Heeft u ook zo genoten van het warme weekend in Europa, met misschien een lekkere barbeque en de nodige ontspanning voor de televisie? Misschien heeft u dan ook wel met 100 miljoen andere Europeanen het Eurovisie Songfestival gevolgd en heeft u tevens genoten van de waanzinnige stemmen van de deelnemers? Zo ja, dan had u hoogstwaarschijnlijk ook uw smartphone of tablet bij de hand. 

Uit onze recente “Our Mobile Planet” onderzoek is gebleken dat consumenten hun smartphones actief gebruiken wanneer zij tegelijkertijd verschillende media consumeren. Meer dan 50% van de smartphone bezitters in Europa gebruikt hun smartphone om op internet te surfen terwijl ze tv kijken. Daarom hebben we Google zoekresultaten geanalyseerd om te begrijpen hoe de toeschouwers van het Eurovisie Songfestival hun mobiele apparaten gebruikten tijdens de finales.


Wanneer we kijken naar gerelateerde zoekopdrachten van alle 42 deelnemende Eurovisie Songfestival landen op de dag van de optredens en de dag daarvoor, dan zien we een toename van bijna 50% in het aandeel van zoekopdrachten op mobiele apparaten (tablets en smartphones) ten opzichte van het jaar daarvoor. In een handvol Europese landen waren consumenten nogal behendig door hun mobiele apparaat te gebruiken om meer te weten te komen over de spectaculaire optredens. Meer dan 54% van de Eurovisie Songfestival fans in Denemarken waren actief op het mobiele zoeknetwerk, in Zwitserland en Noorwegen lag dit cijfer boven de 40%. Bovendien hadden Denemarken en Noorwegen het hoogste aandeel Eurovisie Songfestival zoekopdrachten op tablets, respectievelijk 14% en 11%.

De resultaten laten ons ook zien dat de mobiele en tablet zoekopdrachten vooral aanvullend waren op desktop zoekopdrachten. Tijdens de primetime van het Eurovisie Songfestival schakelden opvallend veel gebruikers over naar smartphones en tabletten. Hiermee kwam meer dan 38% van de opdrachten voort uit mobiele apparaten. Het grote beeld en de compacte vorm van tablets bevordert het gebruik voor de televisie en op de bank zoals in eerdere onderzoeken is aangetoond. 

Hoe kunnen adverteerders daarom profiteren van het aangetoonde zoekgedrag van mobiele consumenten?  Zorg ervoor dat u met Google Mobiele Advertenties op het juiste moment aanwezig bent op het scherm van het mobiele apparaat van de consument. U kunt dit met een scala aan advertentie formaten doen.

U kunt heel gemakkelijk uw advertenties enkel vertonen wanneer de consument op de bank aan het zoeken is op het zoeknetwerk door gebruik te maken van aangepaste planning. U kunt er anders ook voor kiezen om aggresiever te bieden wanneer bijvoorbeeld uw televisie advertenties uitgezonden worden. 

Vergeet niet om een oproep-tot-actie toe te voegen aan uw mobiele advertenties zoals een oproepextensie. Zorg er ook voor dat de website die gebruikers op hun smartphone te zien krijgen geoptimaliseerd is voor de beste gebruikerservaring. Na dit allemaal gedaan te hebben kunt u op de bank ploffen, ontspannen en genieten van het optreden van de winnaar van het Eurovisie Songfestival 2012, Loreen uit Zweden

Gepubliceerd door Frank Albert Coates, Product Marketing Manager, Mobile & Social ads EMEA

Geplaatst door Anass, Inside AdWords Team