AdWords biedt u al langer de mogelijkheid campagnes in getargete geografische locaties uit te voeren en uw plaatselijke bedrijfsadres toe te voegen aan uw zoekadvertenties met locatie-extensies. Op dit moment worden er nieuwe, op locaties georiënteerde functies geïmplementeerd in geoptimaliseerde campagnes zodat u met AdWords nog betere resultaten kunt behalen.

Breed geografisch targeten met selectieve bodaanpassingen voor verbeterde resultaten
Of uw bedrijf nu alleen offline of alleen online is, of meerdere kanalen heeft, u kunt uw algehele resultaten verbeteren door een ruime locatietarget in te stellen die uw volledige potentiële markt omvat, terwijl u uw biedingen in geselecteerde gebieden verfijnt. Voor oudere campagnes moet u een nieuwe campagne instellen voor elke locatie waarop u anders wilt bieden. Met geoptimaliseerde campagnes is het nu eenvoudig om uw biedingen met een bepaald percentage te verhogen of te verlagen voor een locatietarget in uw campagne.

Klik in de AdWords-interface op 'Locaties' op het tabblad 'Instellingen' en klik vervolgens op de kolom 'Bodaanpassing' rechts van een locatietarget om uw bod te verhogen of te verlagen. U kunt ook bodaanpassingen voor locaties maken met de nieuwste versie van AdWords Editor.

 
Een bodaanpassing voor locaties instellen 


Optimaliseren met selectieve bodaanpassingen via de AdWords-interface:
  1. Klik op de knop 'Locatiegegevens' en selecteer 'Waardoor uw advertentie werd geactiveerd'. 
  2. Stel de knop 'Weergeven' zo in dat deze de prestatiegegevens van uw campagne inclusief conversiegegevens in verschillende geografische niveaus verdeelt (voorbeeldscherm). 
  3. Sorteer of filter zodat de focus op de locaties ligt die u wilt optimaliseren. 
  4. Selecteer een of meer locaties. 
  5. Klik op de knop 'Targets toevoegen en bodaanpassing instellen'. 

Voor geavanceerder optimaliseren kunt u uw AdWords-rapporten per geografische locatie koppelen aan uw bedrijfsgegevens over klantwaarde om biedingen voor verschillende locaties aan te passen.
Voorbeeld 1: Een commercieel onderhoudsbedrijf target een straal van 20 kilometer rondom het centrum van Rotterdam, waar het bedrijf is gevestigd. De marketingdirecteur weet dat het 20 procent minder kost om aan klanten te verkopen en klanten service te bieden die zich binnen 8 kilometer van zijn locatie bevinden. Hij kan dus zijn AdWords-resultaten wellicht verbeteren door zijn biedingen met 20% te verhogen voor klanten die binnen een afstand van 8 km van het centrum van Rotterdam zoeken, omdat deze leads winstgevender zijn.

Voorbeeld 2: Een bedrijf voor financiële dienstverlening dat alleen online opereert, heeft de gemiddelde waarde voor de levensduur van klanten gemodelleerd op basis van woonplaats. De zoekspecialist van het bedrijf is gevraagd een gemiddeld rendement van 8:1 te realiseren op advertentie-uitgaven (return on ad spend, ROAS), gedefinieerd als gemiddelde waarde over de levensduur gedeeld door de gemiddelde kosten per lead. De specialist downloadt gegevens van AdWords met kosten per lead per plaats en koppelt deze aan de levenslange waarde voor elke overeenkomende plaats (zie hieronder).
 








Plaats
Gem. waarde levensduur (LTV)
Huidige gem. kosten per lead (CPL)
Rendement op advertentie-uitgaven (LTV / CPL)
ROAS als % van target (8,0)
Beslissing bodaanpassing
Parijs
€ 750
€ 75
10,00
125%
+20%
Toulouse
€ 420
€ 70
6,00
75%
-20%
Lyon
€ 540
€ 60
9,00
113%
+10%

Ze zoekt naar mogelijkheden om haar resultaten te verbeteren door biedingen te verlagen in plaatsen waar de ROAS onder de target zit en door biedingen te verhogen in plaatsen waar de ROAS boven de target zit. Ze neemt haar beslissingen over bodaanpassingen in het spreadsheet en implementeert deze in haar geoptimaliseerde campagne, waarbij ze de ROAS en de invloed van het volume een paar weken blijft controleren en de nodige wijzigingen aanbrengt. Voor oudere campagnes zou ze een nieuwe campagne moeten opzetten voor elke plaats met verschillende biedingen, waarbij ze de mate van complexiteit van campagnebeheer en de vereiste inspanning moet verhogen.
Ervaren zoekmarketeers weten dat biedingen een belangrijke bijdrage leveren aan campagneresultaten, samen met advertenties, extensies, zoekwoorden en bestemmingspagina's. Daarom meten ze dit periodiek en maken ze aanpassingen. Omdat een te krappe targeting uw bereik, klikken en conversies kan beperken, is het raadzaam het gebruik van selectieve bodaanpassingen voor locaties te overwegen terwijl u breder target. Meer tips voor het optimaliseren van uw campagnes met behulp van locaties zijn beschikbaar in het Helpcentrum van AdWords.

We zijn van mening dat het gebruik van locatiegegevens de campagneresultaten voor bijna elk bedrijf kan verbeteren. We hopen dat deze nieuwe functies het eenvoudiger maken om hiervan te profiteren.


Geschreven door Smita Hashim, Group Product Manager
Gepost door Charis, Inside AdWords Team