Met Google Analytics kunt u bijhouden hoeveel gebruikers uw website bezoeken. Wanneer u echter ook wilt meten welke acties bezoekers op uw website verrichten, kunt u gebruikmaken van ‘doelen’ in Google Analytics. Een doel kan bijvoorbeeld het invullen van een aanmeldingsformulier of de verkoop van een product zijn. Indien u nog geen Google Analytics account heeft, kunt u hier een account maken.

Volg onderstaande instructies om uw doelen in te stellen:

1. Meld u aan bij uw Google Analytics-account op http://www.google.nl/analytics/.
2. Selecteer het account met het profiel waarvoor u doelen maakt op de pagina Overzicht.
3. Selecteer het profiel waarvoor u doelen maakt en klik op 'Bewerken' in de kolom 'Acties'.
4. Selecteer in het gedeelte 'Doelen' een van de vier sets om uw doel in te maken (elke set bevat maximaal vijf doelen) en klik op 'Doel toevoegen'. U kunt maximaal twintig doelen maken als u alle vier de sets gebruikt.
5. Geef de naam van het doel op zodat u het gemakkelijk kunt herkennen wanneer u rapporten bekijkt.
6. Schakel het doel in of uit. Als u het inschakelt, betekent dit dat u wilt dat Google Analytics dit conversiedoel bijhoudt. Als u het doel uitschakelt, wordt het inactief maar wordt het niet verwijderd.
7. Selecteer de positie van het doel. Met het vervolgmenu kunt u de positie van een doel binnen een set selecteren, zodat u de volgorde kunt controleren waarin de doelen verschijnen op het tabblad 'Doelen' in uw rapporten. U kunt ook een doel verplaatsen van de ene naar de andere set.
8. Selecteer een van de drie gewenste doeltypen. Dit kan 'URL-bestemming', 'Tijd op site' of 'Pagina's/bezoek' zijn. U vindt meer informatie over deze doeltypen en hoe u de doelen voor elk doeltype kunt instellen in een apart Helpcentrum-artikel.
9. Wanneer u het keuzerondje voor het doeltype selecteert, moet een veld 'Doeldetails' worden weergegeven.

Wanneer u problemen ondervindt, kunt u dit Helpcentrum artikel raadplegen, of deze online instructie-video bekijken.

Veel success met het bijhouden van uw conversies via Google Analytics.

Gepost door Eronne, Inside Adwords Team