Voor veel bedrijven komt het vierentwintig uur per dag weergeven van AdWords-advertenties tegemoet aan hun behoeften. Maar voor sommige bedrijven die geen goederen of services aanbieden waarvan klanten 24 uur per dag gebruik van kunnen maken, zoals een bedrijf dat kant-en-klare maaltijden bezorgt en bestellingen aanneemt van 11:00 uur 's ochtends tot middernacht, heeft het geen zin om buiten de openingstijden te adverteren, tenzij ze geĆÆnteresseerd zijn in vergroting van hun naamsbekendheid.

Hoe kan ik er dus voor zorgen dat mijn advertenties uitsluitend worden weergegeven op de tijden die het gunstigst zijn voor mijn bedrijf?
Uw advertenties iedere nacht onderbreken en vervolgens 's morgens weer hervatten is nogal omslachtig. Daarom bieden we u het hulpprogramma voor advertentieplanning waarmee u vooraf kunt bepalen wanneer u uw advertenties wilt laten weergeven en wanneer niet. Afhankelijk van uw bedrijfsbehoeften kunt u uw advertenties gedurende elke gewenste periode laten weergeven, van vijftien minuten per week tot 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Om te beginnen met uw advertentieplanning, gaat u naar 'Instellingen' > 'Geavanceerde instellingen' > 'Advertentieplanning' > 'bewerken'. Als u de voorkeur geeft aan een 24-uursnotatie boven de 12-uursnotatie, klikt u op de rechterkant eenvoudig op '24 uur'. Om uw advertenties te plannen, klikt u in de kolom 'Periode' naast de gewenste dag. Er wordt een klein invoermasker weergegeven waarin u de periode kunt kiezen waarin de advertenties moeten worden weergegeven. Als u tevreden bent met uw instellingen, klikt u op 'opslaan'.

Belangrijk om niet te vergeten!
Controleer de tijdzone van uw AdWords-account en zorg ervoor dat die is ingesteld op de tijdzone van uw regio, om uw eigen planning te vergemakkelijken. Als u meerdere campagnes in onderling verschillende tijdzones uitvoert, moet u daarbij rekening houden met het verschil in tijdzones.

Voorbeeld: als de tijdzone van uw AdWords-account gebaseerd is op Amsterdam en u uw advertenties tussen 13:00 en 15:00 uur in New York wilt laten weergeven, moet u in de planning opnemen dat uw advertenties moeten worden weergegeven tussen 19:00 en 21:00 uur, omdat de Nederlandse tijdzone zes uur vooruitloopt op de tijdzone waarin New York zich bevindt.

Als u afzonderlijke maximum CPC-biedingen voor het inhouds- en zoeknetwerk heeft ingesteld, moet u er rekening mee houden dat de modus voor het aanpassen van uw biedingen van toepassing is op de gehele campagne. Dit houdt in dat zowel uw bod voor het inhoudsnetwerk als dat voor het zoeknetwerk wordt aangepast aan het door u opgegeven percentage.

Als u niet precies weet wanneer klanten zoeken naar uw product of service, kunt u een prestatierapport voor uw campagne genereren en kiezen voor de weergave van de prestaties per uur. Daarmee krijgt u een goed beeld van wanneer uw advertenties het meest worden bekeken.

Voor wie is advertentieplanning bedoeld?
Advertentieplanning is geschikt voor een aantal bedrijfsmodellen waarin de geboden service of de online activiteit van de doelgroep beperkt is tot bepaalde uren of weekdagen. We hebben vastgesteld dat met name B2B-klanten gebruikmaken van advertentieplanning. Met advertentieplanning kunnen ze de aanwezigheid van hun advertenties maximaliseren op tijden waarop de kans het grootst is dat andere bedrijven ernaar zullen zoeken, bijvoorbeeld tijdens kantooruren wanneer mensen aan het werk zijn.

Andere bedrijven gebruiken de modus voor het aanpassen van het bod, die hieronder wordt uitgelegd, om hun CPC-biedingen te verhogen tijdens perioden waarin de meest waardevolle conversies voor hen worden gegenereerd.

Geavanceerde planningsoptie: biedingen aanpassen!
Een heel nuttige, aanvullende functie is de modus voor het aanpassen van het bod, waarmee u uw maximum CPC-bod gedurende bepaalde uren van de dag kunt verhogen of verlagen. Als u vaststelt dat uw advertenties het beste presteren in de perioden tussen 12:00 en 14:00 uur en 18:00 en 20:00 uur, kunt u voor deze perioden uw maximum CPC verhogen tot 120 procent van het standaard maximum CPC-bod om ervoor te zorgen dat uw advertentie het goed doet in de advertentieveiling en een betere advertentiepositie behaalt. Maar u kunt ook uw standaard maximum CPC verlagen tot bijvoorbeeld 80 procent van het standaard maximum CPC-bod tijdens perioden die niet zo belangrijk zijn voor uw bedrijf. Het verhogen of verlagen van de maximum CPC in het hulpprogramma voor advertentieplanning heeft geen invloed op uw dagbudget. Dit blijft hetzelfde.

Tip: Voor meer informatie over advertentieplanning, klik hier.