Om ervoor te zorgen dat uw advertenties goed presteren in het Display Netwerk, moet u uw campagnes afstemmen op de 'spelregels' die voor het Display Network gelden. Laten we enkele specifieke tips doornemen voor het maken en optimaliseren van uw eerste campagnes in het Google Display Netwerk.

1. Hoe definieer ik mijn doelgroep?

Ga om te beginnen na voor welke mensen uw campagne bedoeld is. De eerste klantgroep is gemakkelijk te definiëren. Dit zijn alle mensen die geïnteresseerd zijn in een door u aangeboden product of service. Wellicht wilt u echter ook gebruikers targeten die geïnteresseerd zijn in aanvullende producten.

Stel dat u een bloemenwinkel heeft en ook bloemen bezorgt. In dat geval wilt u ongetwijfeld de gebruikers targeten die op internet de pagina's bezoeken over bloemen, bloemisten, boeketten enzovoort. Maar mogelijk wilt u ook gebruikers targeten die sites bezoeken over chocola en bonbons. Mensen die hun vrienden en familieleden chocola cadeau willen doen, willen er wellicht ook nog wel een bloemetje bij doen. Misschien wilt u nog wel een stap verder gaan en mensen targeten die een relatie op afstand hebben.

2. Hoe kies ik mijn zoekwoorden?

Als u voor automatische plaatsingen kiest, zal ons systeem op basis van uw zoekwoorden uw advertenties op websites in het Google Display Netwerk plaatsen. Een lijst met zoekwoorden die op het Display Netwerk zijn getarget, verschilt aanzienlijk van een lijst met zoekwoorden die op het zoeknetwerk zijn getarget.

Gebruikers van het zoeknetwerk weten precies wat ze willen. Zij gebruiken specifieke zoekopdrachten om informatie over een product te vinden. De meeste gebruikers van het Display Netwerk daarentegen, bezoeken websites over onderwerpen waarin ze interesse hebben en zijn niet op zoeknaar een bepaald product.
  • Ga eerst na welke sites uw doelgroep bezoekt.
  • Bekijk vervolgens woordgroepen die op deze websites voorkomen, bijvoorbeeld in artikelen of beschrijvingen.
  • Wijs per afzonderlijk onderwerp zoekwoorden toe aan advertentiegroepen.
U kunt voor campagnes in het Display Netwerk meer algemene woorden kiezen omdat gebruikers nog niet op zoek zijn naar een specifiek product. Laten we bijvoorbeeld de zoekwoordenlijsten vergelijken die geschikt zijn voor een bloemenwinkel met een bezorgservice:



3. Hoe schrijf ik een pakkende advertentietekst?

Als u begrijpt wat adverteren in het inhoudsnetwerk inhoudt, dan weet u ongetwijfeld ook wat de gouden regels zijn voor het maken van effectieve advertentietekst. Vergeleken met gebruikers van het zoeknetwerk, gedragen gebruikers van het Display Netwerk zich anders en hebben ze andere verwachtingen. U moet uw advertentietekst daarop afstemmen.
  • De tekst kan wat creatiever zijn. De tekst moet zijn afgestemd op de inhoud van de website waarop hij wordt weergegeven. Terwijl advertenties in het zoeknetwerk specifieke aanbiedingen moeten bevatten, kunnen advertenties in het Display Netwerk wat uitvoeriger en speelser zijn. Het gaat erom de aandacht van de gebruiker te trekken en af te leiden van de inhoud die ze aan het bekijken zijn. Het is echter altijd een goed idee de gebruiker van het Display Netwerk duidelijk te laten weten wat ze kunnen verwachten als ze op de advertentie klikken. Als u bijvoorbeeld bloemist bent die websites van chocolaterieën target, kunt u het volgende schrijven: 'Als één cadeau niet voldoende is - zeg het met chocola en bloemen!'
  • In tegenstelling tot advertenties in het zoeknetwerk, is het niet nodig zoekwoorden op te nemen in de advertentietekst wanneer de advertentie uitsluitend wordt weergegeven op sites in het Display Netwerk. Maakt u zich geen zorgen, dit heeft geen gevolgen voor de kwaliteitsscore van uw advertentie, want de factoren die worden gebruikt voor het bepalen van de kwaliteitsscore houden geen rekening met de correlatie tussen zoekwoorden en advertentietekst.
We hopen dat u nu meer inzicht heeft gekregen in wat van belang is bij het maken van effectieve campagnes in het Display Netwerk. Als u meer informatie wilt, houdt u dit blog in de gaten voor het volgende deel van dit artikel lezen. Dat deel is gewijd aan hulpprogramma's en functies die u kunt gebruiken voor het maken en uitbreiden van campagnes in het Display Netwerk.