Naast de zoekopdracht van de gebruiker zijn contextsignalen, zoals locatie, tijd van de dag en apparaat, steeds belangrijker geworden om mensen de juiste advertenties te laten zien bij hun zoekresultaten. Met geoptimaliseerde campagnes is het nu gemakkelijker mensen op alle verschillende schermen te bereiken op de momenten die ertoe doen, met advertenties die relevanter zijn voor de intentie en situatie van een gebruiker. We introduceren nu nog een andere krachtige functie om uw zoekcampagnes af te stemmen op verschillende doelgroepen: remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA; Remarketing Lists for Search Ads). Met deze functie kunt u uw zoekadvertenties, biedingen en zoekwoorden aanpassen op basis van eerdere activiteiten van uw bezoekers op uw website. We zijn bezig met het afronden van de bètatest van RLSA, aangekondigd in juli 2012, en maken de functie in de komende paar dagen beschikbaar voor alle adverteerders met geoptimaliseerde campagnes.


Intentie, context en doelgroep combineren voor betere zoekadvertenties
Zoekadvertenties zijn effectief omdat ze relevant zijn voor de intentie en context van de gebruiker. En gebruikers die uw website onlangs hebben bezocht, vinden uw advertenties vaak nog relevanter. RLSA brengt intentie, context en doelgroep samen zodat u uw zoekcampagnes beter kunt afstemmen op eerdere sitebezoekers die op Google zoeken naar uw merk, producten en services. Hier volgen enkele manieren om de prestaties van uw campagne te verbeteren met RLSA.
1. Maak uw advertenties zichtbaarder voor waardevolle klanten door uw biedingen aan te passen. U kunt bijvoorbeeld uw biedingen voor bezoekers die op uw site eerder informatie over geavanceerde camera's hebben gezocht, met 20 procent verhogen wanneer ze vervolgens op Google naar 'camera' zoeken. En u kunt uw biedingen verhogen met 40 procent voor eerdere bezoekers die geavanceerde apparatuur op uw site hebben gekocht. Het is gemakkelijk RLSA-bodaanpassingen in te stellen en te combineren met andere bodaanpassingen voor geoptimaliseerde campagnes voor locatie, apparaat en tijd.


2. Breid uw bereik en resultaten uit met bredere zoekwoorden. Bieden op brede zoekwoorden zoals 'cadeaus' of 'geschenken' tijdens de feestdagen leidt wellicht niet tot voldoende conversies om uw ROI-doelen te behalen. Als u RLSA echter gebruikt om die zoekwoorden alleen toe te passen op terugkerende klanten, kan dat leiden tot meer conversies en meer totale verkopen met een winstgevende ROI..
Succes van adverteerders met RLSA
Adverteerders die deelnemen aan de bètatest, kregen goede resultaten te zien met RLSA. Hier zijn enkele voorbeelden:
● Tirendo, een Europese online bandenverkoper, zag een toename van 161 procent in de conversieratio met RLSA, wat leidde tot een algehele verkoopstijging van 22 procent. En de aanvullende conversies waren efficiënt, met kosten per order die 43 procent lager waren dan bij eerdere campagnes.
● WorldStores, een toonaangevende Britse interieur- en tuinwinkel, verhoogde het totale aantal bestellingen met 8 procent door met RLSA de biedingen voor eerdere sitebezoekers te verhogen. De conversieratio's voor dit segment waren 130 procent hoger en de gemiddelde kosten per conversie waren 43 procent lager, zelfs met de hogere biedingen.
Tags en lijstbeheer
RLSA gebruikt dezelfde Google-remarketingtag voor de hele site en tools voor lijstbeheer als remarketing in het Google Display Netwerk (GDN). U kunt RLSA dus onmiddellijk gaan gebruiken als u uw website al heeft getagd voor remarketing in het GDN.

Transparantie en controle voor gebruikers
Wij zijn van mening dat gebruikers transparantie moet worden geboden en dat ze zelf moeten kunnen regelen hoe advertenties zich presenteren. Daarom bieden we aanpasbare advertentie-instellingen en informeren we gebruikers wanneer een advertentie is beïnvloed door een eerder bezoek aan de website van een bepaalde adverteerder.

Meer informatie
Lees dit artikel in het Helpcentrum voor hulp bij het gebruik van RLSA.


Geschreven door Rahul Lahiri, AdWords Product Manager
Gepost door Charis, Inside AdWords Team