71 % van de smartphone-bezitters gebruikt deze bij onderzoek naar producten en diensten

We lanceren vandaag GetMo in Nederland (‘Get Mobile’ - www.howtogetmo.nl). Dit initiatief heeft ten doel om Nederlandse bedrijven mobiel te maken. Hiertoe biedt GetMo hen alle instrumenten en bronnen die ze nodig hebben om hun websites geschikter te maken voor mobiele apparatuur.

De mobiele markt biedt het bedrijfsleven steeds meer kansen. Ipsos en Google hebben onderzoek gedaan naar hoe consumenten internet gebruiken op hun telefoon. Hieruit blijkt dat Nederlanders smartphone-bezitters zeer afhankelijk zijn van hun toestel. Internet op de telefoon wordt door 67
procent van deze consumenten dagelijks gebruikt en dat lijkt meteen een van de belangrijkste redenen waarom consumenten niet zonder smartphone de deur uit gaan. De manier waarop smartphones consumentengedrag beïnvloeden en veranderen blijkt uit de enorme toename van zoeken naar informatie via de mobiele telefoon, gebruik van apps en sociale netwerken en het bekijken van video. De consument is zo continu verbonden met het internet en gebruikt de telefoon ook tijdens andere activiteiten zoals televisiekijken.


Smartphone beinvloedt koopgedrag

De smartphone bepaalt sterk de manier waarop consumenten winkelen. 71 procent gebruikt de smartphone bij onderzoeken naar producten en diensten voor het aankoop- of contactmoment, 16 procent heeft een aankoop via de smartphone gedaan. Voor bedrijven is het daarom cruciaal om bij
de consument in beeld te zijn. Dat kan door gebruik te maken van op locatie gebaseerde services en opname in lokale zoekresultaten. 78 procent van de smartphone gebruikers zoekt naar lokale informatie op hun mobiel en 73 procent onderneemt daadwerkelijk actie in de vorm van een aankoop of het maken van contact.

Bedrijven die smartphones centraal stellen in hun communicatiestrategie profiteren hiervan door crossmediale reclamecampagnes te ontwikkelen om effectiever de mobiele consument te bereiken en te binden. Daarnaast zorgen een voor mobiel geoptimaliseerde website, klikbare telefoonnummers e advertenties voor smartphones voor meer betrokkenheid. Deze advertenties worden door 84 procent van de gebruikers waargenomen en 52 procent van de gebruikers die hun mobiel raadplegen na het zien van
een traditionele offline advertentie.

Het GetMo initiatief

Op de GetMo-website van Google, www.howtogetmo.nl, kunnen bedrijven een beroep doen op de GetMoMeter om na te gaan hoe hun websites eruitzien en presteren op mobiele toestellen. Daarnaast ontvangen zij gerichte aanbevelingen waarmee zij hun website kunnen optimaliseren voor een mobiel publiek.

De GetMo-website biedt daarnaast informatie over de laatste mobiele trends en goede voorbeelden van het bouwen van mobiele website, zodat bedrijven een effectieve mobiele strategie kunnen ontwikkelen. Verder zijn er case studies en een lijst van mobiele leveranciers die bedrijven kunnen helpen om hun websites geschikt te maken voor mobiel gebruik.

Ian Carrington, directeur Mobile Advertising voor Europa: “Het gebruik van smartphones blijft explosief groeien. Steeds meer consumenten willen via hun mobiele telefoon tot interactie met merken overgaan. Desondanks beschikt de meerderheid van bedrijven niet over een mobiele website of een strategie om mobiele consumenten te benaderen. Bedrijven liggen achter op consumenten. Bedrijven moeten mobiel gaan om hun klanten een positieve gebruikerservaring te kunnen bieden".

Inan Aras, Industry Manager Mobile