Google Analytics is een gratis product dat uw website bijhoudt en gedetailleerde statistieken biedt over bezoekers van uw website. Met Google Analytics kunt u bijvoorbeeld zien hoe mensen op uw site terecht zijn gekomen, hoe ze zich gedragen op uw site en hoe u hun ervaring kunt verbeteren. Met deze informatie kunt u de ROI van uw website verbeteren, het aantal conversies vergroten en uw online omzet laten groeien.

We hopen dat deze handleiding nuttig voor u is en een bruikbare inleiding vormt tot de rapportage-interface en de basisfuncties. Als u deze handleiding in combinatie met uw Google Analytics-account wilt raadplegen, meldt u zich aan bij uw Google-account.

Heeft u nog geen Google Analytics-account?
- U kunt zich dan hier aanmelden.

Heeft u geen Google-account?
- Maak er vandaag nog een.

Kennismaken met Google Analytics:

Raadpleeg het onderstaande diagram voor informatie over enkele functies die beschikbaar zijn voor gebruikers van Google Analytics.

1. Klik op deze link om weer te navigeren naar de pagina met Google Analytics-instellingen waar u al uw Google Analytics-accounts en -profielen kunt weergeven en bewerken. Van daaruit kunt u navigeren naar de pagina Profielinstellingen, waar u uw trackingcode kunt bekijken en doelen en trechters kunt maken.

2. U kunt met behulp van deze vervolgkeuzelijst tevens naar elk account navigeren.

3. De pagina 'Instellingen' verschilt van de pagina 'Analytics-instellingen'. Hier kunt u het e-mailadres opgeven dat aan uw account wordt gekoppeld, evenals de taal van uw account en de instellingen voor e-mailmeldingen.

4. Via de link 'Mijn account' komt u terecht op een pagina waarop al uw Google-accounts worden weergegeven. Meer informatie over de pagina met Google-accountinstellingen kunt u hier vinden.

5. Klik hier om naar het Helpcentrum van Google Analytics te gaan. Hier kunt u meer dan 30.000 pagina's aan ondersteuningsinhoud doorzoeken van het Helpcentrum van Google Analytics, van de Discussiegroepen voor Google Analytics en het internet.

6. Vergeet niet om u af te melden wanneer u klaar bent.


Google Analytics-rapporten

Google Analytics beschikt over meer dan 80 rapporten waarmee u via gebruiksstatistieken, het aantal terugkerende bezoekers of de tijd op de pagina, de prestaties van uw site kunt meten. Hieronder vindt u een overzicht van de rapporten die vanaf januari 2009 beschikbaar zijn. Voor Google Analytics worden echter voortdurend nieuwe functies en rapporten uitgebracht waardoor dit overzicht steeds verandert en groeit.

7. Bezoekers
In dit gedeelte vindt u informatie over bezoekersinteractie met uw site, het type bezoekers en over hoe zij uw site bekijken.
○ Benchmarking, Kaartoverlay, Nieuwe vs. terugkerende, Talen, Bezoekerstrends, Bezoekersloyaliteit, Browsermogelijkheden, Netwerkeigenschappen, Door de gebruiker gedefinieerd

8. Verkeersbronnen
Ontdek hoe verschillende offline of online bronnen verkeer naar uw site hebben gestuurd. Bekijk welke bronnen het meeste verkeer naar uw site sturen en herken trends in de geleverde grafieken en diagrammen.
○ Overzicht, Direct verkeer, Verwijzende sites, Zoekmachines, Alle verkeersbronnen, Zoekwoorden, AdWords (biedt AdWords-specifieke informatie zoals AdWords-campagnes en zoekwoordposities), Campagnes, Advertentieversies

9. Inhoud
Al deze rapporten gaan over de pagina's op uw site en over de interactie van bezoekers met die pagina's. Hier vindt u gegevens over de tijd op de pagina en de bestemmings- en uitstappagina, alsmede een pagina-navigatieoverzicht. Een ander gratis Google-product, Website Optimizer, is nuttig voor adverteerders die verschillende versies van hun inhoud testen omdat ze het aantal conversies willen verhogen. Meer informatie hierover vindt u hier.
○ Overzicht, Belangrijkste inhoud, Inhoud op titel, Gedetailleerd inhoudsrapport, Belangrijkste bestemmingspagina's, Belangrijkste uitstappagina's, Site-overlay, Sites zoeken, Bijhouden van gebeurtenissen (bèta)

10. Doelen
Als u doelen heeft ingesteld voor uw Google Analytics-account, moet u de gegevens in deze rapporten bekijken.
Informatie over het instellen van doelen en trechters .
○ Overzicht, Totaal aantal conversies, Conversieratio, Doelverificatie, Omgekeerd doelpad, Trechterverlatingen doel, Trechterweergave

11. E-commerce
Voor eigenaren van E-commercesites bieden deze rapporten zeer nuttige informatie over de inkomsten, transacties en e-commerce-activiteiten op een site. Er is een gedeelte over productprestaties waarin u uw bestverkopende product kunt zien, tot en met het SKU-aantal.
○ Overzicht, Totale inkomsten, Conversieratio, Gemiddelde bestelwaarde, Productprestatie (Productoverzicht, Product-SKU's, Categorieën), Transacties, Bezoeken voorafgaand aan aankoop, Dagen voorafgaand aan aankoop

12. Ontwerp een aangepast rapport op basis van de statistieken en dimensies die u wilt bekijken. Raadpleeg voor meer informatie onze Startershandleiding.

13. Instellingen - Geavanceerde segmenten en e-mail
Geavanceerde segmentatie: deel uw gegevens op zoals u ze wilt bekijken. Klik op 'Geavanceerde segmenten' om deze segmenten te maken en op uw rapporten toe te passen. Lees onze handleiding en bekijk onze video over deze krachtige functie hier.
E-mail: geplande e-mailrapporten beheren. Lees dit artikel om te leren hoe u deze aanpast.

14. Klik op een van deze hulpbronnen voor informatie over het specifieke rapport dat u bekijkt, voor tips over hoe u de gegevens interpreteert en voor uw campagne gebruikt, of om te achterhalen wat de meestvoorkomende vragen van anderen zijn.

15. Selecteer in deze vervolgkeuzelijst een ander Google Analytics-account waar u naartoe wilt gaan.

16. Pas het geavanceerde segment dat u heeft gemaakt toe op een rapport en vergelijk het met andere grafieken. Raadpleeg nummer 13 voor meer informatie over geavanceerde segmenten

17. Klik op de pijl en selecteer een periode met behulp van een kalender of tijdlijnregelaar om een grafiek te maken van uw rapportgegevens. U heeft in dit gedeelte tevens de mogelijkheid om met gegevens uit het verleden te vergelijken. Instructies over het gebruik van deze functie vindt u hier.

18. Maak (indien beschikbaar) dag-, week- maand- of uurgrafieken van uw rapport. Meer informatie hierover kunt u hier vinden.

19. De periode, 'grafiek per'-weergave, het geavanceerde segment of de statistiek wordt hier als grafiek weergegeven.

20. Krijg een snel overzicht van de belangrijkste statistieken van uw account.

21. Voeg modules voor rapportmomentopnames toe of verwijder deze uit uw dashboard. Als u een module wilt toevoegen, gaat u naar het gewenste rapport en klikt u boven in het rapport op 'Toevoegen aan dashboard'. Als u een module wilt verwijderen, klikt u op de 'X' in de rechterbovenhoek van de module in uw Dashboard-rapport.

Google Analytics installeren:

1. Uw persoonlijke trackingcode voor Google Analytics vinden:

De trackingcode wordt specifiek per profiel gegenereerd. Daarom kunt u de code alleen bekijken via de pagina 'Profielinstellingen' van een bepaald profiel. Raadpleeg het artikel Waar vind ik mijn tracking- code? voor gedetailleerde instructies.

Hieronder wordt een voorbeeld weergegeven van het codefragment. Vervang 'xxxx-x' in het onderstaande voorbeeld door uw accountnummer voor Google Analytics dat u kunt vinden in uw persoonlijke conversiecode voor Google Analytics.

<script type="text/javascript"&gt
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%

3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script&gt
<script type="text/javascript"&gt
try{
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-xxxxxx-x");
pageTracker._trackPageview();
} catch(err) {}
</script&gt



2. De code implementeren
Zodra u het codefragment heeft gevonden, kopieert en plakt u dit onder in de inhoud, direct vóór de -tag van elke pagina die u wilt bijhouden. Als u een algemeen opnamebestand of sjabloon gebruikt, kunt u deze hier opgeven. Raadpleeg voor instructies voor het implementeren van de trackingcode in beveiligde pagina's (zoals https://) het artikel Hoe kan ik een tracking-code voor beveiligde pagina's verkrijgen?

3. De code implementeren voor unieke pagina's
Volg de instructies in het betreffende gedeelte van de Installatiegids voor Google Analytics.

4 Problemen oplossen
Zodra u de trackingcode heeft geïnstalleerd en uw pagina's heeft opgeslagen, bent u klaar. Als u na 24 uur nog geen gegevens ziet, raadpleegt u Waarom houdt't Google Analytics mijn website niet bij?

Als u niet weet hoe u de trackingcode op de pagina's van uw site moet plaatsen, neemt u contact op met uw webmaster en vraagt u deze de bovenstaande stappen uit te voeren.

Meer informatie over Google Analytics, kunt u in het Google Analytics Helpcentrum vinden.

Post door Shlomit Revach

Gepost door Eronne, Inside Adwords Team