Ochtendroutines; een belangrijk element in ieders leven en die voor iedereen bestaan uit zijn eigen, vaste waardevolle momenten. Echter, in essentie zijn de momenten voor iedereen hetzelfde; een douche, tanden poetsen, iets drinken of eten en, jawel, even snel op je mobiel kijken. Ga maar na bij jezelf, wanneer was de laatste keer dat je nog niet een app geopend had voordat je ‘s ochtends je huis verlaten had? Precies.

De waarde
Deze simpele bevinding geeft aan hoe mobiele apps een onmisbaar element van ons leven zijn geworden. Uit een grootschalig onderzoek van Google en Ipsos MediaCT is zelfs gebleken dat 90% van de tijd dat iemand actief is op de mobiele telefoon in apps is. Verder heeft dit onderzoek aangetoond dat men in 2015 voor het eerst meer tijd doorbracht in apps dan dat er naar de televisie gekeken werd. Kortom, mobiele apps zijn hèt medium geworden om consumenten te bereiken. Het is dus duidelijk dat een mobiele app van je bedrijf of organisatie een wezenlijk verschil uitmaakt om zichtbaarheid, activiteit en interactie met je producten te genereren. Rest slechts de vraag hoe je ervoor kan zorgen dat je app optimaal presteert en daadwerkelijk gevonden wordt?

De valkuilen
Om te onderzoeken wat een optimale mobiele app vereist, zijn eerst de valkuilen voor mobiele apps in kaart gebracht. Het eerder genoemde onderzoek heeft namelijk aangetoond dat 1 op de 4 geinstalleerde apps nooit gebruik wordt. Ook blijkt dat 95% van de apps na een maand weer verwijderd worden. Daarnaast zijn er op dit moment meer dan 1,5 miljoen apps beschikbaar in elke App Store en komen er dagelijks honderden bij. De valkuilen zijn dus:
  1. Je app wordt niet opgemerkt en niet gedownload.
  2. Je app wordt niet gebruikt dan wel snel verwijderd.
Hoe deze twee valkuilen te voorkomen?

Stimuleer vindbaarheid en downloads
Om mobiele-app-downloads te stimuleren zijn er de volgende zes stappen om je goed op weg te helpen:
  1. Schat de waarde van een app-download: Allereerst is het belangrijk om potentiële klanten in kaart te brengen. Zodoende kun je bepalen hoeveel je moet investeren om een gebruiker van je app binnen te halen.
  2. Pakkende advertenties maken: Een advertentie die de aandacht grijpt en aanslaat is uiteraard cruciaal. Dit stelt je ook in staat om de juiste gebruikers naar je app te trekken!
  3. Promotie onder potentiële Google gebruikers: Maak gebruik van universele app-campagnes om je app op de beste manier onder de aandacht te krijgen.
  4. Promotie in het Google Display Netwerk: Bereik mensen terwijl ze aan het browsen zijn in mobiele apps of op op mobiele websites.
  5. Promotie in het Google zoeknetwerk: Bereik mensen die actief zijn op het zoeknetwerk of in Google Play.
  6. Promotie op YouTube: Bereik mensen met een videoadvertentie die aansluit bij hun interesses en zoekopdrachten.

Stimuleer betrokkenheid bij je app
Bovenstaande punten zorgen ervoor dat je app aandacht krijgt. Maar misschien nog wel belangrijker is dat men je app blijft gebruiken. De volgende vier punten vergroten de zekerheid van betrokkenheid bij je app:
  1. Stel deeplinks in: Door deeplinks in te stellen in je app zullen gebruikers meteen doorgelinkt worden naar relevante onderdelen van je app. Maak het de gebruiker dus gemakkelijk!
  2. Houd de app-engagement van een gebruiker bij: Door goed bij te houden wat een gebruiker doet op je app, kun je je app optimaliseren naar de behoeften van de gebruiker.
  3. Stimuleer betrokkenheid door berichten te gebruiken: Overtuig gebruikers in je advertenties en berichtgeving om je app te gebruiken.
  4. Wek interesse via het Zoek- en Display netwerk: Zorg ervoor dat gebruikers, die een periode inactief zijn geweest, weer op zoek gaan naar je app. Gebruik hier bijvoorbeeld remarketing of CPA-biedingen voor.

Een goede promotie en behoud van je app is dus essentieel voor het succes. Zorg er dus niet alleen voor dat je app opvalt, maar dat de gebruiker ook betrokken blijft. Je hebt dit zelf in handen door een sterke, doordachte app neer te zetten, maar wij als Google kunnen je met bovenstaande tips en tools al een eind op weg helpen!

Geschreven door: Casper Copper, AdWords Benelux Support-Team