E-mail is een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse routine. We gebruiken dit medium om contact te houden met familie, vrienden en collega's. Het is ook een goede manier om op de hoogte te blijven van onze favoriete merken, of het nu gaat om een grote uitverkoop dit weekend, aanbiedingen voor vakantiearrangementen of de lancering van een nieuw product. De afgelopen jaren hebben we samengewerkt met adverteerders om hun e-mailmarketingstrategieën uit te breiden en manieren te testen om gebruikers van relevantere aanbiedingen te voorzien met systeemeigen Gmail-advertenties[1]. Vanaf vandaag zijn deze systeemeigen Gmail-advertenties rechtstreeks in AdWords beschikbaar voor alle adverteerders.

Hoogwaardige en interactieve advertentie-indelingen

Tijdens de ontwikkeling van Gmail-advertenties hebben we verschillende indelingen uitgeprobeerd om na te gaan wat gebruikers het meest aantrekt. Op basis hiervan is onder meer besloten in Gmail geen standaardtekstadvertenties meer weer te geven, maar alleen een kleiner aantal systeemeigen advertenties van hogere kwaliteit, die naadloos aansluiten op de inboxomgeving.

Vanaf vandaag kunnen adverteerders systeemeigen Gmail-advertenties rechtstreeks in AdWords beheren. U doet dit door een campagne in het Display Netwerk op te zetten en een indeling voor Gmail-advertenties te maken in de Advertentiegalerij. De advertentie bestaat uit twee hoofdonderdelen:

  De samengevouwen advertentie die gebruikers in eerste instantie zien. Deze sluit wat vormgeving betreft perfect aan op de inbox van Gmail. Een gebruiker kan op de advertentie klikken om deze uit te vouwen en meer details weer te geven.

  Het uitgevouwen advertentieblok dat zichtbaar wordt wanneer een gebruiker op de samengevouwen advertentie klikt. Dit is een systeemeigen advertentie op volledige paginagrootte die dankzij de uitgebreide informatie en de visuele eigenschappen doet denken aan een bestemmingspagina. Nadat een gebruiker op de advertentie heeft geklikt om deze uit te vouwen, is elke volgende klik op uw inhoud gratis. U betaalt dus niet voor klikken om de advertentie op te slaan in de inbox van de gebruiker of om deze door te sturen naar anderen.



Adverteerders kunnen kiezen uit verschillende aanpasbare sjablonen voor Gmail-advertenties om toe te passen op het uitgevouwen advertentieblok. Zo kunt u een enkele afbeelding gebruiken, een promotie onder de aandacht brengen met een combinatie van een afbeelding, een beschrijving en een call-to-action-knop of meerdere producten tegelijk presenteren. De aangepaste HTML-indeling biedt de grootste flexibiliteit voor de configuratie van uw advertentiemateriaal. U kunt hiermee een nog rijkere advertentie-ervaring creëren door video's, formulieren, telefoonnummers en meerdere URL's en call-to-actions op te nemen.


Voorbeeld van uitgevouwen advertentieblokken


Uw doelgroep bereiken met geavanceerde displaytargeting

De meeste opties voor displaytargeting die u kent, zoals zoekwoorden, affiniteitsdoelgroepen, demografie en onderwerpen, kunt u gewoon blijven gebruiken. Promoot u sportkleding, dan kunt u bijvoorbeeld relevante onderwerpen zoals 'fitness' en 'sportartikelen' selecteren of mensen targeten in de affiniteitsdoelgroepen 'gezondheids- en fitnessfanaten' of 'hardloopliefhebbers'.

Merken zoals Marriott International maken al gebruik van Gmail-advertenties om in contact te komen met gebruikers die op zoek zijn naar interessante aanbiedingen:

Samen met ons mediabureau, Beeby Clark+Meyler, hebben we veel succes geboekt met het gebruik van Gmail-advertenties om de bekendheid van Renaissance Hotels te vergroten. Dankzij het grotere advertentieblok kunnen we video's en afbeeldingen gebruiken die het unieke karakter van Renaissance Hotels onderstrepen, evenals ons streven onze gasten altijd iets nieuws te bieden op hun bestemming. Met de hulp van ons advertentiebureau, Anomaly, hebben we indrukwekkend beeldmateriaal in onze advertenties opgenomen. Hiermee hebben we de betrokkenheid van gebruikers aanzienlijk weten te verhogen: gebruikers brengen nu 25% meer tijd door op RenHotels.com en het aantal paginaweergaven per bezoek is met 18% toegenomen. Dit advertentieblok heeft ook gezorgd voor een continu groot bereik voor het merk Renaissance Hotels. Ondertussen hebben we ook Gmail-advertenties geïntroduceerd voor andere hotels van Marriott International wereldwijd. Binnenkort gaan we dat ook doen voor onze Autograph Collection Hotels."
-          Amy Sherman, Senior Director Digital Marketing

Gebruikers controle geven over de advertenties die ze zien

Tijdens de ontwikkeling van Gmail-advertenties hebben we gebruikers steeds de mogelijkheid geboden zelf te bepalen welk type advertenties zij willen zien. Net als bij andere advertenties van Google kunnen gebruikers in hun advertentie-instellingen aangeven dat zij niet zijn geïnteresseerd in advertenties van specifieke adverteerders. Desgewenst kunnen ze zich ook volledig afmelden voor op interesses gebaseerde advertenties.

Bezoek ons Helpcentrum voor meer informatie over hoe u uw eerste Gmail-advertentie maakt of stel je vraag op ons AdWords Help Forum.

Omry Pruzan, Senior Product Manager, Gmail-advertenties

[1] Gmail-advertenties worden niet weergegeven in Gmail for Work als onderdeel van Google Apps for Work.