatie aan het zoeken is of meningen en ideeën uitwisselt. Wees zoveel mogelijk aanwezig in het Display Netwerk om vóór, tijdens en na de mond-tot-mondreclame met hen te communiceren.

Verbeter uw aanwezigheid in het Display Netwerk en speel in op de buzz die in de sociale netwerken over uw website is ontstaan. Want hoe meer u deelneemt, hoe meer u profiteert!