Met de innovaties op het gebied van targeting, optimalisatie en meting, kunt u de prestaties van uw campagnes in het Display Netwerk verbeteren. We investeren veel in deze gebieden en hebben verschillende hulpprogramma's ontwikkeld voor een betere meting, meer inzicht en een verhoging van de waarde van uw campagnes met display-advertenties.

Betere meting

1. Relatieve CTR: het gedrag van gebruikers op webpagina's varieert afhankelijk van het type pagina waarop ze zich bevinden. Zo kunnen gebruikers anders reageren op advertenties op een pagina met productrecensies dan op advertenties op een blog. De klikfrequentie (CTR) geeft aan hoe vaak gebruikers op uw advertenties klikken, maar vertelt u niet hoe uw advertenties presteren ten opzichte van andere advertenties op dezelfde pagina.

De relatieve CTR laat zien hoe uw advertenties presteren vergeleken met andere advertenties op dezelfde locaties in het Google Display Netwerk, zodat u de prestaties van uw campagnes in het Display Netwerk beter kunt meten. De relatieve CTR biedt een goede maatstaf voor uw prestaties in het Display Netwerk. Wanneer uw display-advertenties bijvoorbeeld een CTR hebben van 0,04 procent, terwijl andere advertenties op dezelfde locatie een CTR hebben van 0,02 procent, dan is uw relatieve CTR (0,04)/(0,02) = 2x.

De onderstaande schermafbeelding toont hoe de relatieve CTR eruitziet in AdWords:


Waarom is de relatieve CTR belangrijk?

Op het eerste gezicht lijkt een CTR van 0,04 procent nogal aan de lage kant. Maar het feit dat 0,04 procent het dubbele is van de CTR is van concurrerende advertenties, betekent dat uw advertenties op CTR-basis beter presteren dan andere advertenties op dezelfde pagina. Dit betekent dat uw advertentietekst is afgestemd op de websites waarop uw advertenties worden weergegeven en dat uw doelgroep reageert op uw boodschap.

Als de relatieve CTR daarentegen 0,5x was geweest, zou dit betekenen dat uw advertenties slechts de helft van de gemiddelde klikfrequentie hebben behaald. Dit betekent dat uw advertenties mogelijk niet aanslaan bij de gebruikers die u wilt bereiken en dat u de prestaties kunt verbeteren door uw advertenties te verfijnen.

Als u de relatieve CTR in uw AdWords-account wilt bekijken, gaat u naar het tabblad 'Advertentiegroepen', selecteert u 'Kolommen aanpassen' in de vervolgkeuzelijst 'Kolommen' en vervolgens 'Relatieve CTR'. De relatieve CTR wordt weergegeven op campagne- of advertentiegroepniveau.

2. Vertoningspercentage: in het veilingmodel concurreren meerdere adverteerders om dezelfde advertentieplaatsingen op een webpagina. Om u te helpen bij het meten van uw aanwezigheid online, hebben we de functie vertoningspercentage ontwikkeld, dat staat voor het aantal vertoningen van uw advertenties ten opzichte van het totale aantal beschikbare vertoningen in het Google Display Netwerk waarvoor uw advertenties geschikt zijn. Met andere woorden, het vertoningspercentage biedt u uw online share of voice (vertoningsaandeel).

Op basis van vertoningspercentagegevens kunt u uw share of voice verhogen door uw budget aan te passen of uw advertentiepositie te verbeteren. De statistiek 'Verloren vertoningsaandeel' (budget) geeft aan hoeveel vertoningen u misloopt vanwege uw budget, terwijl Verloren vertoningsaandeel (positie) aangeeft hoeveel vertoningen u misloopt vanwege de advertentiepositie.

U merkt bijvoorbeeld dat u 25 procent aan vertoningen misloopt vanwege budgetbeperkingen en dat u het dagbudget voor deze campagne daarom moet verhogen om meer vertoningen te genereren. Of u constateert dat u 35 procent aan vertoningen misloopt vanwege de advertentiepositie en dat u daarom uw biedingen moet verhogen of uw advertenties moet verbeteren.

Meer inzicht

Wanneer uw advertenties op miljoenen sites in het Google Display Netwerk worden weergegeven, kan het lastig zijn om bij te houden waar uw advertenties wel en niet worden weergegeven. Met het Diagnostisch hulpprogramma voor advertenties in het inhoudsnetwerk kunt u achterhalen waarom uw advertenties niet in het Display Netwerk worden weergegeven. Zo ziet u bijvoorbeeld dat uw advertentiegroepen met plaatsingstargeting niet actief zijn omdat ze de veiling hebben verloren:


U kunt ook zien wanneer en op welke specifieke plaatsingen uw advertentie wordt weergegeven:


We stellen het Diagnostisch hulpprogramma voor advertenties in het inhoudsnetwerk midden juni voor een klein aantal adverteerders beschikbaar en begin juli voor alle adverteerders.

Meer waarde voor uw online display-euro's

Gebruikers moeten vaak scrollen op een webpagina voordat ze uw advertenties zien. Wanneer gebruikers niet ver genoeg naar beneden scrollen en uw advertenties niet zien, verlagen deze onopgemerkte vertoningen de effectiviteit van uw advertenties en zijn ze uiteindelijk weggegooid geld. Onlangs hebben we een functie geïntroduceerd, het filter voor niet-geziene vertoningen. Dit filter zorgt ervoor dat CPM-adverteerders niet hoeven te betalen voor vertoningen waarbij de kans klein is dat ze door gebruikers worden gezien.

Stel dat een gebruiker op een uitgeverssite belandt waarop uw advertentie onder de vouw wordt vertoond:


U hoeft alleen voor de vertoning te betalen wanneer wij voorspellen dat een gebruiker daadwerkelijk naar beneden zal scrollen en uw advertentie zal zien:


Deze functie is automatisch ingeschakeld en vereist geen besturing of instelling.
Ter afsluiting

Alle vier hulpprogramma's en functies, relatieve CTR, vertoningspercentage, diagnostisch hulpprogramma voor advertenties in het inhoudsnetwerk en het filter voor niet-geziene vertoningen, zijn beschikbaar in alle AdWords-talen.

Ga voor meer informatie naar ons Helpcentrum.

Gepost door Eronne, Inside Adwords Team