In onze blogberichten van 17 mei en 24 mei hebben we tien veel voorkomende fabeltjes over AdWords ontzenuwd en de werkelijke feiten op tafel gelegd.

We hebben erg positieve reacties van onze lezers gehad op de vorige berichten en vandaag ronden we de reeks af met het derde bericht, waarin we nog eens vijf fabeltjes over AdWords ontkrachten.

Fabel 11: als uw CPC-bod hoog genoeg is, wordt uw advertentie gegarandeerd op de toppositie weergegeven

Feit: een hoog maximum CPC-bod biedt geen garantie dat uw advertentie op de eerste positie wordt weergegeven. Er zijn andere criteria die erg belangrijk zijn bij het bepalen van de positie van uw advertentie op de pagina met zoekresultaten. Tot deze criteria behoren onder meer zoekwoordrelevantie en kwaliteit en laadtijd van de bestemmingspagina. Dit alles wordt gemeten aan de hand van de kwaliteitsscore. Als uw kwaliteitsscore laag is, is de kans erg klein dat uw advertentie op de toppositie wordt weergegeven, ook al is uw maximum CPC-bod hoog.

Fabel 12: de kwaliteitsscore kan altijd worden verbeterd via zoekwoordoptimalisatie

Feit: dit is niet noodzakelijkerwijs het geval. Hoewel zoekwoordoptimalisatie wordt aanbevolen wanneer de kwaliteitsscore laag is, zijn er wellicht nog extra stappen vereist. Zoals bij de bespreking van het vorige fabeltje reeds werd gemeld, spelen ook de laadtijd en de kwaliteit van de bestemmingspagina een rol. Als de laadtijd van de pagina lang is, moet dit probleem eerst worden opgelost voordat het zoekwoord een betere kwaliteitsscore kan behalen. Hetzelfde geldt voor de kwaliteit van de bestemmingspagina. Als die kwaliteit laag is, moet u eerst zorgen voor een betere kwaliteit voordat u het zoekwoord gaat optimaliseren.

Fabel 13: als ik het Hulpprogramma voor zoekwoorden gebruik, moet ik alle zoekwoorden die door dit programma worden voorgesteld, implementeren

Feit: het Hulpprogramma voor zoekwoorden legt geen dwingende aanbevelingen op. Het Hulpprogramma voor zoekwoorden geeft louter de verwante zoekopdrachten weer waarvan uw bedrijf zou kunnen profiteren.

U moet de weergegeven resultaten beoordelen binnen de context van uw advertentiedoelstellingen. Op die manier kan het Hulpprogramma voor zoekwoorden u helpen met het vinden van nieuwe, nuttige zoekwoorden die u momenteel niet gebruikt, maar die wel winstgevend kunnen zijn, of van irrelevante zoekwoorden die als uitsluitingszoekwoord kunnen worden gebruikt.

Voorbeeld: u verkoopt keukenapparatuur maar biedt geen reparatieservice aan. Het Hulpprogramma voor zoekwoorden stelt de volgende zoekwoorden voor:

keukenapparatuur
moderne keukenapparatuur
afwasmachine kopen
advies over keukenapparatuur
beoordelingen keukenapparatuur
reparatie keukenapparatuur

De zoekwoorden die groen zijn gemarkeerd, zouden een goede aanvulling van uw zoekwoordenlijst kunnen zijn. De rood gemarkeerde zoekwoorden zijn echter niet relevant voor uw aanbod en kunnen worden uitgesloten, want u beperkt zich tot de verkoop van keukenapparatuur en biedt geen reparatieservice aan. U kunt overwegen 'beoordelingen keukenapparatuur' en 'advies over keukenapparatuur' toe te voegen als uitsluitingszoekwoorden, zodat u alleen de klanten target die willen kopen en de personen uitsluit die enkel op zoek zijn naar informatie.

Fabel 14: als ik op Google naar mijn eigen advertenties zoek, worden ze op een lage positie weergegeven. Dit betekent dat mijn potentiële klanten de advertentie ook op een lage positie te zien krijgen

Feit: als u vaak op Google naar uw eigen advertenties zoekt, maar er niet op klikt, krijgt u ze mogelijk op een andere positie op Google te zien dan de meeste andere gebruikers. De reden hiervoor is dat Google op elke zoekopdracht op unieke wijze reageert en dat de manier waarop de resultaten worden weergegeven, steeds kan veranderen. Als een gebruiker bijvoorbeeld niet op advertenties klikt en de zoekopdracht opnieuw uitvoert, geeft Google mogelijk een andere reeks resultaten weer, die wellicht relevanter zijn voor die gebruiker.

We raden u aan het Hulpprogramma Voorbeeld van advertenties te gebruiken om de feitelijke positie van uw advertentie vast te stellen en niet zelf op Google te zoeken. Dit hulpprogramma biedt nog een extra voordeel: het veroorzaakt geen daadwerkelijke vertoningen van uw advertentie en beschermt zo uw klikfrequentie. Als u vaak op Google naar uw eigen advertenties zoekt zonder erop te klikken, kan hierdoor uw klikfrequentie en uiteindelijk ook uw kwaliteitsscore negatief worden beïnvloed.

Fabel 15: als ik een campagne op een land target in een andere tijdzone dan die waarin ik mij bevind en advertentieplanning gebruik, dan corresponderen de geselecteerde perioden met de lokale tijd in het doelland

Feit: de advertentieplanning voor al uw AdWords-campagnes is gebaseerd op de tijdzone die u voor uw account heeft ingesteld (Mijn account > Voorkeuren > Tijdzone), ongeacht de doelregio.

Voorbeeld: u wilt tussen 11:00 en 14:00 uur in Californië adverteren en uw AdWords-account is ingesteld op de tijdzone Brussel, Amsterdam, Berlijn (CET).

In uw advertentieplanning moet u de periode tussen 20:00 en 23:00 uur opgeven voor de weergave van uw campagnes. De tijdzone in Californië is namelijk GMT -8 uur.

Hiermee sluiten we de reeks over het ontzenuwen van fabeltjes over AdWords af. We hopen veel van de wijdverbreide misvattingen uit de wereld te hebben geholpen!