Eerder in deze blogserie introduceerden we het Google Inhoudsnetwerk en bespraken we hoe u online consumenten kunt bereiken met contexttargeting, hoe u controle over uw kosten kunt krijgen en de flexibiliteit van uw advertentie-indeling. Deze keer bespreken we hoe u de resultaten van uw campagnes in het inhoudsnetwerk kunt bijhouden en uitbreiden.

Houd uw conversies bij!
Als u de verkoop en leads van uw advertenties gemakkelijk wilt bijhouden, kunt u het bijhouden van conversies instellen. Dit is een gratis hulpprogramma waarmee u kunt bepalen wanneer een klik op uw advertentie leidt tot gewenst gedrag van de gebruiker, zoals een aankoop, aanmelding of e-mailvraag op uw site. Wanneer u het bijhouden van conversies instelt voor uw account, worden niet alleen de resultaten bijgehouden van campagnes die op Google worden weergegeven, maar ook van campagnes die zijn getarget op sites in het inhoudsnetwerk.

Gebruik de Conversion Optimizer!
Wanneer u conversies bijhoudt, kunt u het rendement op investering dat AdWords u oplevert, verbeteren. U kunt de Conversion Optimizer, een gratis hulpprogramma van AdWords voor bieden op basis van conversie, gebruiken om het CPA-bod (kosten per acquisitie) in te stellen dat u voor elke verkoop of lead wilt betalen. Er worden dan meer conversies gegenereerd binnen uw budget. De Conversion Optimizer heeft geleid tot een toename van 21% van de gemiddelde conversies, terwijl de gemiddelde CPA wel 14% is afgenomen in vergelijking met een controlegroep (Intern Google-onderzoek 2009).

Met de Conversion Optimizer worden uw advertenties op sites in het inhoudsnetwerk geplaatst die in het verleden goede resultaten hebben opgeleverd voor u en voor anderen binnen uw categorie. Als uw advertenties bijvoorbeeld veel conversies opleveren op site A, kan de Conversion Optimizer een CPC bieden die hoog genoeg is om uw advertenties op deze site weer te geven. Als uw advertenties daarentegen weinig conversies opleveren op site B, worden uw CPC-biedingen beperkt zodat u niet wordt weergegeven op site B wanneer er weinig kans is op conversies. Zo bespaart u op de kosten van een klik op deze site en blijft uw budget beschikbaar voor klikken die meer opleveren.

Bepaal welke sites het beste voor u werken!
Het rapport voor positieprestatie biedt prestatiestatistieken voor afzonderlijke sites voor uw campagnes met contexttargeting. U ziet precies op welke relevante sites uw advertenties zijn weergegeven. U kunt op URL-niveau bepalen hoe de door u behaalde klik-, kosten- en conversieresultaten verschillen per site. In combinatie met het hulpprogramma voor het bijhouden van conversies is het rapport voor positieprestatie een krachtig hulpmiddel dat kan aangeven met welke sites en plaatsingen u uw doelstellingen behaalt en op welke sites u de prestaties kunt aanpassen.

Als u eenmaal toegang heeft tot het rapport voor positieprestatie, kunt u het aantal verkopen en leads optimaliseren dat u via het inhoudsnetwerk genereert. U kunt bijvoorbeeld de zichtbaarheid van uw advertenties op sites die goede resultaten opleveren en biedingen verhogen. U kunt de biedingen ook beperken of het hulpprogramma voor het uitsluiten van sites en sitecategorieƫn gebruiken om het aantal weergaven te minimaliseren op sites die minder goed presteren.

U bepaalt hoe en waar u betaalt!
Samen kunnen de verschillende hulpprogramma's voor het beheren van uw biedingen, kosten en het bijhouden van uw conversies u helpen om het maximale rendement op uw advertentiebudget en de beste resultaten te behalen.


Tip: Er volgt snel informatie over hoe deze verschillende onderdelen samenkomen in een uitgebreide campagne met getargete, transparante en rendabele advertenties.