De pagina Momentopname van account, de geïntegreerde rapporten en het Rapportcentrum (met statistieken, grafieken en rapporten) vormen het uitgangspunt voor het beheren van uw AdWords-account. Aan de andere kant is het met het grote aanbod aan gegevens moeilijk om precies de informatie te vinden die u zoekt.

In deze serie willen we u meer inzicht bieden in de rapportagemogelijkheden van AdWords met betrekking tot welke rapporten er beschikbaar zijn en hoe u deze kunt gebruiken om uw campagne te optimaliseren.

Vandaag beginnen we met de locaties waarop u AdWords-rapporten kunt vinden en de taken waarvoor de verschillende rapporten het meest geschikt zijn. De volgende keer gaan we in op de soorten rapporten die er beschikbaar zijn om een snel overzicht van uw accountprestaties te krijgen en meer gegevens te verzamelen over de gebruikers die op uw advertenties klikken. In het derde deel van de serie gaan we dieper in op de manier waarop u rapporten kunt gebruiken om uw account te optimaliseren.

Momentopname van account
De pagina Momentopname van account op het tabblad Startpagina van uw AdWords-account is het startpunt voor een snel overzicht van uw accountprestaties. Op deze pagina krijgt u een kort overzicht van de belangrijkste statistieken in uw account en kunt u uw campagneprestaties voor verschillende perioden en verschillende statistieken vergelijken. Om alles overzichtelijk te houden, zijn er alleen algemene opties beschikbaar. Als u uitgebreidere gegevens wilt bekijken en aangepaste rapportinstellingen wilt gebruiken, bekijkt u de rapporten in het gedeelte voor campagnebeheer van het Rapportcentrum.

In-line rapporten in de nieuwe interface
Een van de opvallendste veranderingen in de nieuwe interface zijn de prestatiegrafieken voor elk gedeelte die de ontwikkeling van maximaal twee statistieken weergeven voor de geselecteerde periode. We proberen hiermee relevante informatie weer te geven in de gebruikersinterface waarin adverteerders hun campagnes beheren en hen belangrijke inzichten te bieden op het moment dat ze hun campagnes willen aanpassen. Op die manier kunt u vanuit één centraal punt uw prestaties bijhouden en wijzigingen in uw instellingen aanbrengen zonder steeds heen en weer te moeten schakelen tussen de pagina's voor rapportage en campagne-instellingen in uw account.

Om het bijhouden en beheren van gegevens nog verder te optimaliseren, hebben we het mogelijk gemaakt om acties uit te voeren binnen enkele van de geïntegreerde rapporten. U kunt nu niet alleen zoekopdrachten of plaatsingen bekijken waarvoor uw advertenties zijn weergegeven, maar u heeft nu ook de mogelijkheid om deze aan uw campagne toe te voegen als ze een goed resultaat hebben opgeleverd, of ze uit te sluiten als het resultaat tegenviel.

Daarnaast kunt u aangepaste filters instellen in uw geïntegreerde rapporten, waaronder actieve filters of aangepaste kolominstellingen, en uw accountstatistieken downloaden om ze offline te analyseren of door te sturen.

Het Rapportcentrum
Het Rapportcentrum biedt u systematisch toegang tot alle statistieken in uw account. U kunt een keuze maken uit een tiental verschillende rapporttypen en ze naar eigen wens aanpassen. Ga naar het Rapportcentrum als u gedetailleerde rapporten en geavanceerde rapportagemogelijkheden nodig heeft, zoals het opslaan van uw rapportinstellingen voor toekomstig gebruik, het regelmatig op een vaste tijd uitvoeren van rapporten of het exporteren van gegevens voor offline analyse en het delen van gegevens met anderen.

- In het gedeelte Instellingen kunt u de gewenste periode opgeven, net zoals in het campagnebeheergedeelte van de gebruikersinterface. Selecteer maandelijkse, wekelijkse of dagelijkse rapporten of zelfs een gegevensweergave per uur om veranderingen naar wens bij te houden. U kunt ook aangeven welke campagne(s) en advertentiegroep(en) u wilt bekijken.

- In het gedeelte Geavanceerde instellingen kunt u bekijken welke aanvullende gegevens er beschikbaar zijn voor elk rapporttype (zoals gegevens over ongeldige klikken voor campagnes en rapporten met accountoverzichten). Als u uw conversies bijhoudt, kunt u ook gegevens over conversies aan uw rapport toevoegen. Tip: we raden u aan voor uw rapport alleen de statistieken te selecteren die u nodig heeft, zodat uw rapport overzichtelijk blijft. U kunt ook de functie Uw resultaten filteren gebruiken om specifieke gegevens te bekijken.

- De instellingen bij Sjablonen, Planning en E-mail bevatten verschillende opties om uw rapportinstellingen op te slaan, het door u gemaakte rapport regelmatig te laten uitvoeren en het per e-mail te verzenden en te exporteren naar verschillende standaardindelingen voor het delen van gegevens, zoals CSV of XML.


Gepost door Jantien, Inside AdWords Team