In voorgaande blogposts hebben we het belang van mobiel besproken en gekeken naar de verschillende opties om een website voor mobiel verkeer te optimaliseren. Om duidelijker inzicht te krijgen in de huidige mobiele prestaties van je website is het echter ook belangrijk om deze meetbaar te maken. In deze blogpost zullen we enkele methoden bespreken om door middel van Google Analytics inzage in de mobiele prestaties te krijgen.


Segmentatie & Filters
Een eenvoudige manier om mobiele data te isoleren voor een specifiek rapport in Google Analytics is door gebruik te maken van segmenten. Hiermee kun je bijvoorbeeld kijken naar het rapport over Site Speed prestaties en de data opsplitsen tussen desktop en mobiele sessies. Dit geeft direct inzicht in de verschillen tussen de twee apparaattypen, wat een indicatie kan geven of verdere actie noodzakelijk is. Het opstellen van deze segmenten heeft geen invloed op de ruwe data zelf en het is dus ook aan te raden om hier mee te experimenteren. Binnen Google Analytics zijn een zekere hoeveelheid standaard segmenten beschikbaar, denk bijvoorbeeld aan: mobiel verkeer, tablet verkeer, mobiel & tablet verkeer en tablet & desktop verkeer. Daarnaast is het echter ook mogelijk om custom segmenten aan te maken, waarbij je zelf voorwaarden kunt stellen aan de segmenten die je gebruikt. Voor meer geavanceerde analyses zijn dergelijke segmenten absoluut onmisbaar!


Een alternatief voor het gebruiken van segmentatie in elk individueel rapport is het instellen van een filter. Een filter isoleert ook een deel van de data (bijvoorbeeld mobiele data), maar dan direct op Dataweergave (View) niveau. Dit kan tijd besparen en helpt om je Analytics account te structureren. Houdt er echter wel rekening mee dat in tegenstelling tot segmentatie, een filter wél invloed heeft op de ruwe data. Zorg er dus altijd voor dat je je originele view ongefilterd houdt.




Mobiel vriendelijkheid
Het gebruik van segmenten is nuttig, maar waar kun je nu het beste op letten bij het beoordelen van de mobiel vriendelijkheid van de website? Zoals kort al even aangestipt is het Site Speed rapport een goede plek om te starten. Door in dit rapport de segmenten desktop verkeer en mobiel verkeer met elkaar te vergelijken kun je snel inzichtelijk krijgen of de gemiddelde laadtijd van de pagina’s effectief verschilt tussen de twee media. In het Speed Suggestions rapport worden vervolgens aanbevelingen gedaan om de minst presterende URLs op je website te verbeteren.


Een tweede rapport om naar te kijken is het landingspagina rapport. Omdat de landingspagina de eerste ontmoeting van de klant met je website is, is dit een belangrijke plek om te zoeken naar eventuele kansen tot optimalisatie. Door wederom de segmenten desktop verkeer met mobiel verkeer te vergelijken, maar deze maal te focussen op de metric Bounce Rate, krijg je een inzicht in welke mobiele pagina’s goed en minder goed de interesse van de klant weten te behouden. Op deze wijze kun je snel de lekkende pagina’s ontdekken om deze vervolgens te verbeteren, óf door te voorkomen dat deze pagina’s in de toekomst als landingspagina’s gebruikt worden.


Uiteindelijk zul je natuurlijk ook via mobiel conversies willen genereren en een derde rapport waar je naar kunt kijken is dan ook het Doelprocesstroom (Goal Flow) rapport. De goal funnel wordt veelal gebruikt om problemen van de website met betrekking tot het aankoopproces te identificeren. Waar deze methode al effectieve inzichten geeft over alle sessies, worden de inzichten alleen maar waardevoller wanneer er specifieke segmenten worden gebruikt. Het punt waarop de klant afhaakt in het aankoopproces kan veel verschillen tussen de verscheidene apparaten en het is dan ook aan te raden om juist in dit rapport de data op te splitsen tussen desktop, mobiel en tablet.


Concluderend
Zoals te zien is, is het mogelijk om met enkele - relatief eenvoudige - stappen, belangrijke en actiegerichte inzichten te kunnen verzamelen over je mobiele prestaties. Je klanten ervaren je website op een andere manier wanneer ze deze mobiel bezoeken en, misschien nog belangrijker, je website is vaak ook heel anders op mobiele apparaten. Door alle Analytics data samen te nemen is het dus heel goed mogelijk dat je problemen over het hoofd ziet die zich specifiek voordoen op een bepaald medium of besturingssysteem. Het is nu dus belangrijker dan ooit om onderscheid te maken tussen het verkeer van de verschillende apparaten!

Geschreven door: Marc Oldenburger, AdWords Benelux Support-Team