Dankzij mobiele click-to-call advertenties is het voor consumenten gemakkelijker dan ooit om telefonisch contact op te nemen met bedrijven. Het lijkt er voorlopig niet op dat de groei in het aantal oproepen afneemt. Er wordt zelfs voorspeld dat het aantal oproepen vanaf smartphones naar Amerikaanse bedrijven in 2019 stijgt tot bijna 162 miljard, een stijging van 73 procent ten opzichte van 2015[1].

Hoewel telefoongesprekken voor veel bedrijven een belangrijke bron van conversies zijn, kan het moeilijk zijn om een klanttraject te meten dat online begint met een zoekadvertentie en eindigt met een offline conversatie. Vandaag kondigen we geïmporteerde oproepconversies aan waarmee adverteerders hun opbrengst uit telefoongesprekken beter kunnen toeschrijven aan hun AdWords-campagnes. Deze nieuwe functionaliteit komt in de komende weken geleidelijk beschikbaar voor alle adverteerders.

Bepalen welke gedeelten van uw campagnes de meest waardevolle oproepen genereren

Eerder konden adverteerders oproepconversies meten op basis van gespreksduur. Een adverteerder uit de reisbranche stelt bijvoorbeeld vast dat gesprekken die tot een nieuwe boeking leiden, meestal minimaal één minuut duren en stelt dit in als de minimumduur die is vereist om een oproep mee te tellen als een conversie.

Met geïmporteerde oproepconversies kunt u nu een stap verder gaan dan de gespreksduur en de echte conversiewaarde meten van betaalde oproepen die u ontvangt via mobiele click-to-call advertenties of uw website. U kunt ook onderscheid maken tussen verschillende typen klantacties waaraan u wellicht verschillende waarden toekent. Een adverteerder uit de reisbranche wijst misschien verschillende opbrengstwaarden toe aan verschillende oproeptypen zoals nieuwe boekingen, vragen naar tarieven, servicegesprekken en upselling waardoor klanten een uitgebreider reispakket aanschaffen. Met insights die worden verzameld uit geïmporteerde oproepconversies kunnen ze vervolgens automatisch zoekwoordbiedingen optimaliseren om meer waardevolle oproepen te genereren met automatisch bieden op basis van doel-ROAS.

Bedrijven zoals Nationwide en ShoppersChoice.com maken al gebruik van geïmporteerde oproepconversies om waardevolle oproepen beter te meten en hier effectiever voor te optimaliseren:

"Als marketingbureau voor Nationwide is het voor ons prioriteit om gekwalificeerde potentiële verzekeringsklanten het callcenter te laten bellen, zodat ze effectief kunnen worden omgezet in nieuwe klanten. Tot nu toe hebben we de aanwezigheid van Nationwide in het zoeknetwerk niet kunnen maximaliseren, omdat we de opbrengst niet konden terugkoppelen aan afzonderlijke klikken. De geïmporteerde oproepconversies tillen de AdWords-metingsfunctie naar een hoger niveau: we kunnen nu daadwerkelijke verkopen van verzekeringspolissen die zijn gegenereerd door oproepen, rechtstreeks in AdWords importeren. Met deze gegevens kunnen we betere beslissingen nemen over waar we het marketingbudget aan besteden en over zoekwoordbiedingen, positionering en campagneoptimalisatie. Hoewel we nog maar net begonnen zijn, hebben we sinds we geïmporteerde oproepconversies opnemen in campagneoptimalisatie de uitgaven voor goedpresterende termen die veel oproepen genereren bijna verdriedubbeld. We hebben zelfs nieuwe mogelijkheden voor zoekwoorduitbreiding ontdekt op basis van zoekopdrachten die we anders nooit hadden gevonden als we onze investering niet hadden kunnen verhogen op basis van de geïmporteerde oproepgegevens. " -- Jordan Jones, onderdirecteur bij Performance Digital, UM

"Veel klanten hebben vragen over ons productaanbod of willen rechtstreeks een bestelling plaatsen bij een vertegenwoordiger. Daarom maken we het hen gemakkelijk om ons te bellen via onze advertenties en website. Dankzij geïmporteerde oproepconversies kunnen we met onze metingen van AdWords-oproepen de offline gegevens van ons callcenter veel beter in verband brengen met onze online statistieken. We kunnen beter zien hoe oproepen van AdWords-advertenties opbrengst genereren. We kunnen deze insights gebruiken om beter onderbouwde beslissingen te nemen over budgettoewijzing en campagneoptimalisatie." -- Jeff Loquist, zoekmarketingmanager bij ShoppersChoice.com

Wat u nodig heeft om oproepconversies te importeren

U moet drie typen gegevens verzamelen om oproepconversiegegevens te importeren in AdWords:

  1. Telefoonnummer van beller (beller-ID)
  2. Starttijd oproep
  3. Gespreksduur

Deze klantgegevens blijven veilig en privé en dienen als de sleutel waarmee u conversies kunt terugkoppelen aan de AdWords-oproepen die ze hebben gegenereerd. Conversies worden toegeschreven tot op zoekwoordniveau zodat u kunt bepalen welke gedeelten van uw campagnes de meest waardevolle oproepconversies genereren en waar u uw advertentiebudget het beste kunt besteden.

Als u meer informatie wilt over geïmporteerde oproepconversies, kunt u het Helpcentrum bezoeken en onze praktische tips lezen voor het stimuleren van oproepen naar uw bedrijf en het optimaliseren van de gebruikerservaring van de beller.

Geschreven door: Amit Agarwal, Senior Product Manager, mobiele zoekadvertenties



[1] BIA/Kelsey, 2015