Carphone Warehouse werd in 1989 opgericht als Britse winkelketen voor mobiele telefoons en heeft tegenwoordig duizenden winkels in negen Europese landen, evenals een e-commercesite.

Aangezien de klanten van Carphone Warehouse verschillende kanalen kunnen gebruiken voor toegang tot producten, was het een logische keuze om voor deze kanalen een mobiele-marketingstrategie op te zetten. 'Carphone Warehouse heeft een goede uitgangspositie in deze nieuwe mobiele markt, en we beschouwen dit als een essentieel kanaal voor het genereren van efficiƫnte verkopen, maar ook als een methode voor onze multichannel-ondersteuning', zo meldt Gareth Jones, hoofd Online marketing van het bedrijf.

De eerste stap was het opzetten van een website die geoptimaliseerd was voor mobiel. 'Als je eerder op je mobiel naar 'carphone' zocht, werd je doorverwezen naar de gewone site. We verkochten ook wel via dat kanaal, maar dat was meer dankzij de vasthoudendheid van gebruikers die pas na veel schuiven en bladeren bij de betalingspagina wisten uit te komen'. De mobiele site benut de mogelijkheden van een telefoon door via de click-to-call-functie de gebruiker de mogelijkheid te bieden contact op te nemen met het callcenter en een aankoop te doen.

Vervolgens zette Carphone Warehouse in nauwe samenwerking met zijn marketingbureau Efficient Frontier een mobiele campagne op en voerden ze regelmatig een analyse uit van de resultaten om de lijsten met zoekwoorden verder te verfijnen. Bovendien voegden ze een click-to-call-telefoonnummer aan hun tekstadvertenties toe. 'Click-to-call is een belangrijk onderdeel van onze betaalde marketingactiviteiten omdat het ons onmiskenbaar gesprekken met veel conversies oplevert', merkt Gareth op.

Vervolgens werden nieuwe AdWords-advertentie-indelingen voor mobiel uitgeprobeerd. Via Ad Sitelinks voor mobiel, waarmee in een AdWords-tekstadvertentie op een geavanceerd mobiel apparaat twee links naar inhoud op andere pagina's van de site kunnen worden opgenomen, voegde Carphone Warehouse een link naar hun pagina met de winkelzoeker toe. 'Dat is duidelijk een dynamische multichannel-aanpak. Je loopt op straat, komt op het idee een mobiele telefoon te kopen, je wilt weten waar Carphone Warehouse is en je gebruikt de mobiele zoekfunctie om daar achter te komen', aldus Gareth. De klikfrequentie voor sitelinks in mobiele advertenties lag 312 procent hoger dan voor mobiele zoekactiviteit waarbij geen sitelinks werden weergegeven.

U kunt hier een PDF-versie van de Carphone Warehouse-casestudy downloaden.

Blog post door Michael Schipper, marketingteam van Mobiele advertenties van Google

Gepost door Eronne, Inside Adwords Team