Met onze nieuwe geografische rapporten kunt u uw prestaties analyseren voor de landen en regio's die AdWords-verkeer naar uw site genereren. Laten we dit eens iets gedetailleerder bekijken.

Onze fictieve Italiaanse adverteerder Angelo verkoop kwaliteitskleding in alle delen van de wereld. Hij heeft een internationale AdWords-campagne die is opgezet in het Engels, aangezien zijn internationale website ook in het Engels is. Angelo target vierentwintig talen zoals het Engels, Nederlands, Pools en Slowaaks en vierenvijftig Europese landen zoals België, Spanje, Nederland en Portugal. Hij wil namelijk elke potentiële Europese klant kunnen bereiken.

Als onze adverteerder zijn geografische gegevens wil controleren, klikt hij op de pijl naast het tabblad 'Doelgroepen'. Daar ziet u het optionele vak 'Dimensies'. Klik op 'OK' en ga naar het tabblad 'Dimensies'. Klik vervolgens op de vervolgkeuzelijst 'Weergave: Dag' en selecteer in plaats daarvan 'Geografische targeting'. Er zijn nu statistieken beschikbaar per land/gebied, regio, grootstedelijk gebied en plaats.

Wanneer Angelo de geografische gegevens voor zijn internationale campagne raadpleegt, besluit hij de gegevens te filteren op het conversiepercentage (1-per-klik), ook wel de conversieratio genoemd. De landen met de hoogste conversieratio's worden bovenaan weergegeven, gevolgd door veel landen die helemaal geen conversies genereren. Angelo realiseert zich dat het verstandig is meer budget te besteden aan de landen die goed presteren en uit te zoeken waarom zijn producten zo weinig worden verkocht in andere landen. Nadat hij door 182 rijen met informatie voor verschillende landen heeft gebladerd, ziet hij in dat hij zijn gegevens eenvoudiger kan bijhouden als hij aparte campagnes voor de best presterende landen maakt.



Angelo besluit vervolgens de vierentwintig talen die hij target nog eens goed te overwegen. In het begin leek het hem een goed idee zo veel mogelijk talen te targeten, zodat hij geen kansen zou mislopen. Nu wil hij weten hoe deze targeting echt werkt. Hij gaat daarom naar het Helpcentrum van AdWords. In een artikel over targeting op taal leest Angelo dat het AdWords-systeem de taal van de Google-interface van de gebruiker controleert om te zien of deze overeenkomt met een van de talen waarop uw campagne is getarget. Aangezien Angelo vierentwintig talen target, hebben zijn advertenties een groot bereik: vierentwintig verschillende Google-interfaces. Het nadeel is dat al Angelo's advertenties in het Engels zijn geschreven, zodat zijn Engelse advertenties aan de rechterkant in bijvoorbeeld de Roemeense, IJslandse of Franse interface wordt weergegeven. Aangezien Angelo's internationale website in het Engels is geschreven, gaat hij ervan uit dat zijn internationale klanten Engels kunnen lezen en op zijn advertentie zullen klikken.

Angelo kan op basis van de geografische rapporten ontdekken welke landen geen conversies genereren. Hij kan de talen die in deze landen worden gesproken, het beste uitsluiten van zijn targeting. Op die manier kan Angelo zijn volledige budget besteden aan de landen en talen die de meeste kans op conversies bieden.

Angelo kan nu een paar belangrijke wijzigingen aanbrengen in zijn internationale advertentiecampagne. Hij maakt eerst aparte AdWords-campagnes voor de landen waarin hij het meest verkoopt. Vervolgens voegt hij Engels en de talen die in dat land worden gesproken aan de targeting toe. Tot slot verdeelt hij zijn budget opnieuw over de verschillende campagnes. Met deze campagne-opzet kan Angelo de resultaten veel eenvoudiger bijhouden en zijn budget veel effectiever besteden. Hij blijft de AdWords-rapporten de komende tijd gebruiken om de voortgang van zijn campagnes goed in de gaten te houden.