Vandaag kondigen we de wereldwijde beschikbaarheid aan van de modifier voor breed zoeken, een nieuwe targetingfunctie voor AdWords waarmee u zoekwoorden kunt instellen die een groter bereik hebben dan zoeken op woordgroep en meer controle bieden dan breed zoeken. Door met modifiers aangepaste brede zoekwoorden aan uw campagne toe te voegen, kunt u meer klikken en conversies ontvangen tegen een aantrekkelijk ROI, zeker als u op dit moment voornamelijk exacte zoekwoorden en zoekwoordgroepen gebruikt.

U kunt de modifier implementeren door een plusteken (+) meteen vóór een of meer woorden in een breed zoekwoord te plaatsen. Elk woord dat wordt voorafgegaan door een plusteken moet exact hetzelfde of als rechtstreeks gerelateerde variant in de zoekopdracht van de gebruiker voorkomen. Afhankelijk van de taal kunnen rechtstreeks gerelateerde varianten verkeerde of alternatieve spellingen, enkel- of meervoudsvormen, afkortingen of acroniemen, of verbuigingen of vervoegingen van een bepaalde stam zijn (zoals 'schilder' en 'schilderen'). Synoniemen (bijvoorbeeld 'snel' en 'vlug') en gerelateerde zoekopdrachten (zoals 'bloemen' en 'tulpen') worden niet als rechtstreeks gerelateerde termen beschouwd.

In de onderstaande afbeelding ziet u het relatieve bereik van verschillende zoekwoordstrategieën. Aangepaste brede zoekwoorden kunnen door meer zoekopdrachten worden geactiveerd dan een zoekwoordgroep die dezelfde zoekwoorden bevat, maar door minder zoekopdrachten dan het equivalente brede zoekwoord. Het gedrag van het betreffende zoektype hangt ook af van de woorden die u met een modifier aanpast. Zo wordt met de zoekopdracht 'schoenen voor avondkleding' het zoekwoord nette +schoenen geactiveerd, maar niet het zoekwoord +nette +schoenen.



Tijdens bètatests ontvingen adverteerders die vooral gebruik maakten van zoeken op woordgroep en exact zoeken en aangepaste brede zoekwoorden toevoegden, meer klikken en conversies in hun campagnes. Tegelijkertijd beschikten ze over meer controle dan met breed zoeken.

Het verkeerspotentieel voor aangepaste brede zoekwoorden ligt dichter bij dat voor zoeken op woordgroep dan bij het potentieel voor breed zoeken. Als u vooral brede zoekwoorden in uw account gebruikt en deze wijzigt in aangepaste brede zoekwoorden, neemt het aantal klikken en conversies dat u ontvangt waarschijnlijk aanzienlijk af en zal uw kwaliteitsscore niet direct verbeteren. We raden u daarom aan uw bestaande brede zoekwoorden te laten staan, nieuwe met modifiers aangepaste brede zoekwoorden toe te voegen en uw biedingen aan te passen om uw doel-ROI te realiseren (op basis van de geregistreerde prestaties).

Deze nieuwe functie is beschikbaar in alle landen en voor de meeste talen (Japans, Chinees, Thais, Hebreeuws en Arabisch volgen binnenkort). Meld u aan bij de AdWords-interface als u aangepaste brede zoekwoorden wilt toevoegen aan uw account. U kunt ook de AdWords Editor of de AdWords API gebruiken. Ga voor meer informatie, gebruikstips en antwoorden op de meest gestelde vragen naar het AdWords Helpcentrum.