In dit laatste artikel in onze serie willen we enkele bronnen belichten die van pas kunnen komen bij het testen en bijhouden van de resultaten op uw website. Dankzij een reeks gratis AdWords-hulpprogramma's kunt u:

• Experimenteren met uw websitedesign om te testen welke lay-out het meest effectief is.
• Gedetailleerde informatie verkrijgen over de locatie, taal en het online gedrag van uw bezoekers.
• Het aantal verkopen meten dat door uw AdWords-campagnes op uw website wordt gegenereerd.

U doet dit allemaal met behulp van drie heel belangrijke AdWords-hulpprogramma's: de Website Optimizer, Conversies bijhouden en Google Analytics.

De Website Optimizer

Website Optimizer is een hulpprogramma voor het testen van websites waarmee u verschillende varianten van uw website-inhoud tegelijk kunt uitvoeren en vervolgens kunt bepalen welke variant het meest succesvol voor u is in het genereren van conversies, zoals verkopen, leads of andere acties die u als waardevol beschouwt. U zou bijvoorbeeld het conversiepercentage kunnen vergelijken van een pagina waarin u een afbeelding heeft opgenomen met dat van een pagina die alleen tekst bevat, of verschillende presentatiewijzen uitproberen op een bepaalde pagina.

Nadat u voldoende gegevens heeft verzameld, heeft u toegang tot gedetailleerde rapporten die u kunnen helpen bij het behalen van betere bedrijfsresultaten. Het is dus geen kwestie van giswerk meer. U krijgt harde feiten nadat u wijzigingen heeft aangebracht in uw website en kunt op grond daarvan weloverwogen beslissingen nemen over het ontwerp van uw website.

Klik hier voor meer informatie over hoe u de Website Optimizer kunt gaan gebruiken

Conversies bijhouden

Conversies bijhouden is een rapportageprogramma, beschikbaar in uw Google AdWords-account, waarmee u het rendement van AdWords kunt vaststellen. Het is een gemakkelijke en nuttige manier om te achterhalen hoe effectief uw campagnes in feite zijn in het genereren van verkopen of leads op uw site. Zo verkrijgt u een beter inzicht in hoe u uw budget moet besteden, zodat u meer winst haalt uit uw online uitgaven.

Nadat u Conversies bijhouden op uw website heeft geïnstalleerd, kunt u nagaan hoeveel klikken u ontvangt via uw AdWords-advertenties en hoeveel van die bezoekers uiteindelijk uw product kopen. Kies hiertoe eenvoudig de juiste conversiepagina (meestal de pagina die wordt weergegeven nadat een gebruiker de pagina ‘Hartelijk dank voor uw aankoop/registratie bij ons’ heeft bezocht, waarmee de aankoop of actie die heeft plaatsgevonden, wordt bevestigd) en voeg een javascript (beschikbaar in uw AdWords-account) in de bodytags van uw pagina in. Dit gaat heel gemakkelijk en kost u of uw webmaster slechts een paar minuten. Ga voor meer informatie naar deze pagina.

Google Analytics

Google Analytics is een krachtig hulpprogramma voor website-analyse waarmee u zeer gedetailleerde en meetbare gegevens kunt verkrijgen over wie uw gebruikers zijn en wat zij doen als ze op uw website zijn aangekomen. U kunt rapporten krijgen over hoe uw bezoekers op uw site terecht zijn gekomen (niet alleen door uw AdWords-advertenties, maar ook door organische zoekopdrachten of verwijzende sites), waar ze wonen en welke taal ze spreken. U kunt ook precieze gegevens verzamelen over hoelang ze op specifieke pagina's van uw website verblijven, wat het uitstappercentage is voor enkele van deze pagina's en hoeveel pagina's iedere bezoeker gemiddeld bekijkt.

De installatie is vergelijkbaar met de installatie van Conversies bijhouden, maar het javascript dat in uw AdWords-account beschikbaar is, moet op alle pagina's van uw website worden ingevoegd om ervoor te zorgen dat het hulpprogramma goed werkt. Meer informatie over dit uitgebreide hulpprogramma vindt u hier.

Hiermee besluiten we onze blogserie over webdesign. Hopelijk bent u nu beter geïnformeerd over wat u met uw website kunt doen en hoe u deze kunt omtoveren in een efficiënt online verkoophulpmiddel. Raadpleeg ook het Conversiecentrum voor meer informatie over hoe u van bezoekers van uw website klanten maakt.