Het is verbazingwekkend hoe snel de mobiele telefoon onmisbaar is geworden in ons dagelijks leven. De mobiele telefoon is inmiddels zoveel meer dan een telefoon. In 2010 waren 6 miljoen mensen in Nederland online met hun mobiele telefoon. Het is te verwachten dat er in 2015 meer dan 12 miljoen mobiele internetgebruikers zullen zijn in Nederland. Dit brengt vele interessante mogelijkheden met zich mee en vraagt om enkele snelle aanpassingen aan uw online advertentiestrategie.

De belangrijkste factoren die zorgen voor de enorme groei van mobiel internet zijn:
  • Computerkracht
  • Slimme mobiele apparaten
  • Verbeterde internetdekking en snellere verbindingen
  • Goedkopere abonnementen
  • Alles is online
Wat doen mensen allemaal online met hun mobiel:
  • 26% Internet
  • 25% Applicaties
  • 19% Email
  • 7% Mobiel bankieren
  • 6% Video's bekijken
  • 4% Online winkelen
De meest gebruikers gebruiken hun mobiel vooral om bepaalde dingen op te zoeken. We zien in Nederland een jaar op jaar groei van 170% in commerciële zoekopdrachten. 50% van de mensen die het internet op gaan doen dat via een zoekmachine. Een interessant gegeven is dat 90% van de geïnstalleerde applicaties binnen 30 dagen na downloaden weer verwijderd wordt.

Mobiel internetverkeer is complementair ten opzichte van het internetverkeer via computers. Dit zien we vooral terug in de tijden waarop gebruikers online zijn. Zo zien we in de ochtend, in de lunchpauze en in de avonduren een flinke piek in het mobiel internetgebruik.




Gouden tips voor een succesvolle mobiele advertentiestrategie
  1. Splits uw campagnes. Kopieer uw campagne voor het zoeknetwerk en richt één campagne op computers en de andere campagne op mobiele apparaten.
  2. Optimaliseer uw lijst van zoekwoorden. Gebruik hiervoor merknamen en beschrijf uw belangrijkste producten.
  3. Schrijf specifieke advertentieteksten voor mobiel. Neem daarin een oproep tot actie op.
  4. Pas uw biedstrategie aan. Stel een dagbudget in voor uw mobiele campagne en verhoog uw CPC’s met de factor 1.5 tot 2 in vergelijking met uw zoekcampagne.
  5. Meet de resultaten van uw campagne via de AdWords interface en natuurlijk Google Analytics.
  6. Optimaliseer uw mobiele website.
Meer informatie kunt u vinden in deze blogpost (in het Engels)

Mobiele advertentiefuncties

De volgende video geeft duidelijk weer welke mobiele advertentiefuncties er mogelijk zijn met Google AdWords.



  • Click-to-call advertentiefunctie. Met de click-to-call functionaliteit voor mobiele advertenties kunnen adverteerders ervoor zorgen dat klanten hen rechtstreeks telefonisch kunnen bereiken.
  • HyperLokale advertentiefunctie. De hyperlokale advertentiefunctie van Google voor mobiele advertenties zorgt ervoor dat lokaal relevante advertenties en afstandsgegevens worden weergegeven zodat gebruikers kunnen bepalen hoe dicht in de buurt van een bedrijf ze zich bevinden. Deze krachtige advertentiefunctie levert op de juiste plaats en het juiste tijdstip gegevens tot op straatniveau over uw bedrijf.
  • Ad Sitelinks. Met Ad Sitelinks, die wereldwijd beschikbaar zijn op geavanceerde mobiele apparaten, kunt u klanten op een eenvoudige manier laten kiezen uit verschillende bestemmingspagina's op uw website.
  • Click-to-download. Rechtsteeks naar de itunes store of android market om applicaties te downloaden.



Hulpmiddelen
Artikel door Ralph Nass & Inan Aras, Google AdWords Team

Gepost door Kenny, Inside AdWords Team