Online gaan kan niet meer
De werelden van online en offline zijn zo goed als samen gesmolten. De tijd dat we ‘online gingen’ is voorbij. We gaan niet meer online, we leven online. De grootste oorzaak hiervan lijkt de smartphone te zijn, dit apparaat is werkelijk een extensie van onszelf geworden. Je telefoon hoort bij jou. Niet alleen om in constant contact met vrienden te blijven, maar ook om de route naar het museum op te zoeken, te controleren of je oom die beweert dat de universiteit van Oxford ouder is dan het Azteekste rijk gelijk heeft (dat heeft hij, Google maar). Of om de rating van het restaurant waar je per ongeluk terecht bent gekomen te bekijken, en om als de rating slecht blijkt het nummer van een pizzeria op te zoeken. Het is wel duidelijk, we zijn de hele dag online. 68% van de smartphone gebruikers gebruikt binnen 15 minuten na opstaan zijn telefoon en deze trend zet zich door gedurende de dag: we bekijken onze telefoon gemiddeld 150 keer per dag.

Niet alle online momenten zijn even relevant
Twee klikken op onze telefoon en wij hebben toegang tot meer informatie dan de generatie van onze ouders ooit gekend heeft. Het maakt niet meer uit waar je bent, het maakt niet uit hoe laat het is: als je telefoon mee is, is de informatie mee. Nuja, zolang de telefoon is opgeladen natuurlijk...
Niet al deze momenten dat we onze telefoon oppakken zijn even relevant vanuit een marketing perspectief. Als je in de rij staat bij de supermarkt en even snel wilt opzoeken of je je bus nog gaat halen, dan is de kans klein dat je heel ontvankelijk zult zijn voor reclame.
Er zijn momenten die daarentegen extra belangrijk zijn. Jij en ik, wij keren ons tegenwoordig niet alleen meer tot vrienden en familie voor advies, maar grijpen juist naar onze telefoon. We gaan ook online in zogenaamde bepalende momenten.

Het gaat om de bepalende momenten
Bepalende momenten zijn de momenten dat we een beetje hulp willen bij het maken van een beslissing. Het zijn momenten dat je denkt:
  • Ik wil iets weten
  • Ik wil iets kopen
  • Ik wil iets doen
  • Ik wil ergens heen
Juist in deze momenten willen we informatie, van onze vrienden, familie, buren, de krant, of, steeds vaker, van onze telefoon.

De implicaties van deze bepalende momenten zijn enorm. Met de juiste strategie en advertenties is het als bedrijf mogelijk om aanwezig te zijn precies als je klant een beslissing aan het maken is. Niet alleen maar wanneer hij thuis informatie opzoekt achter zijn laptop, maar juist als hij on the go is, en een telefoon gebruikt.

Het is wel belangrijk om relevant te zijn als adverteerder. De juiste informatie op de juiste tijd op de juiste plek. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Wees aanwezig
Denk na over de momenten dat een klant op zoek kan zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt. Waar is de klant, wat is hij aan het doen? Hoe kan jij het beste aanwezig zijn, hoe gaat de klant jou vinden?

Wees bruikbaar
Welke informatie over jouw product en/of dienst kan de klant nu helpen in het maken van een beslissing? Is het een review, een telefoonnummer of openingstijden? Zorg ervoor dat deze informatie makkelijk beschikbaar is.

Wees snel
Snelheid en gemak zijn van groot belang als het op bepalende momenten gaat. De klant wil onmiddellijk iets (informatie, een aankoop doen etc), en meteen actie ondernemen. Of het contact met jou opnemen is of een aankoop doen, het moet snel en soepel op de telefoon van de klant te regelen zijn. Als er teveel klikken nodig zijn om de juiste informatie te verkrijgen of als er een formulier ingevuld moet worden dat erg lang is, zou de klant kunnen afhaken. Zorg er dus voor dat je het je klant zo makkelijk mogelijk maakt.

Het is ondertussen wel duidelijk hoe belangrijk het is om ook mobiel vertegenwoordigd te zijn. Zie de mobiele klant dus niet als een lastige, veeleisende complicatie in je marketingcampagne, maar als een nog onaangeboorde bron van mogelijkheden.  Het is eindelijk mogelijk om nog dichter bij het relevante beslissingsmoment van een klant aanwezig te zijn.

Wil je meer statistieken over hoe vaak we op welke momenten onze telefoon checken, en advies hoe je hier optimaal gebruik van kan maken? Your guide to winning the shift to mobile is daarvoor een uitstekende (engelstalige) bron.

Geschreven door: Djoni de Vos, AdWords Benelux Support-team