Hoe Maak Ik Succesvol Gebruik Van Het Content Network?

Het Google content network bereikt wereldwijd meer dan 80% van de internetgebruikers, geen enkel ander advertentie platform bereikt wereldwijd zoveel internetgebruikers. Voor veel adverteerders vormt het content network een tweede fase in hun gebruik van search marketing om klanten en nieuwe doelgroepen te bereiken. In dit stuk geven we aan de hand van een aantal tips, inzicht in de manier waarop het Google content network gebruikt kan worden.

Bij het maken van een AdWords searchcampagne is standaard de opt-in functie aangevinkt. Dit betekent dat de search keywords ook gebruikt gaan worden voor het content network. Het adwords systeem genereert uit de bestaande keywords een thema. Met dit thema wordt binnen het AdWords content network gespeurd naar content op websites die betrekking hebben op het thema van jouw keywords. Op deze websites wordt uiteindelijk jouw advertentie vertoond. Als je erg veel en uiteenlopende keywords in je advertentiegroepen hebt opgenomen, kan het zijn dat het algemene thema van je adgroup moeilijker vast te stellen is. Hierdoor kan het ook moeilijker zijn om te bepalen op welke sites je advertenties geplaatst moeten worden
In dit geval is het beter om een aparte contentcampagne te maken. Dit is niet moeilijk en werkt in principe het zelfde als het maken van een searchcampagne. Het verschil is dat je bij de ‘instellingen’ aanvinkt dat je alleen gebruikt maakt van het content network en niet van het search network. De opbouw van je aparte contentcampgne is hetzelfde als bij je searchcampgnes: accountcampagne, advertentiegroepen en keywords.

Het is aan te raden om niet meer dan 50 keywords te gebruiken in je advertentiegroep. Ook is het mogelijk om met negatieve keywords een negatief thema te vormen, zodat je advertenties niet geplaatst worden op sitecontent waar je niet mee geassocieerd wilt worden.


Adgroup thema: autoverhuur


In het voorbeeld hiernaast is te zien dat de keywords het thema ‘autoverhuur’ vormen. Het kan geen kwaad om een algemeen keyword zoals ‘huur’ op te nemen in je keywordlijst. Omdat de keywords niet op zich staan (zoals bij search keywords) en slechts onderdeel zijn van het thema, zal de advertentie niet worden vertoond op sites die bijvoorbeeld over skiverhuur gaan.






Adgroup thema: zomervakantie

In het kader van cross-selling is het ook mogelijk om thema’s te maken die zich richten op een bepaald publiek. Voor een autoverhuurbedrijf kan het bijvoorbeeld interessant zijn om te adverteren op sites die gaan over de zomervakantie. Zoals te zien is in het voorbeeld vormen de keywords samen het thema ‘zomervakantie’.

Bij het maken van een thematische contentcampgne is het erg belangrijk dat de advertentieteksten goed aansluiten bij het thema van de adgroup.
De advertentietekst van het voorbeeld ‘autoverhuur’ moet daarom zoveel mogelijk het thema beschrijven van de bijbehorende adgroup.
De advertentietekst van de adgroup ‘zomervakantie’ moet zowel het product ‘autoverhuur’ als het thema ‘zomervakantie’ beschrijven. Hierdoor wordt de advertentie voor zowel de bezoeker als voor het adwords systeem aantrekkelijker. Het gevolg is een lagere cpc en een hogere kwaliteitscore.