Onze twee belangrijkste doelen voor AdWords zijn: advertenties relevanter en nuttiger maken voor gebruikers, en het beheer van advertenties effectiever en eenvoudiger maken voor adverteerders. Het deed me dan ook deugd dat ik afgelopen februari de introductie van geoptimaliseerde campagnes mocht aankondigen. Met geoptimaliseerde campagnes is het eenvoudiger dan ooit om consumenten op de cruciale momenten te bereiken, met advertenties die aansluiten bij hun bedoelingen en context.

We hebben de afgelopen vier maanden veel geschreven over geoptimaliseerde campagnes. Naast onze artikelen in het Helpcentrum en de speciale website, vindt u via het label 'geoptimaliseerde campagnes' in dit blog veel praktische tips, verhalen van klanten, opnamen van webinars en informatie over nieuwe functies.

Sinds de introductie van geoptimaliseerde campagnes hebben adverteerders meer dan zes miljoen bestaande campagnes geüpgraded, wat neerkomt op bijna 75% van de actieve campagnes. En vanaf vandaag worden alle resterende campagnes automatisch door het AdWords-systeem geüpgraded om iedereen naar het nieuwe AdWords-platform over te brengen. Zoals met veel producten zal ook dit product geleidelijk worden uitgerold over de komende weken

De toegevoegde waarde van geoptimaliseerde campagnes
Veel adverteerders die hun campagnes hebben geüpgraded en geoptimaliseerd, hebben al geprofiteerd van verbeterde resultaten en tijdsbesparing. Hier volgen enkele recente voorbeelden:
  • Pizza Hut rapporteerde dat het ROI voor mobiel met 20 procent is gestegen sinds de upgrade naar geoptimaliseerde campagnes. Bovendien is de mobiele klikfrequentie met meer dan 60 procent gestegen, terwijl de kosten per order op smartphones met 17 procent zijn gedaald.
  • Autobytel, een site voor autokopers, heeft bij dezelfde CPA (kosten per acquisitie) 10 procent meer conversies gegenereerd na het upgraden en optimaliseren van hun campagnes. Ze beheren nu 30 procent minder campagnes, waardoor het marketingteam meer tijd heeft om zich te richten op het optimaliseren van de gebruikerservaring. 'We ontvangen de juiste conversies voor de juiste prijs, waardoor we onze marketingactiviteiten nu meer kunnen richten op de gebruikerservaring, in plaats van op accountbeheer,' aldus Billy Ferriolo, Senior Vice President, Consumer Acquisition and Product Development. (download .pdf
  • Miller's Bakery, een goedlopend familiebedrijf in het Amerikaanse New Jersey, genereerde meer speciale bestellingen voor taarten dankzij functies als bodaanpassingen voor locatie en mobiel en verbeterde sitelinks en oproepextensies. Na de upgrade is het aantal bezoeken aan de fysieke winkel met 10 tot 20 procent toegenomen, de verkoop tijdens de piekuren bijna verdubbeld en het aantal klikken op internet uit steden in de buurt met 20 tot 35 procent gestegen. 'Onze klanten hebben via meerdere schermen contact met ons bedrijf,' zegt eigenaar Dwight Miller. 'Als we niet zowel op desktop als op mobiel zouden adverteren, zouden we veel contactpunten met klanten mislopen.' (download .pdf
Tips voor succes na de upgrade
Alle AdWords-campagnes zijn effectiever met de beste instellingen en regelmatige optimalisatie. Daarom raden we u aan om alle campagnes die net zijn omgezet te controleren en optimaliseren, ongeacht of u de upgrade zelf uitvoert of het automatisch laat gebeuren. Hieronder geven we u enkele tips (meer informatie vindt u in dit Helpcentrum-artikel):
  1. Bekijk uw mobiele bodaanpassingen. Voor de meeste campagnetypen is de standaardinstelling voor de automatische upgrade gebaseerd op biedingen van vergelijkbare adverteerders. Ga naar het tabblad ‘Instellingen’ van uw campagne om de instellingen voor uw bedrijf te optimaliseren
  2. Verwijder ongewenste dubbele zoekwoorden in overlappende campagnes. Als u eerder voor elk apparaattype dezelfde campagne had, raden we u aan naar overeenkomende campagnes te zoeken en ongewenste dubbele zoekwoorden uit uw geoptimaliseerde campagnes te verwijderen.
  3. Bekijk uw campagnes in het Display Netwerk. Controleer of uw display-advertenties gebruikers bereiken op de gewenste apparaten en of u de gewenste biedstrategieën gebruikt.
  4. Profiteer nu van de uitgebreide mogelijkheden van geoptimaliseerde campagnes. Om te beginnen, raden we u aan geüpgraded sitelinks en geüpgraded oproepextensies te gebruiken. Vervolgens kunt u de resultaten nog verder optimaliseren door voorkeursadvertenties voor mobiel te maken en bodaanpassingen voor locatie en tijd in te stellen.
Op onze website over geoptimaliseerde campagnes vindt u meer succesverhalen en praktische tips, evenals een handleiding voor bieden als een professional met geoptimaliseerde campagnes. En als u een vraag wilt stellen of hulp nodig heeft, kunt u altijd contact met ons opnemen.

Samen de toekomst tegemoet
Consumenten krijgen toegang tot steeds meer schermen en wisselen voortdurend van scherm terwijl ze winkelen, spelletjes spelen en communiceren. Met geoptimaliseerde campagnes zetten we een belangrijke stap richting de toekomst. In een wereld waar consumenten op meerdere schermen thuis zijn, kunnen we adverteerders nu helpen op een eenvoudige en slimme manier in contact te komen met potentiële klanten. We hebben ons laten inspireren door adverteerders en partners wereldwijd die deze nieuwe ontwikkeling al hebben omarmd. Bedankt dat u zich bij ons aansluit en samen met ons de toekomst tegemoet gaat.


Geschreven door Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President, Ads and Commerce
Gepost door Charis, Inside AdWords Team