In deze tijd van constante connectiviteit verwachten klanten meteen de informatie te vinden die ze zoeken, zeker als ze onderweg zijn. We weten dat dit ook geldt voor de websurfervaring op hun mobiel, dus wilden we eens specifieker kijken naar de verwachtingen en reacties van gebruikers wat betreft site-ervaringen op mobiele apparaten. De interessantste uitkomst was dat 61 procent van de mensen zei snel naar een andere site te gaan als ze op een mobiele site niet meteen kunnen vinden wat ze zoeken. Waar het in feite op neerkomt, is dat u zonder mobielvriendelijke site uw klanten regelrecht doorstuurt naar de concurrentie. 67 procent van de gebruikers is eerder geneigd een aankoop te doen op een mobielvriendelijke site – en als dat niet uw site is, loopt u behoorlijk veel inkomsten mis.

Ontdek deze en andere bevindingen in Wat gebruikers tegenwoordig willen van hun mobiele ervaring, een onderzoek van Google (uitgevoerd door Sterling Research en Smith Geiger, onafhankelijke bureaus voor marktonderzoek). Voor het onderzoek zijn 1088 volwassen Amerikaanse smartphonegebruikers ondervraagd in juli 2012.  

De problemen (en kansen) zijn groot...
Waar bijna 75 procent van de gebruikers de voorkeur geeft aan een mobiele site, zegt 96 procent van de consumenten wel eens sites te zijn tegengekomen die duidelijk niet waren ontworpen voor mobiele apparaten. Bijna alle gebruikers zijn dus wel eens slechte mobiele sites tegengekomen, hoewel ze juist actief op zoek zijn naar hoogwaardige mobiele ervaringen. Dit is in potentie zowel een groot probleem als een grote kans voor bedrijven die mobiele gebruikers willen aanspreken.

Als u geen mobielvriendelijke site heeft, helpt u de concurrentie  
Een goede mobiele site-ervaring wordt steeds belangrijker en gebruikers zullen blijven zoeken naar een mobielvriendelijke site tot ze er een vinden die biedt wat ze zoeken. Dat betekent dat uw concurrenten zullen profiteren als uw site tekortschiet (en andersom):


79 procent gaat terug en zoekt naar een andere site.

61 procent van de gebruikers zegt dat als ze op een mobiele site niet meteen vinden wat ze zoeken, ze snel doorgaan naar een andere site.
 
50 procent van de mensen zegt dat zelfs als ze een bedrijf goed vinden, ze hun services minder vaak gebruiken als de website niet mobiel vriendelijk is.

Gebruikers worden klanten op mobielvriendelijke sites
De snelste route om mobiele klanten te bereiken, is via een mobielvriendelijke site. Als uw site een goede mobiele ervaring biedt, zijn gebruikers eerder geneigd een aankoop te doen. 


74 procent van de mensen zegt eerder geneigd te zijn terug te keren als een site mobielvriendelijk is.

67 procent van de gebruikers van mobiele apparaten zegt eerder geneigd te zijn een product of service aan te schaffen als een site mobielvriendelijk is.


Niet-mobielvriendelijke sites kunnen de reputatie van een bedrijf schaden
Het blijkt dat u met een slechte mobiele ervaring meer verliest dan alleen een verkoop. Een site die niet is ontworpen voor mobiele gebruikers kan ronduit frustrerend zijn voor bezoekers. We hebben gezien dat:
   

48 procent van de gebruikers zegt zich gefrustreerd en geërgerd te voelen bij een site die niet mobielvriendelijk is.

36 procent zegt het gevoel te hebben dat ze hun tijd hebben verspild door dat soort sites te bezoeken.

Deze negatieve reacties werken door in de connotaties die consumenten hebben bij de bedrijven 

achter die sites. Wanneer dit gebeurt, staat uw reputatie op het spel. En dat kan resulteren in nog 
meer gemiste verkopen:

52 procent van de gebruikers zegt na een slechte mobiele ervaring minder snel terug te gaan naar een bedrijf.

48 procent zegt dat als een site niet goed werkt op hun smartphone, ze het gevoel krijgen dat de eigenaren zich niet echt voor het bedrijf interesseren.

Aandachtspunten
Hoewel het onderzoek bevestigt wat we al dachten (dat mobiele gebruikers actief op zoek zijn naar mobielvriendelijke sites en die ook het liefst gebruiken), herinnert het ons er ook aan hoe snel en grondig de mening van consumenten over een bedrijf kan worden gevormd door hun ervaringen op mobiele sites. Het hebben van een goede mobiele site is niet alleen meer een manier om wat extra verkoop binnen te halen: het is een essentiële factor geworden in het opbouwen van een krachtig merk en blijvende klantrelaties.

Ga voor hulp bij het maken van een mobielvriendelijke site naar howtogomo.com.
Geschreven door Masha Fisch, marketingteam van Mobiele advertenties van Google

Geplaatst door Anass, Inside AdWords Team