Sitelinks maken uw advertenties waardevoller door rechtstreekse links weer te geven naar specifieke webpagina's die u wilt promoten. Zo komen gebruikers sneller op specifieke pagina's op uw website terecht. En gemiddeld genereert u een hogere klikfrequentie voor uw advertenties. Sitelinks zijn dus een prima manier om uw campagneprestaties te verbeteren.

Volgens ons huidige beleid moet elke sitelink in een campagne aan een andere bestemmingspagina worden gekoppeld. Dat betekent dat een gebruiker met elke sitelink toegang krijgt tot een inhoudelijk verschillende bestemmingspagina.

We hebben onlangs een stijging vastgesteld in het aantal sitelinks dat wordt gemaakt met dezelfde bestemmingspagina-URL's of identieke inhoud. Om die reden wordt vanaf vandaag de handhaving van ons beleid proactiever toegepast.

Hoe het werkt
We zullen ons in eerste instantie richten op nieuwe sitelinks en sitelinks die u aanpast. Terwijl uw advertenties worden weergegeven, controleren onze systemen of uw sitelinks aan de beleidsnormen voldoen. Sitelinks die niet aan de normen voldoen, worden niet meer weergegeven.


Invloed op de indeling en de prestaties
Als u de kans wilt vergroten dat er meer sitelinks worden weergegeven bij uw advertenties, adviseren wij u zes tot tien unieke sitelinks in uw campagnes op te nemen.

Met minder in aanmerking komende sitelinks wordt uw advertentie mogelijk niet weergegeven in grotere indelingen met twee of drie regels. Vergeet niet dat grotere indelingen beter zichtbaar zijn en een hogere gemiddelde klikfrequentie (CTR) hebben. En als u niet genoeg geschikte sitelinks aan uw campagne heeft toegevoegd, worden er mogelijk helemaal geen sitelinks in uw advertenties weergegeven.

Handhaving in de toekomst voor bestaande sitelinks
We realiseren ons dat het handmatig controleren en verwijderen van dubbele sitelinks en bestemmingspagina-URL's wat tijd kan kosten. Daarom stellen we de proactieve handhaving voor bestaande sitelinks enkele maanden uit. We willen u wel op het hart drukken niet tot het laatste moment te wachten. En vergeet niet dat elke sitelink die u toevoegt of wijzigt, meteen onder de proactieve handhaving valt.

Aan de slag
We raden u aan allereerst een eerste selectie uit te voeren, waarbij u begint met campagnes die het vaakst sitelinks weergeven. Dit zijn waarschijnlijk uw campagnes met zoekwoorden die merknamen bevatten, zoals de naam van uw bedrijf en uw bekendste producten en services.

U kunt deze procedure als volgt uitvoeren in de AdWords-interface.
1.       Meld u aan bij de AdWords-interface en klik op het tabblad 'Advertentie-extensies'.
2.       Selecteer 'Extensies voor Sitelinks' in de vervolgkeuzelijst.
3.       Sorteer uw extensies voor sitelinks op vertoningen of klikken door op de desbetreffende kolomkop te klikken.
4.       Klik op elke sitelink in de bovenste campagne en volg deze tot aan de bestemmingspagina (er worden geen kosten in rekening gebracht voor deze klikken).
5.       Corrigeer eventuele dubbele exemplaren door de muisaanwijzer op het gebied van de extensie te plaatsen en op het potloodpictogram te klikken.
Vervolgens kunt u deze procedure uitvoeren voor elke campagne in uw account. Als u dit volledig en grondig wilt doen, moet u in elke campagne de bestemmingen op de tabbladen 'Advertenties' en 'Zoekwoorden' vergelijken met de bestemmingen voor uw sitelinks.

Voor meer informatie of voor hulp bij sitelinks kunt u terecht in het Helpcentrum van AdWords of neemt u contact op met de AdWords-klantenondersteuning.

Geplaatst door Mark Martel, Google Ads-team