U werkt hard aan het aantrekken van verkeer naar uw website, maar converteren de bezoekers wel voldoende naar betalende klanten? In deze post leert u alles over het pad van een bezoeker, zodat u hiermee rekening kunt houden bij uw advertentiestrategie.




A. Uw bezoekers begrijpen: Elke bezoeker van uw website heeft een specifieke reden voor zijn bezoek. De ene wil iets kopen, de andere is op zoek naar informatie, etc. Het is van belang dat u inzicht krijgt in de verschillende types bezoekers zodat u weet hoe ze de interactie met uw website aangaan. U kunt dit doen met bijvoorbeeld Google Analytics.

B. Bezoekers maximaliseren: Sommige potentiële klanten bereiken nooit uw website. Maak gebruik van het Hulpprogramma voor zoekwoorden en AdWords Editor om aanwezig te zijn op alle zoekwoorden waar uw (potentiële) klanten naar zoeken.

C. Verkeersbronnen: Identificeer welke verkeersbronnen het beste verkeer naar uw site sturen met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics. Stem uw marketingactiviteiten en –budget af op deze bronnen, en pak de slecht presterende verkeersbronnen aan om de prestaties te verbeteren.

D. Startpagina: De startpagina is vaak de eerste pagina die bezoekers te zien krijgen wanneer ze uw website bereiken. Zorg ervoor dat iedere bezoeker gemakkelijk zijn doel kan bereiken vanaf de startpagina, wat dat doel ook moge zijn. Google Website Optimizer kan u helpen om het design van uw startpagina te optimaliseren.

E. Bestemmingspagina’s: De bestemmingspagina moet zo relevant mogelijk zijn voor de intentie van uw bezoeker. Als de bestemming niet overeenkomt met de verwachting zal de bezoeker al snel afhaken.

F. Bezoekers met een bounce: Een bounce betekent dat een bezoeker bij binnenkomst op uw site deze meteen weer verlaat zonder een andere pagina te bezoeken. Google Analytics kan u helpen deze sites op te sporen, en Google Website Optimizer kan u helpen het design van deze sites te verbeteren.

G. Stappen doelpad: Het is zeer waardevol om het pad van een bezoeker op uw site op te delen in stappen. Op die manier kunt u identificeren waar blokkades zitten in het proces tussen bestemmingspagina en het doel.

H. Exits: Met Google Analytics kunt u gemakkelijk zien waar uw bezoekers uw site verlaten, zodat u eventuele zwakke punten van uw website kunt optimaliseren.

I. Faciliteiten: Maak het gemakkelijk voor uw bezoekers om hun doel op uw website te bereiken. Met Google Site Search bijvoorbeeld kunt u een Google zoekfunctie op uw website plaatsen zodat bezoekers meteen kunnen vinden wat ze zoeken.

J. Doelen: Doelen zijn de belangrijkste doelstellingen van uw website. Uw website heeft waarschijnlijk meer dan één doel. Naast het verkopen van producten als doel op zich kan bijvoorbeeld een nieuwsbriefaanmelding ook van groot belang zijn in uw marketingstrategie.

Meer informatie en case studies over het belang van conversies vindt u in het Conversiecentrum.

Gepost door Kenny, Inside AdWords Team