De Google Online Marketing Challenge is een internationale online wedstrijd voor marketingstudenten van instellingen voor hoger onderwijs overal ter wereld. De studententeams ontvangen een advertentiebudget ter waarde van $200 voor Google AdWords en werken vervolgens samen met lokale bedrijven of instellingen om effectieve online marketingcampagnes te ontwikkelen.

In 2010 deden meer dan 12.000 studenten uit 60 landen mee. Degenen die de Challenge al kennen, weten dat er mooie prijzen te winnen zijn, zoals een reis naar het Google-hoofdkwartier in Mountain View (Californië) waarbij de internationale winnaars het Challenge-team kunnen ontmoeten. We selecteren echter ook regionale winnaars en dit jaar voegen we het Midden-Oosten en Afrika als nieuwe regio toe naast Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië-Pacific.

Dit jaar kunnen studenten voor de Challenge ook samenwerken met niet-gouvernementele organisaties (NGO's) als het bedrijf waarvoor ze adverteren. Studenten die een NGO als hun bedrijfspartner kiezen, maken ook kans op de NGO Impact-award en kunnen respectievelijk 15.000, 10.000 of 5000 dollar voor hun non-profitpartner winnen.

Hoe kunt u deze wedstrijd meer bekendheid geven? Docenten moeten zich vóór half april registreren op onze website om hun studententeams aan de wedstrijd mee te laten doen. U zou dus voormalige of huidige docenten op de hoogte kunnen stellen van deze geweldige kans. De academische handleiding biedt docenten alle informatie die ze nodig hebben om te bepalen of de Challenge iets voor hun groep is.

Alle universiteiten en opleidingen op bachelor- en masterniveau van over de hele wereld mogen meedoen aan de Challenge. Docenten kunnen zich tussen nu en half april registreren en studenten kunnen tussen 31 januari en 10 juni 2011 meedoen aan de wedstrijd. De winnaars worden in juli 2011 bekendgemaakt.

Studententeams, bedrijven en non-profitorganisaties kunnen hierdoor samen een blijvende indruk achterlaten en tegelijkertijd meer over online adverteren leren. Hartelijk dank voor uw steun!

Artikel door Anne-Christine Polet, Google AdWords team