In het vorige bericht hebben we het oplossen van problemen met de koppeling van Google AdWords en Google Analytics besproken, evenals problemen met ontbrekende gegevens. Vandaag leggen we uit hoe u problemen kunt oplossen met niet ingestelde gegevensrecords, ontbrekende AdWords-gegevens, e-Commerce en automatisch en handmatig coderen.

Google Analytics registreert bezoekersgegevens en importeert AdWords-gegevens over klikken en vertoningen, maar ik zie geen AdWords-gerelateerde bezoeken

Om te beginnen moeten Google Analytics en Google AdWords gekoppeld zijn (zie vorige bericht). Ook is het noodzakelijk dat u autocodering inschakelt in uw AdWords-account of dat u uw advertenties handmatig codeert zodat Google Analytics gebruikers die op een AdWords-advertentie hebben geklikt, correct kan identificeren. Als u besluit uw advertenties handmatig te coderen, kunt u daartoe het hulpprogramma URL-maker gebruiken, dat gratis beschikbaar is in het Helpcentrum van Google Analytics. Gebruik nooit autocodering en handmatig coderen tegelijk. Dit kan tot problemen leiden of tot onjuiste gegevens in Google Analytics. Als dit allemaal in orde is, leest u de volgende alinea's.

Als u uw bestemmings-URL's automatisch of handmatig codeert, kunnen in de volgende situaties problemen optreden:

Omleiding op uw bestemmingspagina

Uw AdWords bestemmings-URL leidt naar een bestemmingspagina waarop vervolgens een omleiding wordt uitgevoerd. Tijdens de omleiding gebeurt het vaak dat de tracking-parameter (parameter 'gclid') wordt genegeerd of verloren is gegaan. Wanneer tracking parameters van campagnes verloren gaan of worden genegeerd, worden campagnes niet meer correct bijgehouden. Over het algemeen worden de bijbehorende bezoeken dan niet toegewezen aan uw AdWords-campagnes. In plaats daarvan geven de Google Analytics-rapporten alleen maar 'niet ingesteld' weer of worden de bezoeken geïdentificeerd als 'organisch', 'doorverwezen' of 'direct' verkeer. In dat geval is de gemakkelijkste oplossing dat u uw bestemmings-URL in Google AdWords aanpast. Gebruik de laatste URL (waar de omleiding naartoe leidt) als bestemmings-URL. U kunt ook de gclid-parameters in the URL laten opnemen. Vraag uw webmaster dit voor u in te stellen.

Tracking-parameters veroorzaken serverfouten

Een klein percentage bestemmings-URL's accepteert vanwege serverinstellingen geen aanvullende URL-parameters. Hierdoor kan de gclid-parameter een foutpagina genereren. Als u wilt controleren of uw advertentie correct werkt, gaat u als volgt te werk: zoek op Google naar uw eigen advertentie en klik erop (de klik wordt op uw AdWords-account in rekening gebracht). U kunt ook deze instructies volgen om een gratis test te laten uitvoeren. Als uw site correct en zonder een foutbericht wordt weergegeven en als de URL in de adresbalk van uw browser de parameter 'gclid' bevat, werkt alles naar behoren.

Bezoekersgegevens worden geregistreerd en de gegevens worden correct aan AdWords toegewezen. E-commerce-verkopen worden echter niet aan AdWords toegewezen, maar aan bronnen die als 'direct' of 'doorverwezen' zijn geïdentificeerd

Als u een online winkel heeft en uw verkopen bijhoudt met de Google Analytics e-commerce-code, kan het voorkomen dat de verkopen worden toegewezen aan 'directe' of 'doorverwezen' bronnen (in veel gevallen uw eigen website). Dit gebeurt meestal als de aankopen worden verwerkt op een subdomein van uw website of via een winkelwagentje van derden. Meer informatie over het aanpassen van uw Google Analytics-code zodat een winkelwagentje van derden correct kan worden bijgehouden en toegewezen vindt u hier.

We hopen u hiermee een goed overzicht te hebben geboden van het oplossen van de meest voorkomende problemen met Google Analytics. Meer informatie over Google Analytics vindt u in het Helpcentrum van Google Analytics en op ons Conversion Room-blog (in het Engels).