Hoewel consumenten tegenwoordig voor veel dingen hun mobiel gebruiken, schakelen ze ook naadloos tussen verschillende apparaten voor momenten gedurende de dag waarop ze dingen willen weten, bezoeken, doen of kopen. 61 procent van de internetgebruikers en meer dan 80 procent van de online millennials begint te winkelen op het ene apparaat maar gaat verder of rondt de koop af op een ander apparaat[1]. Drie jaar geleden hebben we conversies via verschillende apparaten geïntroduceerd. Hiermee kunnen marketeers het volledige consumententraject via verschillende apparaten meten dat begint met een advertentieklik op het ene apparaat of in de ene browser en eindigt met een conversie op een ander apparaat of in een andere browser. Afgelopen jaar hebben we conversies via verschillende apparaten bovendien actiegerichter gemaakt: ze kunnen nu worden opgenomen in de kolom Conversies en worden geïntegreerd in automatisch bieden en toeschrijvingsmodellen.

Uw conversies via verschillende apparaten worden binnenkort automatisch opgenomen in de kolom Conversies om u een zo volledig mogelijk beeld van de prestaties te geven, zodat u de volledige waarde van mobiel kunt meten. Dit wordt vanaf 6 september 2016 geleidelijk geïmplementeerd voor adverteerders. De instelling om conversies via verschillende apparaten handmatig toe te voegen aan de kolom Conversies is dan niet langer beschikbaar. Vanaf 16 augustus 2016 bevatten nieuwe AdWords-accounts standaard conversies via verschillende apparaten in de kolom Conversies.

Adverteerders van over de hele wereld hebben gemiddeld tot wel 16% meer conversies gegenereerd dankzij insights voor verschillende apparaten, zodat ze een nauwkeuriger en beter totaalbeeld van de prestaties kunnen krijgen. Dit zijn verhalen van adverteerders die hun prestaties hebben verbeterd door rekening te houden met conversies via verschillende apparaten:

Lighting New York, een winkel met lampen voor de zakelijke en consumentenmarkt, heeft conversies via verschillende apparaten opgenomen als essentiële statistiek voor hun campagnes en strategieën voor automatisch bieden. Directeur zoekmarketing Aaron Covaleski vertelt: "Dankzij conversies via verschillende apparaten kunnen we de volledige waarde van mobiel verkeer vaststellen en een agressievere marketingstrategie hanteren. Gewapend met deze gegevens hebben we vorig jaar tijdens onze drukste Black Friday- en Cyber Monday-perioden 50% meer omzet gegenereerd dan het jaar ervoor. Ook hebben we de bekendheid van ons merk weten te vergroten, aangezien het aantal merkzoekopdrachten op mobiele en desktopapparaten verdubbelde."

HomeClick, een online bouwmarkt, bleek 7 procent extra conversies te genereren wanneer gegevens voor verschillende apparaten werden meegenomen in de analyse. Ze hebben hun aanwezigheid op mobiele apparaten daarom uitgebreid en mobiele klikken opgenomen in hun toeschrijvingsmodellen om te optimaliseren op basis van een breder beeld van het consumententraject. Ze hebben ook conversies via verschillende apparaten geïntegreerd in hun strategieën voor automatisch bieden. Dankzij deze gezamenlijke aanpassingen hebben ze een 60 tot 70 procent hogere opbrengst gegenereerd. Marketingdirecteur Matthew Hardgrove verklaart het als volgt: "Met conversies via verschillende apparaten krijgen we een beter beeld van het effect van mobiel op onze websiteprestaties. We ontvangen informatie waarmee we nieuwe mogelijkheden kunnen ontdekken en marktaandeel van onze concurrenten kunnen overnemen voor een verkeerssegment dat we eerder te weinig waardeerden."

De doelgroep van Ringling Bros. en Barnum & Bailey Circus voert conversies meestal uit op desktopapparaten, maar daarvóór zijn er diverse contactpunten via billboards, radio, tv en vooral mobiel. "Als we geen conversies via verschillende apparaten meten, is het voor ons moeilijk om een goed beeld te krijgen van het volledige klanttraject", vertelt Sam Gomez, vicepresident digitale marketing bij Feld Entertainment, het moederbedrijf van Ringling Bros. Ze houden conversies via verschillende apparaten bij in AdWords om aan te tonen dat mobiel een van de belangrijkste bijdragende bronnen is voor het stimuleren van conversies, en om een verdubbeling van hun mobiele strategie te rechtvaardigen. Deze verhoogde investering leidde tot 262 procent meer conversies via verschillende apparaten, 30 procent meer ticketverkopen en een rendement op de advertentie-uitgaven van 1132 procent.


U.S. Polo Assn., een winkelketen die kleding en accessoires verkoopt, gebruikt statistiekmeting voor verschillende apparaten om de volledige waarde van mobiel te meten. In samenwerking met hun bureaupartners bij Elite SEM hebben ze het aantal mobiele conversies meer dan verdubbeld ten opzichte van het afgelopen jaar en is het mobiele verkeer met meer dan 128 procent toegenomen. Matt Debnar, vicepresident e-commerce bij U.S. Polo Assn., zegt: "Onze analyse van conversies via verschillende apparaten leidde tot een enorm mobiel aha-moment. We ontdekten dat mobiele apparaten 9 procent meer conversies genereerden dan we in eerste instantie dachten, en de ROAS verbeterden met 12 procent." U.S. Polo Assn. is nu bezig de algemene mobiele marketingstrategie te updaten om meer budget toe te wijzen aan mobiel. "We weten dat onze klanten tegenwoordig gemakkelijker op hun mobiele apparaat winkelen, dus deze cijfers zullen alleen maar stijgen. Conversies via verschillende apparaten bieden ons een vollediger beeld van de zoekprestaties en laten ons de waarde van onze mobiele investering aantonen."

Bezoek het Helpcentrum en lees de praktische tips voor meer informatie over optimaliseren voor conversies op verschillende apparaten.

Geschreven door: Wilfred Yeung, Senior Product Manager, AdWords-biedfunctionaliteit
Tal Akabas, Product Manager, AdWords-conversies




[1] Google/Ipsos Connect, maart 2016, GPS Omnibus, n=2013 Amerikaanse online respondenten van 18+