Wellicht heeft u enkele weken geleden ons bericht gelezen over de introductie van het Google Display Netwerk. Nu u weet dat we onze naam hebben veranderd, willen we u graag vertellen wat het Google Display Netwerk inhoudt en hoe u uw advertentie-investeringen zo rendabel mogelijk kunt maken.

Het Google Display Netwerk is een enorme verzameling websites waarop u tekst-, beeld- of videoadvertenties kunt weergeven. Het netwerk bestaat uit honderdduizenden sites, waaronder YouTube, Google-sites (bijv. Google Maps en Gmail) en partnersites, uiteenlopend van zeer bekende nieuwswebsites tot kleine gespecialiseerde sites, zoals blogs en sociale netwerken. Binnen dit netwerk kunt u op de meest relevante pagina's adverteren, de meest relevante doelgroepen bereiken en kosten per acquisitie (CPA) genereren die vergelijkbaar zijn met die in het zoeknetwerk*.

Met enkele eenvoudige stappen kunt u uw advertenties op zo veel mogelijk relevante websites weergeven en daardoor meer verkopen, leads en conversies genereren.

Stap 1: zorg ervoor dat uw advertenties geschikt zijn voor weergave op relevante websites.
Stap 2: maak een sterke campagne.
Stap 3: houd uw prestaties bij.
Stap 4: besteed uw advertentiebudget op een slimme manier.

Stap 1: zorg ervoor dat uw advertenties geschikt zijn voor weergave op relevante websites.

Als u uw advertenties op relevante websites wilt weergeven, moeten uw campagnes worden aangemeld voor het Google Display Netwerk. U kunt dit doen via uw AdWords-account.

Ga hiervoor als volgt te werk:

1. Meld u aan bij uw AdWords-account op http://adwords.google.nl.
2. Klik op de naam van de campagne die u wilt aanpassen.
3. Open het tabblad 'Instellingen', ga naar het gedeelte 'Netwerken en apparaten' en klik naast ‘Netwerken’ op 'Bewerken'.
4. Kies ‘Alle beschikbare sites‘.
5. Maak een selectie en klik op 'Opslaan'.

Stap 2: maak een sterke campagne.

Net zoals in het zoeknetwerk hangen de prestaties van uw advertenties in het Display Netwerk nauw samen met de inhoud en structuur van uw campagne.
Met onze targetingtechnologie scannen wij de miljoenen sites op het internet om sites te zoeken die relevant zijn voor uw doelgroep. Het is daarom belangrijk dat u specifieke zoekwoorden en advertentieteksten opneemt in aparte advertentiegroepen voor elk product of elke service waarvoor u reclame wilt maken. Wij plaatsen uw tekst-, beeld- of videoadvertenties dan op webpagina's die relevant zijn voor uw bedrijf en uw klanten. Door specifieke advertentiegroepen en advertentiegroepen met een duidelijk thema te maken, behaalt u optimale resultaten in het zoek- en Display Netwerk.

Stap 3: houd uw prestaties bij.

Zodra u uw campagnes heeft aangemeld voor weergave in het Display Netwerk, koppelt Google uw advertenties, op thema, aan relevante websites. U kunt in uw AdWords-account bijhouden hoe deze 'automatische plaatsingen' presteren. Hiervoor hoeft u alleen de onderstaande instructies te volgen:

1. Klik op de naam van de campagne die u wilt bijhouden.
2. Selecteer in uw campagne het tabblad 'Netwerken'.
3. Klik bij ‘Automatische plaatsingen‘ op 'details weergeven'.

In deze weergave kunt u vergelijken hoe uw advertenties hebben gepresteerd op de verschillende sites waarop ze zijn weergegeven. U kunt de prestaties van uw advertenties meten door per site te kijken naar de klikken, vertoningen, kosten of conversies die uw advertenties hebben gegenereerd. Zo ziet u welke sites het meest winstgevend zijn voor uw bedrijf.

Stap 4: besteed uw advertentiebudget op een slimme manier.

U haalt het meeste uit uw advertentiebudget als u dit inzet op sites die u het meeste opleveren. Voeg deze site dan als 'gerichte plaatsing' toe. Dit doet u als volgt:

1. Klik op de naam van de campagne die u wilt bijhouden.
2. Selecteer in uw campagne het tabblad 'Netwerken'.
3. Klik bij 'Automatische plaatsingen' op 'details weergeven'.
4. Selecteer de sites die u afzonderlijk wilt beheren.
5. Klik op 'Plaatsing en bod beheren'.

U kunt uw biedingen op bepaalde sites verlagen of sites zelfs helemaal uitsluiten als u denkt dat dit de prestaties van uw campagne ten goede komt.

Denk eraan: net als bij adverteren in het zoeknetwerk bepaalt u bij adverteren in het Display Netwerk altijd zelf hoeveel u betaalt. Als u zich vooral richt op direct response, zoals klikken en conversies, selecteert u het prijsmodel op basis van CPC (kosten per klik) en betaalt u alleen wanneer gebruikers op uw advertenties klikken. Als u zich vooral richt op branding, bijvoorbeeld door uw advertenties zo vaak mogelijk te laten weergeven of de zichtbaarheid van uw merk te vergroten, selecteert u het prijsmodel op basis van CPM en betaalt u voor elke 1000 vertoningen van uw advertentie.

Door deze eenvoudige stappen te volgen, kunt u op internet de juiste klanten bereiken voor een optimaal resultaat. Meer informatie over adverteren in het Google Display Netwerk vindt u op deze site.

* 'CPA Performance Trends on the Google Content Network' - whitepaper van Google, 2009

Artikel door Sophie Walsh, Google AdWords Team