We ontvangen veel vragen van adverteerders die zich afvragen waarom ze hun advertentie niet kunnen zien. Deze adverteerders weten niet welke stappen ze kunnen uitvoeren om uit te zoeken waarom ze hun advertentie niet kunnen zien of hoe ze het probleem kunnen oplossen. Deze serie blogberichten kan u helpen te bepalen wat het probleem is en hoe u uw advertenties weer online kunt laten weergeven.

In het eerste bericht leggen we uit hoe u kunt controleren of uw advertentie wordt weergegeven, hoe u erachter kunt komen waarom uw advertentie niet zichtbaar is en hoe de targeting van uw advertentie kan beïnvloeden of u de advertentie zelf wel of niet kunt zien.

In de volgende twee berichten leggen we uit hoe de kwaliteitsscore van uw zoekwoorden en uw budget de zichtbaarheid van uw advertenties kunnen beïnvloeden.

Als u een probleem heeft met de zichtbaarheid van uw advertentie, doorloopt u eerst de volgende controlelijst. Hiermee bespaart u veel tijd en moeite. Vergelijkt u het maar met een arts die een diagnose probeert te stellen.

Stap 1
Gebruik het hulpprogramma Voorbeeld van advertenties om te controleren of uw advertentie wordt weergegeven. Met dit zeer handige hulpprogramma kunt u controleren of uw advertentie nog wel actief is. Door uw advertentie te zoeken met dit hulpprogramma, kunt u uw advertenties bekijken zoals ze zouden worden weergegeven op de pagina met zoekresultaten, zonder dat er extra vertoningen worden gegenereerd.

Het kan best zijn dat uw advertentie wel wordt weergegeven. Veel adverteerders realiseren zich niet dat wanneer ze vaak met een van hun zoekwoorden naar hun eigen advertentie zoeken, dit wordt onthouden door het systeem, zodat de advertentie minder vaak aan u wordt weergegeven. Als u steeds naar uw advertentie zoekt maar er niet op klikt, kan deze op een lagere positie worden weergegeven, omdat de advertentie dan wordt beschouwd als niet-relevant voor uw zoekopdracht.

Stap 2
Gebruik het Diagnostisch hulpprogramma voor advertenties om na te gaan waarom uw advertentie niet wordt weergegeven. Als uw advertentie niet wordt weergegeven in de zoekresultaten van het hulpprogramma Voorbeeld van advertenties, wordt deze inderdaad niet weergegeven bij de zoekresultaten van Google.

Stap 3
Als volgende stap kunt u met het Diagnostisch hulpprogramma voor advertenties bepalen waarom uw advertentie niet wordt weergegeven. Het Diagnostisch hulpprogramma voor advertenties kan bijvoorbeeld aantonen dat uw advertentie niet zichtbaar is omdat deze nog moet worden beoordeeld of is afgekeurd, dat de kwaliteitsscore te laag is of dat het probleem gerelateerd is aan het budget of mislukte betalingen. Dit hulpprogramma biedt u ook tips waarmee u uw advertentie weer kunt activeren.

Stap 4
Controleer uw instellingen voor regionale targeting. Het is mogelijk dat het gebied waarop uw advertentie is getarget, niet overeenkomt met het gebied (bijvoorbeeld de plaats, de provincie of het land) waaraan uw eigen IP-adres is gekoppeld. In dit geval kunt u uw advertentie niet zien wanneer u ernaar zoekt.

Roberto is bijvoorbeeld dansleraar in Leeuwarden, maar zijn advertentie voor sambadanslessen is getarget op Amsterdam. Omdat zijn IP-adres niet gelijk is aan het IP-adres dat aan de regio Amsterdam is gekoppeld, wordt zijn advertentie niet weergegeven wanneer hij ernaar zoekt. Hij kan de advertentie mogelijk wel zien wanneer hij de term 'Amsterdam' aan de zoekopdracht toevoegt. Tip: voor meer informatie over uw IP-adres kunt u contact opnemen met uw IP-provider.

Stap 5
Controleer uw taalinstellingen voor Google Zoeken. Een andere mogelijke reden waarom uw advertentie niet wordt weergegeven, is dat uw advertenties een taal targeten die niet gelijk is aan de taal die u heeft ingesteld bij de taalinstellingen voor Google Zoeken.

Roberto heeft bijvoorbeeld ook Portugese advertenties die zijn getarget op sambaliefhebbers, maar hij heeft Nederlands geselecteerd als voorkeursinstelling. Hij kan zijn Portugese advertenties niet bekijken zolang hij Nederlands heeft ingesteld als voorkeurtaal. Om zijn advertenties te kunnen zien, moet hij de taal veranderen in Portugees.

Bekijk ook ons volgende bericht over problemen met de weergave van advertenties. In dat bericht zullen we de invloed van de kwaliteitsscore van uw zoekwoorden bespreken.


Gepost door Chantel en Jantien, Inside AdWords-team