Veel bedrijven maken tegenwoordig gebruik van locatietargeting in hun online campagnes om de juiste klanten te bereiken en hun campagneprestaties te verbeteren. Online marketingbureau iProspect maakt voor hun klant Talbots bijvoorbeeld gebruik van locatietargeting om zich op de best presterende geografische regio's te richten. Ze wisten hierdoor hun kosten per klik (CPC) met 36 procent te verlagen en leads van hogere kwaliteit te realiseren tegen lagere kosten.

We willen onze adverteerders graag een nog betere ervaring bieden en hebben daarom de AdWords-functie voor targeting op locatie aan Google Maps gekoppeld. Zo kunnen we meer informatie over locaties geven, relevante locatiesuggesties doen en de nauwkeurigheid van onze locatietargeting verbeteren. We verwachten dat locatietargeting dankzij deze wijzigingen een nog handiger hulpmiddel wordt voor het verbeteren van uw campagneresultaten.

Vandaag kondigen we de eerste van deze wijzigingen aan: een makeover van de AdWords-interface voor locatietargeting. Met het nieuwe Hulpprogramma voor targeting op locatie kunt u gemakkelijker potentiƫle doellocaties vinden en meer details over de resultaten bekijken.

Eenvoudig locaties ontdekken

Stel dat u uw nieuwste AdWords-campagne op de stad Haarlem wilt targeten. Op het tabblad Campagne-instellingen worden er meteen handige zoeksuggesties weergegeven wanneer u 'Haarlem' in het zoekvak typt. De suggesties omvatten (1) resultaten zoals de stad Haarlem, (2) locaties die Haarlem omvatten (zoals de provincie Noord-Holland) en (3) gerelateerde locaties die in de buurt liggen van de locatie die u heeft opgegeven, een naam hebben die erop lijkt of een locatie omvatten met een naam die erop lijkt. U kunt vervolgens de opties kiezen die het best bij uw bedrijf passen en snel relevante resultaten selecteren.


U kunt uw locaties ook op een kaart bekijken, waarop u de omtrek van de locatie of regio in meer detail kunt bekijken. In het nieuwe hulpprogramma kunt u ook de grenzen bekijken van meerdere locaties die u tegelijk heeft geselecteerd, zodat u kunt zien welk gebied de stad Haarlem (het kleinere, blauw gemarkeerde gebied) beslaat ten opzichte van het gebied Noord-Holland (het grotere, grijs gemarkeerde gebied). Zodra u een locatie heeft gekozen, kunt u gemakkelijk locaties in de buurt toevoegen, uitsluiten of weergeven via de betreffende links.

Meer details voor locaties

We geven nu bereikaantallen weer om u te helpen een inschatting te maken van uw doelgroep binnen de geselecteerde doellocatie. Deze bereikaantallen worden gebaseerd op het aantal gebruikers van Google-domeinen en kunnen daarom aanzienlijk verschillen van de gegevens van een bevolkingsonderzoek. Het bereik mag alleen worden gebruikt als algemene richtlijn om het relatieve aantal gebruikers in een locatietarget te helpen bepalen vergeleken met andere locaties.

Bovendien gebruiken we het label 'Beperkt bereik' om locaties aan te duiden waar we mogelijk geen gebruikers aan een geselecteerde locatie kunnen koppelen op basis van het IP adres (internetprotocol) van hun apparaat. In dergelijke gevallen gebruiken we vooral gegevens voor de gebruikersintentie in plaats van de apparaatlocatie om deze locaties te targeten.


Wanneer u een radius target (ook wel targeting op de nabije omgeving genoemd), geven we 'Locaties binnen dit target' weer zodat u kunt zien welke regio's uw radius beslaat. U kunt er ook voor kiezen alle afzonderlijke locaties binnen uw radius toe te voegen.

Aanvullende wijzigingen

Naast de hierboven genoemde nieuwe functies zijn er ook enkele wijzigingen doorgevoerd waarmee u rekening moet houden bij het plannen van uw campagne.

Verhoogde locatietargetingbeperkingen: we hebben de locatietargetingbeperkingen verhoogd van 300 naar 10.000 locaties (plus 500 extra targets in de nabije omgeving) per campagne.

Migratie van polygoontargeting: voor bestaande polygoontargets wordt de badge 'Functieverwijdering gepland' weergegeven. Hiermee geven we aan dat we deze functie tot eind dit jaar blijven ondersteunen. We raden u aan de functie Een straal targeten te gebruiken waarmee u nu zelf locaties binnen uw radiustarget kunt toevoegen. U kunt ook een rapport voor geografische prestaties uitvoeren om een idee te krijgen van de locaties die verkeer hebben ontvangen binnen uw aangepaste gebieden en deze afzonderlijke locaties vervolgens targeten.

We hopen dat u het nieuwe Hulpprogramma voor targeting op locatie goed kunt gebruiken en manieren vindt om geografische rapporten en targeting op locatie te gebruiken om uw campagnes te optimaliseren. Zoals altijd willen we u graag uitnodigen feedback te geven via de link Contact in AdWords en raden we u aan onze Veelgestelde vragen in het Helpcentrum van AdWords te bekijken voor meer informatie.

Blogpost door Smita Hashim, productgroepmanager Kwaliteit voor lokale advertenties

Gepost door Eronne, Inside Adwords Team