In een wereld waarin mensen online actief zijn op meerdere schermen, wordt het steeds belangrijker voor adverteerders om relevante advertenties weer te geven op basis van de context van een gebruiker: locatie, moment van de dag en apparaat. We hebben geoptimaliseerde campagnes gelanceerd zodat adverteerders optimaal kunnen profiteren van de gebruikerscontext en zo de effectiviteit van hun advertentiecampagnes kunnen maximaliseren.

We hebben geluisterd naar de feedback van onze adverteerders en zullen de komende weken nieuwe ValueTrack-functies lanceren voor adverteerders die URL's op zoekwoordniveau gebruiken. Deze functies helpen adverteerders specifieke conversie- en ROI-doelen te bereiken en maken de upgrade naar geoptimaliseerde campagnes gemakkelijker:
  1. Gebruikers kunnen worden doorgestuurd naar een apparaatspecifieke bestemmingspagina op zoekwoordniveau. 
  2. De effectiviteit van campagnes kan per apparaat worden gemeten.

Nieuwe functies
We hebben een nieuwe parameter toegevoegd, {ifnotmobile:[waarde]}, waarbij u [waarde] kunt vervangen door tekst die vervolgens in uw URL wordt weergegeven wanneer de gebruiker vanaf een computer of tablet op uw advertentie klikt. We wijzigen daarnaast de bestaande ValueTrack-parameter {ifmobile:[waarde]}. Deze parameter voegt vanaf nu alleen de gespecificeerde waarde in de URL in als de gebruiker erop klikt vanaf een mobiel apparaat.

In deze blogpost bespreken we het gebruik van de parameters ifmobile en ifnotmobile om gebruikers door te sturen naar een apparaatspecifieke bestemmingspagina. We kijken ook naar het bijhouden van de prestaties per apparaat, en in welke opzichten de parameters ifmobile en ifnotmobile verschillen van de bestaande parameter device.

Voorbeeld 1: Gebruikers doorsturen naar apparaatspecifieke bestemmingspagina's
'Responsive' webdesign kan bijzonder geschikt zijn voor adverteerders die ervaringen aan hun gebruikers willen aanbieden die per apparaat zijn geoptimaliseerd. Als u verschillende bestemmingspagina's wilt specificeren op basis van het apparaat, heeft u twee mogelijkheden. Als de bestemmingspagina varieert op basis van de advertentie, kunt u gewoon voor mobiel geoptimaliseerde advertenties maken door de apparaatvoorkeur in te stellen op 'Mobiel'. Als de apparaatspecifieke bestemmingspagina varieert voor elk zoekwoord, kunt u de parameters ifmobile en ifnotmobile gebruiken in de bestemmings-URL op zoekwoordniveau. Let op: als u vanaf nu de parameter ifmobile gebruikt, worden er voor klikken op tablets geen waarden meer ingevoegd in de URL. De nieuwe parameter ifnotmobile voegt nu een waarde in de URL in voor tablets en desktops/laptops.

Stel dat u mobiele gebruikers wilt doorsturen naar 'm.example.com/widgets' en desktop- en tabletgebruikers naar 'www.example.com/widgets' voor het zoekwoord 'widgets'. Op basis van dit scenario kunt u de volgende bestemmings-URL instellen voor dit zoekwoord:
{ifmobile:m.example.com/widgets}{ifnotmobile:www.example.com/widgets} 
Voorbeeld 2: Prestaties bijhouden per apparaat
Als u de prestaties per apparaat wilt bijhouden, werkt de bestaande parameter device in de meeste gevallen prima. Wanneer u device gebruikt, wordt een 'm', 't' of 'c' in de bestemmings-URL ingevoegd, afhankelijk van of de gebruiker heeft geklikt vanaf een mobiel apparaat, tablet of laptop/desktopcomputer. Als voor uw trackingsysteem verschillende interne ID's moeten worden gebruikt voor hetzelfde zoekwoord op verschillende apparaten, moet u wellicht de parameters ifmobile en ifnotmobile gebruiken.

Stel dat u voor het zoekwoord 'widgets' een interne zoekwoord-ID van 'df32' heeft toegewezen voor desktops en tablets en 'df33' voor mobiele apparaten. U kunt de bestemmings-URL op zoekwoordniveau dan als volgt instellen:
www.example.com/widgets?kwid={ifnotmobile:df32}{ifmobile:df33}
Als een gebruiker vanaf een desktop of tablet klikt, is de bestemmingspagina:
www.example.com/widgets?kwid=df32
en voor een mobiele klik:
www.example.com/widgets?kwid=df33

Succes in actie
Veel adverteerders upgraden al naar geoptimaliseerde campagnes en genereren goede resultaten. Het Franse VivaStreet, de op drie na grootste website voor gratis rubriekadvertenties ter wereld, werkte al zijn campagnes bij binnen twee weken na de lancering van het nieuwe format. Daarbij verhoogden ze de bodaanpassing voor mobiel tot 125 procent en werd er in totaal 34 procent meer conversies gegenereerd. Gesterkt door deze positieve resultaten verhoogde VivaStreet de bodaanpassing voor mobiel tot 140 procent. Door ValueTrack-parameters te gebruiken, kunt u gebruikers ook doorsturen naar apparaatspecifieke inhoud en het effect meten dat dit op conversies heeft.

We stellen de feedback die we naar aanleiding van geoptimaliseerde campagnes hebben ontvangen, bijzonder op prijs en we hopen dat u ons zult blijven helpen een geweldig product te ontwikkelen. Neem op 21 maart om 10:00 uur PST (18:00 uur Nederlandse tijd) deel aan onze webinarserie over geoptimaliseerde campagnes, EC 205, waarin geoptimaliseerde campagnes en het Google Display Netwerk worden besproken.



Geschreven door Karen Yao, Senior Product Manager, AdWords
Gepost door Charis, Inside AdWords Team