Eén van de meest voorkomende vragen die onze ondersteuningsteams van adverteerders ontvangen, is 'waarom kan ik mijn advertentie niet zien op Google?'. Hoewel het een goed idee lijkt om uw advertentie te controleren door ernaar te zoeken, volgt hierna een lijst (in willekeurige volgorde) met mogelijke accountproblemen die u moeilijk, of helemaal niet, kunt oplossen door alleen op Google.nl naar uw advertentie te zoeken:

  1. Uw advertentie is afgekeurd.
  2. Het zoekwoord waarmee u naar uw advertentie heeft gezocht, presteert niet goed en heeft de status inactief voor zoeken gekregen.
  3. Uw advertentiepositie is niet hoog genoeg om uw advertentie weer te geven op de eerste pagina met zoekresultaten.
  4. Uw advertentie wordt weergegeven, maar op een lagere positie, mogelijk wegens een verandering op de concurrentiemarkt.
  5. Het gebied waarop uw regionaal gerichte advertentie is gericht, omvat niet de regio (bijvoorbeeld stad, provincie of land) die is gekoppeld aan het IP-adres (Internet Protocol) van uw computer.
  6. Uw advertentie wordt gericht op een taal die afwijkt van de taal die u heeft geselecteerd in de voorkeuren voor Google.nl.
  7. Uw dagbudget is op en uw advertenties worden deze dag niet langer weergegeven.
  8. Uw dagbudget is lager dan het aanbevolen bedrag en Google verspreidt de weergave van uw advertenties over de hele dag, zodat u gedurende de hele dag verkeer genereert.
  9. U maakt gebruik van advertentieplanning en uw advertenties zijn niet gepland voor weergave.
  10. Uw account is niet geactiveerd.

Met AdWords gaat het om het resultaat en we begrijpen dat u uw advertenties graag wilt controleren. Zoeken naar uw advertenties op Google kan echter een negatieve invloed op de klikfrequentie (CTR) hebben en leiden tot accountwijzigingen op basis van resultaten die niet correct weerspiegelen wat de gemiddelde gebruiker ziet (hierover volgt later meer). Wegens deze redenen raden we u ten zeerste af uw advertenties alleen te controleren door te zoeken op Google.nl. Hieronder worden drie handige hulpprogramma's beschreven die u helpen uw advertenties snel en nauwkeurig te controleren zonder dat dit een negatieve invloed op de prestaties heeft:

1. 'Zoeken' met de pagina Voorbeeld van advertenties in plaats van op Google.nl

Als u graag zoekt naar uw advertenties om hun posities op Google.nl te controleren, is de pagina Voorbeeld van advertenties een uitstekend alternatief. Op de pagina Voorbeeld van advertenties kunt u advertenties (en zoekresultaten) bekijken zoals de meeste gebruikers deze zien op een gewone zoekresultatenpagina op Google.nl, zonder extra
vertoningen voor uw advertentie te genereren. Houd er rekening mee dat er elke keer dat door u of uw collega's wordt gezocht naar uw advertentie op Google.nl, een vertoning wordt gegenereerd voor het zoekwoord bij uw advertentie. In de loop van de tijd kan uw CTR hierdoor afnemen (aangezien het aantal vertoningen toeneemt, maar het aantal klikken niet) en dit kan een lagere kwaliteitsscore tot gevolg hebben.

Als u meerdere keren naar uw advertentie zoekt op Google.nl (zonder de pagina Voorbeeld van advertenties te gebruiken), is het daarnaast mogelijk dat ons systeem de resultaten aanpast die u ziet. Dit betekent dat uw advertentie mogelijk op een lagere positie wordt weergegeven dan daarvoor.

U kunt de pagina Voorbeeld van advertenties openen door '/adpreview' toe te voegen aan het einde van de gebruikelijke Google-URL: http://www.google.nl/adpreview. Hieronder volgt een voorbeeld van een zoekopdracht met de pagina Voorbeeld van advertenties:





(Klik op de schermafbeelding om de afbeelding op volledig formaat weer te geven.)



2. Het diagnostisch hulpprogramma voor advertenties gebruiken

Voor advertenties waarbij het lijkt alsof ze helemaal niet worden weergegeven, is het diagnostisch hulpprogramma voor advertenties een goede plaats om te beginnen. U vindt het hulpprogramma in uw AdWords-account. Dit hulpprogramma kan u laten weten of uw advertenties niet worden weergegeven vanwege de goedkeuringsstatus, instellingen voor kosten per klik (CPC) en budget, prestaties van advertenties en zoekwoorden, advertentiepositie, instellingen voor geografische doelgerichtheid, enzovoort.

U heeft op twee manieren toegang tot de informatie van het diagnostisch hulpprogramma voor advertenties. Voor een snelle diagnose plaatst u de muisaanwijzer op het vergrootglas
naast een zoekwoord in uw account. Er verschijnt een Help-ballon met informatie over het betreffende zoekwoord. Voor een uitgebreidere analyse kunt u het hulpprogramma zelf openen door op Hulpprogramma's te klikken op het tabblad Campagnebeheer.

3. Accountstatistieken en –rapportage

Wanneer u de advertentie-activiteiten wilt controleren of problemen hiermee wilt oplossen, kunt u het beste de statistieken van uw account bekijken. In tegenstelling tot zoeken naar uw advertentie, geven de accountstatistieken een volledig overzicht van de algehele prestaties van uw advertenties. Met deze statistieken beschikt u over informatie over de
gemiddelde positie van een zoekwoord, die wordt berekend en niet geschat, voor alle geografische locaties, talen, netwerksites, enzovoort waarop uw advertentie is gericht.

Daarnaast bevat uw account meerdere rapporten die u kunt uitvoeren wanneer dit nodig is of op basis van een vaste planning. U kunt de rapporten dagelijks, wekelijks of maandelijks in een e-mail ontvangen. Dit betekent dat u alle gegevens krijgt zonder dat u zich bij uw account hoeft aan te melden.

We begrijpen dat u het heel natuurlijk vindt om op Google.nl te zoeken als u nieuwsgierig bent naar de prestaties van uw advertenties. We hopen dat u echter in gedachten houdt dat de manier waarop u uw advertentie ziet, of in de meeste gevallen niet ziet, niet altijd correct weerspiegelt hoe de meeste personen die elke dag naar uw product of service zoeken, uw advertentie zien.

Judy Nam - Inside AdWords team (bewerkt door Menno Haijma)