In 2001 werd 'Conversies bijhouden' in AdWords geïntroduceerd. Met deze functie kunt u bijhouden wat er gebeurt nadat iemand op uw advertentie heeft geklikt. Als u weet of bezoekers een bepaalde gewenste actie op uw site hebben uitgevoerd, kunt u vaststellen welke zoekwoorden, advertenties en campagnes het meest effectief zijn. De oorspronkelijke statistiek voor het bijhouden van conversies was heel eenvoudig: er werd simpelweg gerapporteerd of een advertentieklik tot een actie op uw site leidde. Tegenwoordig wordt deze verouderde statistiek in AdWords aangeduid als 'Geconverteerde klikken'. 

In de vijftien jaar sinds de introductie van 'Conversies bijhouden' hebben we diverse verbeteringen doorgevoerd om conversies te meten en toe te wijzen. Een van de belangrijkste verbeteringen is dat de conversiekolommen u nu een volledig beeld geven van het aantal conversies dat AdWords voor u genereert. Omdat we u een zo eenvoudig mogelijk overzicht willen bieden, wordt de statistiek 'Geconverteerde klikken' binnenkort beëindigd. Conversies worden dan de standaardmanier om waardevolle acties voor uw bedrijf bij te houden.

Conversies vormen de ideale manier om deze waardevolle acties te meten. De meeste adverteerders gebruiken conversies al als primaire statistiek voor rapportage en biedingen.  Met de statistiek Conversies kunt u ook meerdere conversiegebeurtenissen en klikken meten. Zo kunt u optimaal gebruikmaken van toeschrijvingsmodellen op basis van andere klikken dan de laatste klik en verschillende opties voor tellen toepassen.  Bovendien kunt u belangrijke acties op mobiele apparaten bijhouden, zoals conversies via verschillende apparaten en winkelbezoeken. Met de statistiek 'Geconverteerde klikken' is dit allemaal niet mogelijk. Mede daarom wordt 'Geconverteerde klikken' na september 2016 niet meer ondersteund.

Als u al gebruikmaakt van de statistiek Conversies voor rapportage en biedingen, hoeft u niets te doen. Als u echter gebruikmaakt van doel-CPA of verbeterde CPC en uw primaire bodstatistiek momenteel is ingesteld op 'Geconverteerde klikken', moet u vóór 21 september overstappen op 'Conversies'. We hebben een eenvoudige migratietool ontwikkeld die u kunt gebruiken als u automatische biedingen op basis van 'Geconverteerde klikken' toepast. Deze tool wordt per e-mail naar de betreffende accounts verstuurd. U kunt uw instellingen natuurlijk ook handmatig updaten.


De instelling Conversiebodstatistiek in AdWords

Ook als u de rapportagekolom 'Geconverteerde klikken' gebruikt om beslissingen over biedingen en budgetten te nemen, moet u overstappen op 'Conversies'. U kunt deze kolom zo configureren dat er vergelijkbare cijfers worden gerapporteerd als in de kolom 'Geconverteerde klikken'. Controleer echter wel uw instellingen om er zeker van te zijn dat u de acties telt die het belangrijkst zijn voor uw bedrijf. In de kolom 'Conversies' houdt u niet alleen alle gegevens bij die u nu in 'Geconverteerde klikken' ziet, maar nog veel meer.

Als u moet updaten, houd dan rekening met het volgende wanneer u dit doet:

         Bepaal welke van de conversieacties die u meet, moeten worden opgenomen in de kolom Conversies. Andere acties kunnen nog steeds in 'Alle conversies' worden gemeten.
         Bepaal of u na een klik steeds alle afzonderlijke conversies wilt tellen of slechts één unieke conversie.
         Pas uw conversieperioden en -waarden aan (indien nodig).
         Controleer de cijfers voor conversies via verschillende apparaten. Deze worden vanaf september opgenomen in de kolom Conversies.
         Download alle oude rapportstatistieken voor 'Geconverteerde klikken' die u wilt bewaren.



U kunt de instellingen voor al uw conversieacties in AdWords aanpassen

Het is van belang dat u conversies op de juiste manier telt en hierbij rekening houdt met het steeds veranderende online gedrag van gebruikers. Ga naar ons Helpcentrum voor meer informatie over deze geplande wijziging.


Geplaatst door Tal Akabas en Frederik Kemner, Product Manager AdWords-conversies