Merkadverteerders proberen er al jaren voor te zorgen dat hun online advertenties worden gezien. Dit kan lastig zijn: 56 procent van alle display-advertenties en 46 procent van alle videoadvertenties* is niet zichtbaar, omdat die advertenties zich onder de vouw bevinden, door scrollen van het scherm zijn verdwenen of zich op een tabblad op de achtergrond bevinden. We zetten ons al meerdere jaren in om dit probleem voor adverteerders te verhelpen en vandaag introduceren we drie belangrijke verbeteringen: de upgrade van alle CPM-campagnes naar zichtbare CPM-campagnes, nieuwe zichtbare frequency caps, en aanvullende rapportagestatistieken die zijn gebaseerd op de zichtbaarheidsnorm.


Alle CPM-campagnes zijn nu zichtbare CPM-campagnes

Zoals we in september hebben aangekondigd, blijven we werken aan meer zichtbaarheid voor digitale advertenties. Dit doen we door alle CPM-campagnes in het GDN te upgraden naar zichtbare CPM-campagnes (vCPM). We hebben deze upgrade nu voltooid. Daarmee wordt het Google Display Netwerk (GDN) een van de mediaplatforms waarop adverteerders alleen voor een vertoning hoeven te betalen als deze zichtbaar was voor een gebruiker.

Kopen op basis van zichtbare CPM (vCPM) is in 2013 geïntroduceerd in AdWords. Dit bood adverteerders de mogelijkheid om alleen te betalen voor vertoningen van display- en videoadvertenties die voldoen aan de industrienorm voor zichtbaarheid zoals die is gedefinieerd door de Media Rating Council (MRC). Vijftig procent of meer van de advertentie moet op het scherm worden weergegeven, gedurende minimaal één seconde voor display-advertenties en twee seconden voor videoadvertenties. Dit wordt gemeten met de Actieve weergave-technologie van Google. Dit jaar werden tientallen miljarden vertoningen uitgefilterd voordat ze in rekening werden gebracht aan AdWords-adverteerders omdat ze niet aan deze norm voldeden.

Dankzij zichtbare CPM kunnen merkadverteerders efficiënt inkopen en hun campagnedoelen bereiken:

Devialet, een in Parijs gevestigde fabrikant van audio-apparatuur, wilde de bekendheid van hun luidsprekers en versterkers bij consumenten vergroten. Devialet verschoof zijn campagnes van CPC naar vCPM om het bereik te vergroten. Als gevolg daarvan vergrootte Devialet zijn zichtbare vertoningen per dollar met 49 procent en nam de gemiddelde tijd die op de site werd doorgebracht met 50 procent toe.




Nieuwe zichtbare frequency caps bieden adverteerders betere controle

Met frequency caps kunt u beter bepalen hoe vaak uw advertenties aan dezelfde persoon worden weergegeven. Wanneer niet-zichtbare vertoningen worden meegeteld met een frequency cap, ziet een gebruiker uw advertentie mogelijk niet zo vaak als uw bedoeling was.

Met ingang van de komende weken worden alleen zichtbare vertoningen voor display- en videocampagnes in AdWords meegeteld voor frequency caps. Op die manier krijgen adverteerders meer controle over hoe vaak hun advertenties zichtbaar zijn voor gebruikers. Meer informatie over het instellen van een frequency cap vindt u in het Helpcentrum.


Nieuwe rapportagestatistieken bieden een beter beeld van champagneprestaties

We hebben aanvullende statistieken toegevoegd die zijn gebaseerd op de zichtbaarheidsnorm, zodat adverteerders een beter beeld hebben van hoe hun display- en videocampagnes presteren. Dit betreft statistieken als:

  • Totaal aantal zichtbare vertoningen
  • Percentage van vertoningen die zichtbaar waren
  • Percentage van zichtbare advertenties waarop is geklikt

Met deze statistieken hebben adverteerders meer inzicht in welke plaatsingen en welk advertentiemateriaal de campagneprestaties verbeteren wanneer ze zichtbaar zijn voor gebruikers.

We hebben ons er lang voor ingezet om zichtbaarheid te gebruiken als middel waarmee marketeers en uitgevers transparant, efficiënt en verantwoordelijk met elkaar kunnen samenwerken. Dit is een volgende stap in dat belangrijke traject.

Geplaatst door Glenn Wilson, Product Manager, AdWords
*Google-onderzoek, 2014