We hebben onlangs een gloednieuw gedeelte van de rapportagefunctie van AdWords aangekondigd met de naam Zoektrechters. Vandaag willen we u meer achtergrondinformatie geven over deze bijzonder handige rapporten.

Wat zijn de rapporten van het AdWords-gedeelte 'Zoektrechters'?

Het gedeelte 'Zoektrechters' toont de klikken op en vertoningen van AdWords-advertenties die tot een conversie op uw site hebben geleid. Een conversie kan een voltooide aankoop of het verzenden van een formulier zijn of een bepaalde minimum tijd die op uw site wordt besteed. Deze conversies zijn gebaseerd op de voltooide actie(s) die u heeft ingesteld via de functie Conversies bijhouden van AdWords of die afkomstig zijn van doelen die u via uw Google Analytics-account heeft geïmporteerd in AdWords.

Nu kunt u de waarde van alle zoekwoorden, advertenties en campagnes in uw AdWords-account achterhalen, niet alleen van de zoekwoorden die aan de laatste klik voor een aankoop/lead worden gekoppeld.

Waarom zijn gegevens van het gedeelte 'Zoektrechters' handig?

De rapportage van conversies was standaard gericht op de laatste klik van een klant op uw advertentie. Het gedeelte 'Zoektrechter' laat u zien wat er vóór deze laatste klik gebeurde.

Voordat klanten een aankoop doen of een formulier invullen op uw website, hebben ze waarschijnlijk al meerdere keren op Google gezocht. Dat betekent dat ze misschien al met veel verschillende zoekwoorden hebben gezocht en al op meer dan één van de advertenties in uw AdWords-account hebben geklikt voordat ze de door u gedefinieerde conversie/actie voltooiden.

In de rapporten van het AdWords-gedeelte 'Zoektrechters' worden deze klikken en vertoningen weergegeven. Bovendien kunt u zien hoeveel tijd nodig is voordat een conversie op uw site wordt gegenereerd en hoe al uw advertenties, campagnes en zoekwoorden elkaar ondersteunen tijdens het conversieproces.

Tip:
  • Als u optimaal wilt profiteren van de rapporten in het AdWords-gedeelte 'Zoektrechters', moet u uw AdWords-account overzichtelijk structureren. Bekijk deze video voor tips voor het verbeteren van uw accountstructuur.
  • Daarnaast moet u altijd een representatieve hoeveelheid gegevens bekijken voordat u zakelijke beslissingen neemt. Als u bijvoorbeeld naar de gegevens van één maand kijkt (in plaats van de gegevens van één dag), krijgt u een beter idee van wat er in uw account gebeurt.
Rapporten van het AdWords-gedeelte 'Zoektrechters' interpreteren

Laten we eerste enkele nieuwe statistieken toelichten die beschikbaar zijn in deze rapporten:
  • Ondersteunende klikken: een klik op uw Google AdWords-advertentie in het zoeknetwerk die voorafgaand aan de 'laatste klik' vóór een conversie heeft plaatsgevonden.
  • Ondersteunende vertoningen: een vertoning van uw advertentie in het zoeknetwerk waarop niet is geklikt en die voorafgaand aan een conversie heeft plaatsgevonden.
  • Padlengte (klikken): het totale aantal klikken op AdWords-advertenties in het zoeknetwerk in uw account (inclusief de 'laatste klik') voorafgaand aan een conversie.
  • Ondersteunde conversies: het aantal conversies dat is ondersteund door een bepaalde campagne, advertentiegroep of een bepaald zoekwoord. Ondersteunde conversies omvatten geen laatste-klik-conversies.
  • Laatste-klik-conversies: het aantal conversies waarvoor de direct voorafgaande klik op een advertentie in het zoeknetwerk afkomstig is van een bepaalde campagne, advertentiegroep of een bepaald zoekwoord.
Voor een volledige woordenlijst met alle nieuwe termen voor het gedeelte 'Zoektrechters' raadpleegt u dit Helpcentrum-artikel.

Laten we eens naar een paar van deze nieuwe rapporten kijken. Hieronder bespreken we twee van de negen beschikbare rapporten in het AdWords-gedeelte 'Zoektrechters' en laten we zien welke conclusies u uit de informatie over uw conversiepad kunt trekken.

Het rapport 'Ondersteunende klikken en vertoningen'
  • Bekijk hoeveel ondersteunende klikken en vertoningen er zijn gegenereerd voor elk zoekwoord, elke advertentiegroep en elke campagne in uw AdWords-account.
  • Stel vast welke campagnes bijdragen aan uw conversies en pas uw biedingen en budgetten hierop aan.
  • Optimaliseer uw lijsten met zoekwoorden om ervoor te zorgen dat u verschillende zoekwoordvarianten heeft van sterk ondersteunende zoekwoorden.
Het rapport 'Toppaden'
  • Bekijk de combinatie van zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes waarop is geklikt of die zijn bekeken voordat de conversie plaatsvond.
  • Bekijk hoe campagnes met merktermen zich verhouden tot campagnes met algemenere termen.
  • Als uw merktermen en algemene termen samen zijn gegroepeerd, kunt u ze in verschillende campagnes verdelen om meer inzicht te krijgen in de conversieprestaties.
Wat u vervolgens kunt doen:
  1. Als u de functie Conversies bijhouden al heeft ingesteld of uw doelen van Google Analytics al in AdWords heeft geïmporteerd, meldt u zich aan bij uw Google AdWords-account. Vervolgens gaat u naar het tabblad 'Rapportage' en selecteert u 'Conversies'. (Houdt u nog geen conversies bij? Lees dan meer over de functie Conversies bijhouden of het importeren van doelen uit Google Analytics).
  2. Selecteer aan de linkerkant van de pagina de link 'Zoektrechters'.
  3. Navigeer door de negen rapporttypen aan de linkerkant voor meer informatie over de advertenties en zoekwoorden die bijdragen aan de aankopen/leads op uw site.
  4. Evalueer uw zoekwoorden en advertentieteksten opnieuw op basis van deze gegevens en pas zo nodig de instellingen van uw AdWords-account aan of optimaliseer uw advertenties en zoekwoorden.
We hopen dat u deze tips nuttig vindt. Als u het gedeelte 'Zoektrechters' al gebruikt, kunt u uw ervaringen met ons delen door hieronder een reactie achter te laten. En vergeet niet vóór 31 juli mee te doen aan onze Conversion Champion Challenge. U maakt dan kans op een trip naar Google Zürich, een websitecontrole door een team van Google-experts en € 400 aan gratis Google AdWords-advertenties.

In de volgende weken zullen we nog dieper ingaan op het gebruik van de rapporten van het AdWords-gedeelte 'Zoektrechters', dus let op onze updates.

Artikel door Evelyn O'Keeffe, Google Analytics-Team