Vraagt u zich weleens af hoe de positie van uw AdWords-advertentie wordt bepaald? Waarom uw advertentie soms bovenaan staat en soms niet? 

In deze driedelige blogserie leggen we uit: 

    •  hoe uw positie wordt bepaald en waarom die per keer kan verschillen;
    •  hoe u de positie van uw advertentie kunt verbeteren;
    •  hoe u de positie van uw advertentie kunt beheren met Positievoorkeur.


Hoe wordt de positie van mijn advertentie bepaald?
Ons systeem bepaalt de positie van uw advertentie op Google en in het zoeknetwerk voor elk zoekwoord dat als een zoekopdracht wordt opgegeven. De positie van uw advertentie wordt gebaseerd op uw CPC-bod (kosten-per-klik bod) en uw kwaliteitsscore. Deze worden vergeleken met het CPC-bod en de kwaliteitsscore van de zoekwoorden in de AdWords-campagnes van uw concurrenten.

Voor elke zoekopdracht worden er per pagina maximaal elf verschillende advertenties naast de gratis zoekresultaten weergegeven en maximaal drie boven de zoekresultaten. Uw advertentie wordt op een van de volgende zoekresultatenpagina's weergegeven als meer dan elf AdWords-klanten hetzelfde zoekwoord gebruiken en als uw kwaliteitsscore en het CPC-bod niet hoog genoeg zijn om uw advertentie op de eerste zoekresultatenpagina te laten weergeven. Het aantal advertenties op de zoekresultatenpagina's van onze partners kan variëren.

De kolom ‘Gem. pos.’ op de pagina met informatie over de advertentiegroep geeft voor elk zoekwoord de gemiddelde advertentiepositie op Google en in het zoeknetwerk aan. Een advertentie met positie 1 wordt boven aan de eerste zoekresultatenpagina weergegeven; een advertentie met positie 9 of 10 staat onder aan de eerste zoekresultatenpagina van Google. Een advertentie met een gemiddelde positie van 1.5 wordt meestal op de eerste of tweede positie weergegeven.

Uw kwaliteitsscore en daarmee de positie van uw advertentie voor de zoekwoordoptie van het respectieve zoekwoord zijn afhankelijk van de mate van overeenkomst met de respectieve zoekopdracht. Als u bijvoorbeeld het zoekwoord 'stevige tennisrackets' als breed zoekwoord opgeeft, wordt uw advertentie ook weergegeven voor zoekopdrachten zoals 'tweedehands tennisrackets' of 'verhuur van tennisrackets'. Voor elk van deze zoekopdrachten worden verschillende advertenties met specifieke CPC-biedingen en een specifieke kwaliteitsscore weergegeven. Zie hieronder een concreet voorbeeld voor het zoekwoord 'stevige tennisrackets'. Hoewel het bod van klant A hoger is, heeft de advertentie van klant B meer kans om boven die van klant A te worden weergegeven, omdat klant B een hogere kwaliteitsscore heeft.

Klant A
Bestemmingspagina: Sportbenodigdheden 
Kwaliteitsscore: 6/10 (OK)
Max CPC: € 0,20

Klant B
Bestemmingspagina: Tennisrackets
Kwaliteitsscore: 9/10 (hoog)
Max CPC: € 0,15

De AdWords Discounter berekent automatisch de laagst mogelijke prijs waarbij de positie van uw advertentie behouden blijft en zorgt ervoor dat uw werkelijke CPC slechts één cent meer is dan het bod van uw concurrent.

De positie van uw advertentie kan variëren!
De positie van uw advertentie verandert wanneer u of andere AdWords-klanten CPC-biedingen voor zoekwoorden wijzigen of wanneer de kwaliteitsscore van een zoekwoord verandert. Elke dag kunnen concurrenten nieuwe advertenties toevoegen en kunnen klanten van AdWords hun advertenties optimaliseren of hun CPC-biedingen aanpassen. Zelfs het zoekgedrag van gebruikers kan variëren. U kunt de kwaliteitsscore van uw zoekwoorden op elk gewenst moment in uw AdWords-account bekijken bij de kolom ‘Kwaliteitsscore’.

Omdat AdWords op eerlijke concurrentie is gebaseerd, kunnen adverteerders geen posities kopen of reserveren.

Tip: Voor meer informatie over hoe de positie van uw advertentie wordt bepaald, klik hier.