Adverteren gericht op mobiel vereist een totaal andere strategie dan dat u gewend bent met adverteren gericht op computers. Echter, er zijn ook een aantal overeenkomsten die van toepassing zijn op alle apparaten wanneer u adverteert met Google Adwords.

Een korte samenvatting:

* Overeenkomsten tussen mobiele en computer specifieke advertentiegroepen
+ Creëer per thema of product een aparte advertentiegroep
+ Zoekwoorden moeten relevant zijn in relatie tot de advertentieteksten en de website.

* Verschillen tussen mobiel en computer specifieke advertentiegroepen
+ Er is enorm veel competitie voor een goede advertentiepositie binnen de mobiele
advertentiemarkt. Dit komt onder andere door het feit dat er op Google op een
mobiele telefoon minder advertentieposities aanwezig zijn.
+ Lokaal gerelateerde zoektermen zijn essentieel wanneer u adverteert op mobiele
apparaten.
+ Een goede Call-to-Action op mobiel vereist een andere insteek dan adverteren op computers.
+ Een geoptimaliseerde pagina voor mobiel is essentieel voor succes van mobiel
adverteren.

Nadat u het mobiele verkeer hebt geanalyseerd en klaar bent om te adverteren op mobiele apparaten kunt u aan de slag met de volgende tips:



Tip 1: Splits uw campagnes
  • Split uw campagnes door uw bestaande campagnes te kopieren en de instellingen aan te passen. Richt uw bestaande Google zoeken campagnes alleen op computers en de nieuwe gekopieerde campagnes alleen op mobiele apparaten.
  • Het is van belang om in eerste instantie een aparte campagne aan te maken gericht op het Google zoeknetwerk voor mobiele apparaten. Vervolgens kunt u dan ook eventueel een aparte Google Display campagne aanmaken waarbij u zich specifiek richt op mobiele apparaten.
  • U kunt Adwords editor gebruiken voor grote Google Adwords accounts.
  • U kunt zelf kiezen op welke apparaten en mobiele aanbieders u zich wilt richten.
  • Zorg ervoor dat uw campagnes alleen actief zijn wanneer de mogelijkheid tot conversie daar is. Uw openingstijden zijn bijvoorbeeld een goede indicatie.

Tip 2: Optimaliseer uw lijst van zoekwoorden voor de mobiele campagne gericht op het zoeknetwerk.
  • Werk met 5 tot 10 zoekwoorden per advertentiegroep.
  • Gebruik mobiel specifieke zoekwoorden, bijvoorbeeld bij het adverteren van een mobiele app kunt u woorden als merknaam plus app gebruiken.
  • Gebruik lokaal specifieke zoekwoorden zoals bijvoorbeeld een (afhaal)restaurant in de buurt of een plaatsnaam.
  • Gebruik ook generieke zoekwoorden zoals bijvoorbeeld restaurant.
  • Gebruik merknamen in uw lijst met zoekwoorden.

Tip 3: Schrijf specifieke advertentieteksten voor mobiel.
  • Zorg dat uw mobiele advertentieksten actiegericht zijn.
  • Mobiele zoekopdrachten zijn gericht op een snelle conversie.
  • Gebruik daarom termen als reserveer nu of zoek voor de dichtsbijzijnde winkel.
  • Probeer idealiter gebruik te maken van mobiel specifieke advertentie mogelijkheden zoals een click to download of click to call.

Tip 4: Pas uw biedstrategie aan
  • Op computers vertoont Google tot 11 advertenties op de 1e pagina. Op een mobiel apparaat worden er slechts 5 advertentie posities vertoont waarvan 2 bovenaan het scherm.
  • Dit zorgt ervoor dat de klikfrequentie (CTR) op mobiel over het algemeen hoger zal zijn dan die op computers.
  • Het is daarom verstandig om uw biedingsstrategie hierop aan te passen. Een leidraad hierbij is om 1.5 tot 2 maal meer te bieden voor een klik binnen een mobiel specifieke campagne dan voor een kost per klik op een computer specifieke campagne.


Tip 5: Meet uw prestaties op mobiel
  • Zoals eerder aangegeven is het van essentieel belang om het Zoeknetwerk en het Display netwerk voor mobiele apparaten te spiltsen en de resultaten hiervan afzonderlijk te meten.
  • Optimaliseer uw bid management aan de hand van de adwords interface
  • Analyseer de prestaties van de mobiel specifieke advertentie extensies via het tabblad advertentie extensies binnen uw campagnes. Bijvoorbeeld click-to-call


  • Gebruik het zoektermen weergeven rapport onder het tabblad zoeken om te zien welke zoektermen hebben geleid tot verkeer naar uw site via mobiele apparaten.
  • Gebruik Google Analytics voor verdere analyse van uw mobiele campagnes.
Artikel door Ralph Nass & Inan Aras, Google AdWords Team