De gemiddelde gebruiker van een mobiele telefoon zal tenminste 3 uur per dag zijn of haar mobiele telefoon gebruiken voor alledaagse dingen zoals het zoeken naar een locatie op Google Maps, een review bekijken van een product of dienst of het invoeren van een zoekwoord in Google en het klikken op een gerelateerde advertentie.
 
In de afgelopen jaren is de retailmarkt onderworpen aan een drastische wereldwijde verandering: 86% van de consumenten gebruiken hun mobiel als eerste middel om een antwoord te vinden op hun vraag, om een product of dienst te vinden of om een snelle aankoop te doen via het mobiele Internet of zoekmachines. 67% van mobiele gebruikers zijn meer geneigd een conversie uit te voeren als zij een mobiel-vriendelijke website bezoeken en 55% van de gebruikers zullen binnen een uur na hun zoektocht een conversie uitvoeren. 96% van de gebruikers zullen een conversie uitvoeren na een dag. Daarnaast leidt 73% van alle zoekopdrachten tot één of twee vervolg handelingen gerelateerd aan de zoekactie. Daarom is het vooral belangrijk om als adverteerder alle potentiele klanten te kunnen bereiken precies op het juiste moment door een mobiel vriendelijke website te hebben.

Consumenten zijn op zoek naar een informatieve, gepersonaliseerde ervaring. En mobiel is nu juist hetgeen waarbij adverteerders en consumenten elkaar kunnen treffen en dit perfect kunnen visualiseren.

Wat betekent dit voor jou als adverteerder? Dat je het belang van mobiel moet erkennen en gebruiken als een kans om als adverteerder een stap voor te zijn op de concurrentie door een volledige klantvriendelijke omgeving te creëren. Het is niet voor niets dat in 2015 het aantal gebruikers van mobiele telefoons hoger is gebleken dan het aantal gebruikers van desktop in het online opzoeken van informatie over producten/diensten.

Onderzoek toont aan dat twee op de drie consumenten die in een winkel op zoek zijn naar een product, gefrustreerd raken omdat zij het product niet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. 43% van deze consumenten verlaat vervolgens gefrustreerd de winkel. 71% van de consumenten die een winkel bezoeken geven aan dat zij hun mobiele apparaat gebruiken voor het uitvoeren van onderzoek voordat zij een winkel bezoeken en dat hun mobiele apparaat belangrijker is dan de in-store belevenis.

Mobile is de kans voor adverteerders om hun consumenten te imponeren en hun een nieuwe ervaring te bieden die alle andere voorgaande retailervaringen overstemt.
85% van de consumenten geeft aan dat zij liever bij retailwinkels shoppen waar gepersonaliseerde items and exclusieve aanbiedingen worden geboden. Op mobile kan een adverteerder hier perfect op inspringen.

Om als consument erachter te komen waar deze lokale, relevante aanbiedingen zich bevinden, is de consument in de laatste paar jaren zich steeds meer bezig gaan houden met onderzoek vanuit mobiele Internet. Consumenten gebruiken in steeds hogere mate hun mobiele apparaten als eerste punt van hun koopproces om uiteindelijk een aanschaf te doen. Het directe gevolg daarvan is dat adverteerders de kans hebben om relevante, lokale informatie te verschaffen aan hun potentiele klanten via zoeknetwerken en een mobiel-vriendelijke website of app.

Wat betekent dit concreet voor jou als adverteerder? Het vergroten van je klantenbestand en directe meetbare resultaten in de statistieken van je advertenties door het vergroten van de reikwijdte en de interactie met klanten.

Het gedrag van jouw consumenten is veranderd, en zodoende is het de noodzaak voor adverteerders mobiel-vriendelijke websites, advertenties en apps aan te bieden die inspelen op de wensen van de consument. Door het aanbieden van een gebruiksvriendelijke website voor een consument die vanuit zijn of haar mobiele apparaat naar jouw advertentie navigeert zal je als adverteerder een stap voor zijn op de rest van de adverteerders die alleen een desktop website hebben. En dat leidt tot een verhoging van je kansen alom als online adverteerder!

Als je nog niet bent overtuigd, dan zal dit je mogelijk interesseren: klikken gegenereerd vanuit een smartphone zijn gemiddeld 33% goedkoper en leiden tegelijkertijd tot een hogere CTR van gemiddeld 33% ten opzichte van klikken gegenereerd vanuit desktop.

Geschreven door Eva Knippenberg, AdWords Benelux Support-Team