Mobiele apps bieden bedrijven goede mogelijkheden voor het bereiken van klanten. Consumenten besteden steeds meer tijd aan mobiele apps. De gemiddelde smartphone-eigenaar in de VS heeft 28 apps geïnstalleerd en meer dan 70% van de iOS-/Android-gebruikers zijn gemiddeld 81 minuten per dag met apps bezig. Deze hoeveelheid tijd is van 2010 tot 2011 met 91% gestegen. Consumenten maken actief gebruik van de zoekfunctie op hun mobiele apparaat. 82% van de smartphone-eigenaren in de VS gebruikt vaker dan eenmaal per week een zoekmachine.

Wij zijn van mening dat mobiel zoeken een krachtige manier is voor bedrijven om klanten aan te spreken die naar hen of naar hun applicatie op zoek zijn. Afgelopen jaar hebben we verbeteringen voor click-to-download-advertenties geïntroduceerd en voor uitgevers hebben we aangepaste zoek advertenties voor mobiele apps gelanceerd. Vandaag willen we enkele nieuwe functies met u delen waardoor het voor AdWords-adverteerders nog eenvoudiger wordt hun mobiele app te promoten, te monitoren en inkomsten te genereren. Voor het eerst kunnen bedrijven gebruikmaken van mobiele AdWords-advertenties in het zoeknetwerk als oplossing om hun app te promoten, inkomsten te genereren en te monitoren. 

Promoot uw app met de nieuwe mobiele app-extensie 

Alle AdWords-accounts krijgen een nieuwe advertentie-extensie: de mobiele app-extensie. Niet alle mobiele gebruikers die naar een bedrijf zoeken weten dat het bedrijf een app heeft. Met de mobiele app-extensie kunnen adverteerders een link voor het downloaden van een mobiele toepassing toevoegen aan hun advertenties in het zoeknetwerk. Met deze extensie kunnen adverteerders hun mobiele app promoten bij gebruikers die misschien alleen maar op zoek zijn naar hun merk, product of service. 

De mobiele app-extensie biedt adverteerders een nieuw distributiekanaal voor hun mobiele apps en voor gebruikers is dit een nieuw medium om nieuwe producten en services te vinden. Deelnemers aan de bètatest zagen een stijging van 6 procent van de CTR van campagnes die gebruikmaken van mobiele app-extensies, in vergelijking met controlecampagnes. 


De nieuwe mobiele app-extensie op het tabblad 'Advertentie-extensies'. Gebruik de nieuwe functie 'appkiezer' om snel en eenvoudig de app van uw bedrijf te vinden in de Google Play Store of de iTunes App Store 


GrubHub, een online en mobiele service waarmee u eenvoudiger online eten kunt bestellen en dit kunt laten bezorgen of zelf kunt afhalen bij aangesloten restaurants, was een vroege bètatest van de mobiele app-extensie. Naast het doorverwijzen van mobiele klanten die op zoek waren naar bezorgservices voor eten naar hun mobiele website, gebruikten ze de mobiele app-extensie om een extra link toe te voegen aan hun downloadpagina voor apps. Abby Hunt van het GrubHub-team legt uit waarom het belangrijk is klanten mobiel te kunnen bereiken: “GrubHub is altijd en overal gericht op het aanbieden van maaltijden aan onze klanten. Daarom is het zo belangrijk voor ons om klanten te bereiken via hun mobiele apparaten. Hongerige mensen gebruiken hun mobiele apparaten als ze op weg zijn naar huis en wij moeten daar zijn waar zij ook zijn.”



GrubHub was een vroege tester van de mobiele app-extensie, zodat hongerige klanten die naar hen op zoek waren via een advertentie informatie konden opvragen op hun mobiele site of app. 


Click-to-download-advertenties verrijken met meer nuttige informatie over de app

Adverteerders die campagnes uitvoeren die alleen zijn gericht op het promoten en het genereren van zo veel mogelijk downloads van hun app, kunnen profiteren van de recente wijziging waarmee meer nuttige informatie kan worden toegevoegd aan hun click-to-download-advertenties. Afgelopen jaar hebben we mobiele app-pictogrammen naast de tekstadvertentie geplaatst. Nu hebben we meer informatie over uw mobiele app opgenomen in het advertentieblok zelf. Wanneer een gebruiker een zoekactie uitvoert en uw click-to-download-advertentie wordt weergegeven, kan de gebruiker voorbeeldafbeeldingen van uw app, een beschrijving, en indien van toepassing, de prijs en de beoordeling zien. 


Al deze nieuwe informatie in de click-to-download-advertentie wordt automatisch opgehaald uit de Google Play Store of de iTunes App Store. We hopen dat klanten zullen profiteren van de recente wijzigingen waarmee click-to-download-advertenties meer gebruikers aantrekken die zoekacties uitvoeren op Google. 

Quicken Loans Inc., de grootste online hypotheekverstrekker van de VS, en een particuliere leningverstrekker die in de top 5 staat, maakt gebruik van click-to-download-advertenties om hun hypotheekberekeningsapp te promoten. Het bedrijf constateerde een snelle stijging van het aantal klanten dat hiernaar heeft gezocht op hun mobiele apparaat. Greg Broda, Paid Search Partner Manager bij Quicken Loans meldt het volgende: "Toen we de nieuwe hypotheekberekeningsapp van Quicken Loans gingen promoten, besloten we unaniem het mobiele click-to-download-advertentieplatform van Google te gebruiken. Dankzij de plaatsing konden we de app delen met een zeer gerichte en betrokken groep gebruikers."

Quicken Loans voert click-to-download-advertenties nu uit met voorbeeldafbeeldingen van de app en informatie over de prijs, waardoor gebruikers naar de downloadpagina van de app worden gewezen. 

Downloads van Android-apps monitoren via AdWords 

Bedrijven kunnen nu via hun AdWords-campagnes de downloads van hun Android-app bijhouden als AdWords-conversies. Dit betekent dat wanneer een gebruiker een mobiele app downloadt van de Google Play Store via een click-to-download-advertentie of een mobiele app-extensie, dat we deze download meetellen als een conversie.  

Inkomsten genereren met uw mobiele app met aangepaste zoekadvertenties voor mobiele apps

Bedrijven kunnen nu inkomsten genereren via mobiele apps met een zoekfunctionaliteit door gebruik te maken van aangepaste zoekadvertenties voor mobiele apps. Gebruikers van mobiele apps krijgen in een app advertenties te zien die relevant zijn voor datgene waar ze naar op zoek zijn en bedrijven die gebruikmaken van mobiele apps hebben een nieuw hulpmiddel voor het aan de man brengen van hun inhoud en services. Nu kunt u aangepaste zoekadvertenties in tablet-apps zien met de nieuwe AdMob SDK die onlangs is geïntroduceerd. 

Mobiele apps bieden bedrijven een belangrijke mogelijkheid om klanten te bereiken en mobiel zoeken is een belangrijk kanaal om deze klanten te bereiken. We kijken ernaar uit in het komende jaar nieuwe producten te introduceren waarmee uw bedrijf kan groeien door mobiele apps te promoten, te monitoren en inkomsten te genereren met Google.  

Geschreven door Anurag Agrawal, Product Manager voor mobiele zoekadvertenties