Mobiele telefoons bieden consumenten nieuwe manieren om in contact te komen met merken, waarbij het onderscheid tussen de online en offline wereld vaak vervaagt. Mensen doen online onderzoek naar producten en gaan dan naar een winkel om ze te kopen. Ze zien een merk op tv en gaan dan online om er meer informatie over te bekijken. Of ze kijken onderweg in de bus of trein naar mobiele video's die hen inspireren om een reis te boeken wanneer ze thuis achter hun laptop zitten.

Ongeacht hoe uw doelgroep ook contact zoekt, alleen bij Google vindt u de uitgebreide mogelijkheden en de tools die u nodig heeft om mensen te bereiken op de momenten die er echt toe doen en het effect op verschillende apparaten en kanalen te meten.

Ik kijk ernaar uit om maandag op het Times Center Stage tijdens Advertising Week verschillende nieuwe innovaties te presenteren die het verband tussen televisie en digitaal, online en offline, en mobiel en desktop duidelijk maken.

De cirkel van tv en digitaal rondmaken met Merkimpact

De afgelopen paar jaar hebben we geïnvesteerd in ons product Merkimpact om marketeers te laten zien wat het effect van YouTube-campagnes is op merkstatistieken zoals bekendheid en koopintentie tijdens het volledige consumententraject.

Vandaag breiden we de mogelijkheden van Merkimpact uit naar tv-campagnes om adverteerders inzicht te bieden in hoe tv-advertenties het aantal Google- en YouTube-zoekopdrachten naar uw merk beïnvloeden in vergelijking met YouTube-campagnes. Uit onze eerste tests blijkt dat YouTube bijna twee keer meer zoekopdrachten per vertoning genereert dan tv.

U hoeft niet veel in te stellen om Merkimpact voor tv te gebruiken en u hoeft zelfs geen mediaplanning op te geven. Wanneer u Merkimpact uitvoert voor zowel een tv-campagne als een YouTube-campagne, kunnen wij automatisch de extra zoekopdrachten rapporteren die uw merk ontvangt.


"We zijn enthousiast over al het werk dat Google doet om meer inzicht te krijgen in de impact van video. Volkswagen wil tv en digitale platforms (zoals YouTube) graag op een vergelijkbare manier kunnen evalueren. We hopen dan ook dat Merkimpact ons een manier biedt om een specifieke, geloofwaardige en wetenschappelijke vergelijking te maken van de effectiviteit van cross-mediacampagnes." - Vinay Shahani, Senior Vice President Marketing bij Volkswagen in Amerika


De cirkel van online advertenties en offline verkopen rondmaken

Naast de interactie tussen tv, YouTube en online zoekopdrachten is er nu ook een echt verband tussen online advertenties en offline bezoeken aan winkels: 30% van de smartphonegebruikers die op hun telefoon een website of app bezoeken, koopt binnen 24 uur iets in een winkel.1

Daarom introduceren we rapportage van locatie-extensies en winkelbezoeken voor het Google Display Netwerk om adverteerders te helpen om online advertenties en offline verkopen met elkaar te verbinden. Terwijl consumenten hun favoriete websites bezoeken of hun vertrouwde apps gebruiken, kunt u hen bereiken met advertenties waarin uw bedrijfsadres, routebeschrijving op Google Maps en foto's worden getoond. Het is een effectieve en directe manier om meer mensen naar uw winkel te halen. 

Winkelketen Home Depot kon met locatie-extensies voor display-advertenties consumenten bereiken die actief in de buurt van de populairste winkels van het merk op hun telefoons browsen. Dit leverde een acht keer hogere ROI in de winkel op. "Mobiele locatie-extensies voor display bewezen al heel snel hun waarde", vertelt Umut Dincer, directeur Online marketing bij Home Depot. "We kunnen doe-het-zelvers bereiken die al in de buurt van onze winkels zijn en precies op het juiste moment voor een connectie zorgen die hen exact de informatie biedt die ze zoeken op het moment dat ze iets willen kopen." Volledig artikel

Hoe meten marketeers het effect van deze online advertenties? Winkelbezoeken voor display meten het effect van uw advertenties in het Display Netwerk op de daadwerkelijke bezoeken aan uw winkel, hotel, garage of restaurant. Dankzij de kracht van Google Maps-technologie hebben we toegang tot de exacte afmetingen van meer dan 200 miljoen winkels wereldwijd om 99% nauwkeurigheid te kunnen leveren in de gerapporteerde bezoeken.2 Alleen Google kan dit niveau van precisie en schaal bieden. Meer informatie.

De cirkel van verschillende apparaten rondmaken

De laatste cirkel die we rond willen maken, is de cirkel die alle apparaten bestrijkt die mensen gebruiken: telefoons, tablets, laptops en alles daartussenin. Vandaag introduceren we remarketing via verschillende apparaten voor het Google Display Netwerk en DoubleClick Bid Manager om u te helpen dezelfde gebruiker te bereiken op verschillende apparaten, apps en sites. U kunt nu uw doelgroep één doorlopend verhaal presenteren en bepalen hoe vaak mensen uw advertentie te zien krijgen op verschillende apparaten.

Stel dat u een verkoper bent en een speciale campagne voor de feestdagen wilt opzetten. Met remarketing via verschillende apparaten kunt u uw klanten op weg naar het werk bereiken met een advertentie 'De feestdagen komen eraan' op hun telefoon. Later op de dag kunt u dit opvolgen met een tijdelijke aanbieding voor woningdecoratie en recepten wanneer ze thuis op een tablet browsen.

Al deze innovaties worden in de komende maanden geleidelijk geïmplementeerd.

Het is een voorrecht om producten te ontwikkelen waarmee bedrijven rapportage, bereik en betrokkenheid rechtstreeks met elkaar kunnen verbinden. Tijdens Advertising Week zullen we meer informatie over deze innovaties met u delen en ik ben benieuwd naar uw feedback over deze ontwikkelingen.

Praat mee via #GoogleAW2016.

Geschreven door Brad Bender, Vice President Display and Video Advertising

1 Google/Ipsos Connect, 'How devices connect consumers to stores', maart 2016, n=2013 Amerikaanse online respondenten van 18+. n=567 Amerikaanse respondenten van 18-34 jaar (Millennials)
2 Winkelbezoeken worden berekend op basis van behoudende gegevensdrempels met 99% zekerheid dat het aantal gerapporteerde bezoeken minder is dan of gelijk is aan het aantal daadwerkelijke bezoeken.